Aviseringar
Rensa alla

Gymnasieval, Framtid inom yrket?


Ämnesstartare

merva:

Vill du bli framgångsrik är en praktisk linje helt fel. Endast losers utan framtid (inte alla men majoriteten) väljer såna program

De är väl sant de du säger, men jag har hellre kul på min arbetsplats med tanke på att man är där en lång tid under sin livstid. Vad tycker du då är en bransch som är och ger framgång?


   
SvaraCitera

zulgum:

De är väl sant de du säger, men jag har hellre kul på min arbetsplats med tanke på att man är där en lång tid under sin livstid. Vad tycker du då är en bransch som är och ger framgång?

Jo det beror ju på vad man prioriterar. Menar bara att den uppfattningen jag får av dig utifrån dina inlägg är att du vill ha ett okej jobb med en okej lön. Nu gick du på hotell & restaurang och jag kan garantera dig att ett sånt program inte leder till ett okej jobb med okej lön.
Om jag var du skulle jag ta så många riktiga ämnen som möjligt (alltså teoretiska) och sedan söka någon KY utbildning efter gymnasiet.

Vad jag anser är framgång är att tjäna bra med pengar och jag satsar därför på det. Folk säger att pengar inte ger lycka etc och är ju sant men man får så mycket mer frihet i livet om man har en bra inkomst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

merva:

den uppfattningen jag får av dig utifrån dina inlägg är att du vill ha ett okej jobb med en okej lön.

Känns som du genomskådat mig, allt av det är sant. Och ja, jag vet att Hotell & Restaurang programmet/branschen är värdelös, ur ekonomisk aspekt. Skall hur som helst välja Hotell i 2:an så de är väl de som är ''bäst'' för att nå framgång och en bra fast ekonomi.

Bära tallrikar och slicka folk i arslet för att få mer pengar, Nej tack - Man får väl ha lite heder i kroppen, tycker jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

ett av kraven att få göra lumpen är att man har gjort klart gymnasiet, så enkelt var de.

Det hade jag inte ens någon aning om. Vet du själv om det stämmer? jag menar, har du fakta som styrker det du skrev? Blev väldigt förvånad med tanke på att man borde kunna ta ett sabbatsår. Jag vore evig tacksam ifall du kunde svara snarast möjligt.


   
SvaraCitera

zulgum:

Det hade jag inte ens någon aning om. Vet du själv om det stämmer? jag menar, har du fakta som styrker det du skrev? Blev väldigt förvånad med tanke på att man borde kunna ta ett sabbatsår. Jag vore evig tacksam ifall du kunde svara snarast möjligt.

jag letar, men hittar det inte.

Det var en på gymnasiet när jag gick de som ville bli officer. Han drömde om att bli officer. Han ville hoppa av plugget och göra lumpen. Sen så fick han reda på att försvarsmakten inte vill ha människor utan färdigt slutbetyg i lumpen. De anser att om man tar ett avbrott från gymnasiet finns en stor chans att man inte tar upp det igen.

Så, jag har en historia men inget mer.

Däremot om man går och kollar på Officersprogrammet på försvarshögskolan så ser man att en del av urvalskurvorna är gymnasiebetyget.


   
SvaraCitera