Aviseringar
Rensa alla

Gymnasieval, Stockholm


Ämnesstartare

Hej, nu går jag äntligen sista året i grundskolan och det känns helt underbart eftersom jag är så otroligt trött på högstadiet.
Men jag har väldigt problem med vilket gymnasium jag ska välja, lärare gör inte saken bättre, de visar alla möjliga sorters Gymnasieval filmer. Det känns bara jobbigt och förvirrande, så tänkte kolla om någon här från Stockholm kanske kan hjälpa till lite (:
Jag har i alla fall bestämt mig att jag ska välja något estetiskt. Jag klarar inte av att gå en hel skoldag utan att jag fått röra på mig. Jag funderar på ett cirkus gymnasium som ligger i Botkyrka, tycker det verkar hur kul som helst och det kan verkligen hjälpa till med min sport(cheerleading) utanför skolan. Sedan funderar jag också på kulturama i hammarby sjöstad.

Men någon kanske går/gått eller känner någon som kan lite om dom här två skolorna jag funderar på. Kan lägga till att man kanske tycker att jag borde välja en mer seriös linje men jag orkar knappt skolan, har alltid haft svårt med de teoretiska ämnena trots att jag verkligen jobbar hårt och försöker få bra betyg. Estetiskt har alltid varit min bra sida så jag vill för en gångskull kunna känna mig duktig i skolan [y]

Vore super med lite hjälp, innan jag får någon sorts panik, för jag blir bas mer förvirrad över alla val man kan göra! Tack på förhand


   
Citera
Ämnesstartare

Inte för att vara den som är den men vad ska du bli via cirkusgymnsiet?

Tips är att välja en utbildning som möjliggör fortsatta studier, teknik, natur, estet eller sam (givetvis finns det en massa inriktningar på dessa)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Isotop:

Inte för att vara den som är den men vad ska du bli via cirkusgymnsiet?Tips är att välja en utbildning som möjliggör fortsatta studier, teknik, natur, estet eller sam (givetvis finns det en massa inriktningar på dessa)

Jag har faktiskt ingen aning vad jag vill göra efter cirkusgymnasiet, eller vilket gymnasium som helst. Jag är just nu en förvirrad tjej som fortfarande går runt med drömmar som inte är realistiska. Men jag har funderat på något inom sport, som dans eller akrobatik. Eller inom film?
Ser du jag har inga realistiska mål för framtiden [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fvworld:

Jag har faktiskt ingen aning vad jag vill göra efter cirkusgymnasiet, eller vilket gymnasium som helst. Jag är just nu en förvirrad tjej som fortfarande går runt med drömmar som inte är realistiska. Men jag har funderat på något inom sport, som dans eller akrobatik. Eller inom film?
Ser du jag har inga realistiska mål för framtiden

Det behöver du inte ha heller! Men som sagt bra att gå något som möjliggör fortsatta studier då slipper du sitta med skägget i brevlådan om några år. Du måste inte bestämma dig än, jag går sista året och vet inte heller liksom. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Isotop:

Det behöver du inte ha heller! Men som sagt bra att gå något som möjliggör fortsatta studier då slipper du sitta med skägget i brevlådan om några år. Du måste inte bestämma dig än, jag går sista året och vet inte heller liksom.

Nej jag får väl helt enkelt fundera lite till vad jag ska välja, och jag tror jag ska ta en sväng till gymnasiemässan och se vad det finns för olika skolor [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fvworld:

Nej jag får väl helt enkelt fundera lite till vad jag ska välja, och jag tror jag ska ta en sväng till gymnasiemässan och se vad det finns för olika skolor

Gör så! Lycka till! [party]


   
SvaraCitera

om jag hade varit du hade jag börjat med att sålla bort alla onödiga flumlinjer som inte kommer leda till något arbete. typ cirkusgymnasium


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För er som inte vet det så är Cirkus Cirkörs nycrikusprogram en spetsutbildning inom estet så det är en "riktig" utbildning i den bemärkelsen.

