Aviseringar
Rensa alla

Gymnasium, elektriker-programmet, svårt?


Ämnesstartare

Hej, det är så att jag var första dagen på mitt gymnasium. Jag går el-linjen. Och när vi gick en rundtur runt alla "kopplingsväggar" så blev jag faktiskt lite rädd. Det första jag tänkte var "hur fan ska jag kunna göra det dära?"

Jag kände mig helt jävla dum i huvudet, och funderar nu på ifall jag verkligen valt rätt linje [sad] Det såg så svårt ut.

Och jag har aldrig gjort någonting "svårt" med el förut. Kommer jag klara av dessa kopplingar? Dessutom fanns det drygt 4 personer lr kanske mer som hade en farsa som var elektriker, och då hade de varit med dem och jobbat och lärt sig. Så de har ju ett jättestort försprång.

Det känns som att jag aldrig kommer kunna koppla något vid den där väggen. Jag kände mig så värdelös när jag såg allt där...

Skulle verkligen uppskatta ifall någon kunde berätta ifall det verkligen är så svårt att koppla/utbilda sig till elektriker? Eftersom jag oroar mig mer vid den praktiska delen än den teoretiska delen.[n]


   
Citera

Tråden flyttad från Forum X/Klotter


   
SvaraCitera

Känner ett par som gått El och de hade inga större problem utan att ha några föräldrar som jobbat inom branschen tidigare. Tror du kommer vänja dig så småningom, det mesta ser svårt ut när man inte kan det. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är ingenfara, allting tar sin tid. Jag lovar dig om 3 år så kan du allt om El-läran gallant!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du är knappast ensam om att "inte kunna något", och du är ju där för att lära dig. Kommer inte vara något problem alls för dig. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cornucopia:

Tror du kommer vänja dig så småningom, det mesta ser svårt ut när man inte kan det. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

El är väldigt lätt.
Grundar detta på att hela min förra klass klarade ettans elkurser galant och de flesta av dem är dumma i huvudet, samt att de jag känner som gått el aldrig varit de skarpaste knivarna i lådan, det var typ såna som annars skulle gått barn och fritid, men som hatade barn så de hamnade på el istället...

Om du inte känner att du fattar, eller det är för svårt, då är det din lärare som inte gjort ett tillräckligt bra jobb. Man ska inte behöva några förkunskaper för att börja gymnasiet, om man inte går nåt jättefancy som kräver intagnignsprov [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du kommer att klara av det. Vissa kurser är lättare än andra medan andra är svårare, men när man väl kommer in i det så går det framåt. Dessutom är det inte så svårt att få jobb sedan som elektriker och de har en väldigt bra lön med tanke på att det är en treårig gymnasieutbildning. Lärlingslönen ligger på, om jag inte minns helt fel runt 16 och man kan få upp emot 30 000 i månaden, efter skatt. Medel ligger på 23, ungefär - om detta nu skulle motivera dig mer.

Varierande yrke också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

höhö vänta tills du börjar med el-lära B [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

till trådskaparen: Låt dig ej skrämmas av de "duktiga killarna". De kan ofta inte speciellt mkt teori och det är teorin som är det "svåra". Vill du lära dig så kan du lära dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du har 3 år på dig, take it easy grabben


   
SvaraCitera

tror det är lugnt, har hört att el är bland det slappaste man kan gå. varierar väl givetsvis mellan olika skolor också, men ah


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för svaren,

men det känns så jobbigt också när alla barnen som har föräldrar som jobbade som elektriker snackade om att de redan hade kopplat och skit, då har ju de ändå ett stort övertag :/


   
SvaraCitera