Aviseringar
Rensa alla

Gymnasieval hjälp/tips


Ämnesstartare

Tjena!

Har ju sökt till gymnasiet nu och hade estet som första val och ekonomi som 2a, kom in på båda.

Jag vet inte hur jag ska välja/gå till väga, jag vill jobba inom film när jag blir äldre men om jag inte lyckas så vill jag ju ha ganska breda valmöjligheter för andra vägar, så jag vet inte om jag ska välja ekonomi för att det är bredare, vet inte heller om jag kommer palla plugga så mycket som man måste första året.

Om jag inte lyckas inom filmbranschen eller helt plötsligt ångrar mig och vill jobba inom något annan så är det troligtvis någonting inom ekonomi (helst advokat) så vet någon hur breda valmöjligheter jag får inom ekonomi efter estetiska? hur tycker ni jag ska gå tillväga? Skeptisk


   
Citera
skal
 skal

Bara för att man väljer en viss linje på gymnasiet betyder inte att man kommer o jobba med det hela sitt liv (eller kanske inte överhuvud taget). Om du är intresserad i både linjerna så tycker inte jag det gör större skillnad vilken du väljer. Välj den som lockar mest, den som du känner passar dig bäst i NUläget. Vad som än händer efter gymnasiet så har du alltid behörighet till att plugga vidare!


   
SvaraCitera

Ekonomi är nog bättre investering för framtiden. Men eftersom det handlar om gymnasiala utbildningar, som ingendera involverar matte/fysik/kemi för högre utbildningar så spelar det inte mycket roll alls inför framtiden. Om inte annat så kan du lika gärna ta den som är lättast för att få högst betyg så du lättare finner en högskoleutbildning inom film.


   
SvaraCitera

Du kan ju alltid välja estetisk, för att sedan antingen läsa in de ämnena du behöver (om du behöver några) för att bli advokat på komvux, eller välja de som individuella val. 🙂


   
SvaraCitera

Tycker att du ska välja det som du tycker är roligast, om man tycker om det man gör så blir man när man pluggar/jobbar som det mycket bra på det. Om man är duktig så finns många dörrar öppna!


   
SvaraCitera

Smartaste är att ta ekonomi så att du har typ matten osv så slipper du ev. komvuxplugg sen. Film kan man, om man har disciplinen, plugga på fritiden. Men att vara smart är inte alltid bäst. Känner du att film är din passion så är det bara att köra på till 100%. Du kommer inte att misslyckas även om kan vara tufft på vägen.

Bl6ALnOIAAAwgfa.png:large


   
SvaraCitera