Jag tycker att du skall följa ditt hjärta och göra det du vill göra - båda skolorna/programmen ger också högskolebehörighet så framtiden är öppen även om du inte vill fortsätta med cirkus (eller vad du nu väljer att göra).

Jag känner ingen från nycirkusgymnasiet men det verkar bra, dock har jag vänner som har väldigt nöjda med sin tid på Kulturama i Hammarby Sjöstad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

om jag hade varit du hade jag börjat med att sålla bort alla onödiga flumlinjer som inte kommer leda till något arbete. typ cirkusgymnasium

Jo jag vet att det är det smartaste valet, men jag kommer inte klara av att gå på ett "vanligt" gymnasium. Jag är så otroligt skoltrött och under nästan hela min skolgång har jag alltid varit den som är sämst i de vanliga ämnena, därför vill jag kunna göra något som är min bra sida så att jag trivs i skolan. För just nu måste jag verkligen anstränga mig för att ens komma till skolan...


   
SvaraCitera

Fvworld:

Jo jag vet att det är det smartaste valet, men jag kommer inte klara av att gå på ett "vanligt" gymnasium. Jag är så otroligt skoltrött och under nästan hela min skolgång har jag alltid varit den som är sämst i de vanliga ämnena, därför vill jag kunna göra något som är min bra sida så att jag trivs i skolan. För just nu måste jag verkligen anstränga mig för att ens komma till skolan...

om du är skoltrött kanske du istället borde satsa på att ta ett sabbatsår och försöka jobba under tiden. frågan är ju om det kommer hjälpa att gå cirkusgymnasium om du är skoltrött


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är ensam och rädd:

För er som inte vet det så är Cirkus Cirkörs nycrikusprogram en spetsutbildning inom estet så det är en "riktig" utbildning i den bemärkelsen.Jag tycker att du skall följa ditt hjärta och göra det du vill göra - båda skolorna/programmen ger också högskolebehörighet så framtiden är öppen även om du inte vill fortsätta med cirkus (eller vad du nu väljer att göra). Jag känner ingen från nycirkusgymnasiet men det verkar bra, dock har jag vänner som har väldigt nöjda med sin tid på Kulturama i Hammarby Sjöstad.

Tack jag tänker nog följa mitt hjärta och inte det som alla andra säger är smartare att välja.
Man måste ju också kunna vara lycklig och ha bra minnen i livet, jag vill kunna känna att jag ändå gillade gymnasiet för då kommer framtiden kännas roligare ,skulle jag tro [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

om du är skoltrött kanske du istället borde satsa på att ta ett sabbatsår och försöka jobba under tiden. frågan är ju om det kommer hjälpa att gå cirkusgymnasium om du är skoltrött

Jag tror att cirkusgymnasiet passar mig för det är hård träning och det är det jag mår bra av, när jag får röra myket på mig under skoltiden jobbar jag även bättre. Jag vet inte om jag fortfarande kommer vara skoltrött trots det men jag tror att om man verkligen trivs på sin skola så känns det lättare att gå i skolan.

Förra året gick jag i en estetisk grundskola där jag hade dansinriktning, jag jobbade hyfsat bra under lektionerna. Men sedan bytte jag eftersom det var för mycket problem med lärarna till kunskapsskolan. Den skolan passar mig inte men nu går jag som sagt 9.an och då går det inte att byta. Men därför tror jag att cirkusgymnasiet passar mig eftersom det är lite som min gamla skola


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fvworld:

Man måste ju också kunna vara lycklig och ha bra minnen i livet, jag vill kunna känna att jag ändå gillade gymnasiet för då kommer framtiden kännas roligare ,skulle jag tro [smile]

Ja, precis. Antagligen kommer du att träffa många roliga människor där också - som du har mycket gemensamt med.


   
SvaraCitera