Aviseringar
Rensa alla

gymnasium mattekurser


Rosa
 Rosa
Ämnesstartare

Hejsan. Jag går 1:an på gymnasiet och har några frågor om mattekurserna.
HS i ettan går vi 100p på matte 1c
VT i ettan går vi 70p matte 2c
och i tvåan går vi matte 3C

Visst är det så att man får ett slutbetyg i varje mattekurs? dvs att man får 3 slutbetyg i matten. För det är väl inte så att man får ETT slutbetyg i matte C om ni förstår vad jag menar.

Jag har misslyckats TOTALT på de två första delproven på matte 1c kursen där jag fick IG [cry] och jag TROR att vi har 1 delprov kvar på matte 1c. Om jag får G på det sista delprovet kommer jag då få IG på denna kurs med tanke på de två senaste delproven? [cry]


   
Citera

Vadå matte 1c, 2c, 3c!? Heter inte kurserna a, b, c, d & e längre!? [confused]

Edit: såg va du menade.. Men fattar fortfarande inte hur du kan läsa matte C i 1:an?! [crazy][surprised]


   
SvaraCitera
Rosa
 Rosa
Ämnesstartare

S3ON:

Edit: såg va du menade.. Men fattar fortfarande inte hur du kan läsa matte C i 1:an?!

Det fattar inte jag heller 🙁 man måste ju få grunderna ifrån matte a väl :S

men det är ju nått nytt system från och med iår så de har döpt om kurserna och dem är tydligen svårare nu 🙁


   
SvaraCitera

Nej, ni läser inte matte C.

Jag har två jättebra tips till dig Rosa:

* Ta reda på vad du läser för kurser.
* Prata med din lärare. Vi kan väl omöjligt veta om du kommer klara kursen trots att du fixar sista delprovet.


   
SvaraCitera
Rosa
 Rosa
Ämnesstartare

Pickaboo:

Nej, ni läser inte matte C.

Vi läser matte 1c matte 2c samt matte 3c, jo.


   
SvaraCitera

Rosa:

Vi läser matte 1c matte 2c samt matte 3c, jo.

Då är det en omformulering av tidigare matte a eller något lokalt system er skola har.


   
SvaraCitera

Ungefär som engelska 6. Vad ska det motsvara liksom? Engelska F? [confused]


   
SvaraCitera
Rosa
 Rosa
Ämnesstartare

det är nytt system. Det kommer alltid att heta så från och med nu. Likadant med betygen- man får A-F inte IG-MVG


   
SvaraCitera

Chibabe:

Gymnasiet

Du har koll, förklara detta. [cute]


   
SvaraCitera

Du får höra med dina lärare. Hela gymnasieskolan har blivit omstrukturerad. Detta kallas för GY11, detta är mer inriktat på vad du egentligen kommer ha nytta av i arbetslivet.


   
SvaraCitera

Ja, betygen vet jag. Men kurserna makes no sense.


   
SvaraCitera

Pickaboo:

Men kurserna makes no sense.

Tror att som naturare så läsar man Matematik *c kurser medan sam/humanistisk läser matte *b eller liknande. Det är alltså olika mattekurser beroende på vilket program du läser.


   
SvaraCitera
Rosa
 Rosa
Ämnesstartare

Jag tycker hela systemet är dumt. Synd att vi blev de första försöks personerna.

Manglind:

detta är mer inriktat på vad du egentligen kommer ha nytta av i arbetslivet.

Är det? det är ju iprincip exakt samma linjer och inriktningar som förut, med samma kurser osv :S

Men jag är rätt körd på första mattekursen hur som helst?
Får man inga omprovn? inga ig prövningar eller något liknande utan man har bara 1 chans att visa att man kan?
Ni vet ju såklart inte hur min skola är men hur brukardet vara? 😛


   
SvaraCitera

Jag är inte helt 100%. Men jag tror det är såhär:

Mattekurserna finns i olika svårighetsgrader, beroende på utb. Beroende på utbildning så läser du a,b,c. 1c= första delen av svårighet C 2C- är du andra delen.

Så du börjar inte nu på A och går upp, utan du börjar på den del av matten som du kommer behöva


   
SvaraCitera

Rosa:

Är det? det är ju iprincip exakt samma linjer och inriktningar som förut, med samma kurser osv :S

Ja, men om vi säger såhär. De som går omvårdnad kommer antagligen bara läsa delen A, samhäll kommer läsa B och naturvetare som kommer behöva mer kunskaper kommer läsa C. Från skillnad från innan så börjar du direkt på den svårighetsgrad.

Det är fucked up


   
SvaraCitera