Aviseringar
Rensa alla

Gymnasium funderingar


alexus
Ämnesstartare

Hej jag börjar mitt första år på gymnasium efter sommaren, jag har valt NV och jag är väldigt förväntansfull och nervös.  Hur är det att gå dit första dagen? Är gymnasiet bättre än grundskolan? Är det mycket plugg? Och framför allt, ser man sina gamla klasskompisar som man hade i nian?

Ni som är i samma sits som jag får gärna dela med er av era tankar om gymnasiet också.

Tacksam för svar 🙂


   
Citera

Lär väl vara relativt mycket plugg på Natur, ja. Man samlas i någon sal och börjar bekanta sig.
Jag tyckte gymnasietiden var sjukt mycket sämre än grundskolan.

Men det var för att jag hade världens bästa klass i grundis.


   
SvaraCitera

Juste, jag gick i en ganska stor skola (kommer inte ihåg elev-antal) men största närliggande iaf. Såg mina gamla klassmate's flera gånger i veckan i korridoren/matsal osv!


   
SvaraCitera

Armagedda har upplevet det annorlunda men dom flesta brukar föredra gymnasietiden jämfört tidigare perioder. Pluggandet bestämmer du själv hur mycket du gör.


   
SvaraCitera

Fett kul! Nervös är man ju alltid. Ja det är mycket plugg på nv. Men oroa dig inte i onödan. Tumme upp


   
SvaraCitera
alexus
Ämnesstartare

Armagedda:
Juste, jag gick i en ganska stor skola (kommer inte ihåg elev-antal) men största närliggande iaf. Såg mina gamla klassmate's flera gånger i veckan i korridoren/matsal osv!

Åh vad bra har haft ångest för att aldrig få träffa dem igen, våran skola är också rätt stor.


   
SvaraCitera
alexus
Ämnesstartare

JaamenLol:
Fett kul! Nervös är man ju alltid. Ja det är mycket plugg på nv. Men oroa dig inte i onödan. Tumme upp

Tack det lugnade mig 🙂


   
SvaraCitera

dazed:
Armagedda har upplevet det annorlunda men dom flesta brukar föredra gymnasietiden jämfört tidigare perioder. Pluggandet bestämmer du själv hur mycket du gör.

Japp, stor majoritet faktikst.


   
SvaraCitera

alexus:

Tack det lugnade mig 🙂

Det som var meningen.  ^^ men nej det är ju bara kul. Sen kanske du inte träffar just alla i din klass osv men det beror ju på vilken skola man söker till. Kommer gå bra. 🙂


   
SvaraCitera

Mer plugg - ja
Träffa gamla polare - om ni går på samma skola så finns chansen/risken
Bättre än grundskolan - jag personligen gillade grundskolan mer av olika orsaker

Första dagen - nervöst så in i sjuttsningen. Trots att jag kände några få i klassen på olika sätt så var det ändå läskigt. Men man lärde snabbt känna dem andra, vissa mer och andra mindre. Det gäller att ta för sig, våga bjuda på sig själv och även vara sig själv. Är du tyst och sitter i ett hörn ensam hela tiden så lär det bli svårare för dig att få kontakt med folk. Även om du inte är jättesocial av dig i vanliga fall så försök vara det dem första veckorna, minsta lilla du kan.

Det tog mig nästan 2-3 månader innan jag började snacka med några i klassen som jag tyckte var läskiga i början men som idag är riktigt goa vänner! En av dem tog det mig till sista året för att verkligen börja lära känna på djupet och idag är han en av mina allra närmaste vänner.


   
SvaraCitera
alexus
Ämnesstartare

Xisco:
Mer plugg - ja
Träffa gamla polare - om ni går på samma skola så finns chansen/risken
Bättre än grundskolan - jag personligen gillade grundskolan mer av olika orsaker

Första dagen - nervöst så in i sjuttsningen. Trots att jag kände några få i klassen på olika sätt så var det ändå läskigt. Men man lärde snabbt känna dem andra, vissa mer och andra mindre. Det gäller att ta för sig, våga bjuda på sig själv och även vara sig själv. Är du tyst och sitter i ett hörn ensam hela tiden så lär det bli svårare för dig att få kontakt med folk. Även om du inte är jättesocial av dig i vanliga fall så försök vara det dem första veckorna, minsta lilla du kan.

Det tog mig nästan 2-3 månader innan jag började snacka med några i klassen som jag tyckte var läskiga i början men som idag är riktigt goa vänner! En av dem tog det mig till sista året för att verkligen börja lära känna på djupet och idag är han en av mina allra närmaste vänner.

Tack för det fantastiska svaret!


   
SvaraCitera
muwha

alexus:
Hej jag börjar mitt första år på gymnasium efter sommaren, jag har valt NV och jag är väldigt förväntansfull och nervös.  Hur är det att gå dit första dagen? Är gymnasiet bättre än grundskolan? Är det mycket plugg? Och framför allt, ser man sina gamla klasskompisar som man hade i nian?

Ni som är i samma sits som jag får gärna dela med er av era tankar om gymnasiet också.

Tacksam för svar 🙂

det beror helt på vilka du hamnar med. Om klasskompisarna är schyssta så kommer det funka jättebra, beror också på hur lärarna är. Alla är närvösa i början, det lovar jag. Även fast det kanske inte syns. Det är mer ansvar på gymnasiet, och första dagen är väldigt nytt, men man vänjer sig till slut. =) Det kommer bli mycket mer plugg än i 9:an och man får vara beredd på att vara mer ambitiös. Jag har hamnat med en ganska dålig klass men hoppas det ordnar sig till slutändan, annars är det bara att byta skola om du inte trivs. Det är också mycket mer frihet på gymnasiet, eftersom man själv får ta mer ansvar. Lektioner är mer intressanta och lärarna är oftast mer engagerade i sitt arbete.Lycka till 🙂 


   
SvaraCitera