Aviseringar
Rensa alla

Gymnasium stockholm


Ämnesstartare

Jag har precis börjat i nian och har börjat tänka på gymnasium då det är sista året men det finns så många. Jag vill gå samsam eller sambet gärna i storstockholm. Jag har också i dagsläget typ 275 i merit så vill gärna inte "slösa" bort mina merit på en sämre skola men vill samtidigt inte gå på en för svår skola. Vad ska jag leta efter hos skolorna och har någon något tips? Vad jag kollat på hittills är väl typ Thoren, Norra och Östra real, Rudbeck. Vad är bäst: friskola eller kommunal? Tänker att jag kollar om någon vill hjälpa mig här innan jag går och stör SYV haha. Planerar också att höja mina betyg till minst kanske 300 i merit.


   
Citera

Du har ju redan några skolor i åtanke, och det är bra. Om du inte har gjort det än så kan du alltid göra lite mer research om dem och se om de passar dig. Rudbeck har exempelvis ett väldigt annorlunda system jämfört med andra skolor. Du bör även tänka på om du vill ha en lite mindre eller större skola, eller kanske något mittemellan.

Skulle även rekommendera att gå på gymnasiemässan och kolla på både de skolor du tänkt gå på, men se även om du kan upptäcka några nya. Prata med de som är där och representerar skolan. Sedan kan du även gå på skolornas öppet hus.

Jag vet inte vad som krävs i merit för att komma in på just sam, men se till att även ha några skolor med låg merit med längst ner i listan när du söker, så du säkert kommer in på någon skola. Ifall du inte höjer din merit nog att komma in på ett förstahandsval som kräver hög merit så kan du alltid falla tillbaka på något liksom. 


   
SvaraCitera

SYV finns där av en anledning så stör hen så mycket du vill 🙂

Tanken är väl att det ska vara lika svårt att få ett visst betyg oavsett vilken skola man går på men tyvärr sätter vissa skolor högre betyg för statistikens skull.

Välj den skola som du tror blir bäst för dig.
Jag har ingen koll alls på skolor i Sthlms området tyvärr.


   
SvaraCitera
Haien

Lav: Tanken är väl att det ska vara lika svårt att få ett visst betyg oavsett vilken skola man går på men tyvärr sätter vissa skolor högre betyg för statistikens skull.

Fast betyg är väl inte det enda man tänker på när man väljer gymnasie (förutsatt att man har nåt att välja på)? Det handlar ofta om saker som känsla, lärare, utrustning, skolmaten, osv.

Man ska trots allt vara i skolan 178 dagar per år, och då vill man gärna ha så mycket som möjligt så bra som möjligt.

OnT: Har tyvärr ingen koll alls på Stockholms skolor.


   
SvaraCitera

Haien: Fast betyg är väl inte det enda man tänker på när man väljer gymnasie (förutsatt att man har nåt att välja på)? Det handlar ofta om saker som känsla, lärare, utrustning, skolmaten, osv.

Jag utgick ifrån att få bra betyg var något TS ville ha då hen inte vill gå på en alltför svår skola.


   
SvaraCitera
Haien

Lav:

Jag utgick ifrån att få bra betyg var något TS ville ha då hen inte vill gå på en alltför svår skola.

Jo såklart man vill det, men just i det här fallet så frågade TS efter en bra skola, vilket inte måste betyda "lätt att nå höga betyg", även om det kan vara en stor fördel för vissa. För de flesta så är nog förstående och bra lärare samt bra klasskamrater mycket viktigare.


   
SvaraCitera

personligen så föredrar jag kommunala skolor. går själv samsam på södra latin vilket är topp så rekommenderar starkt, men finns många bra skolor. viktor rydberg (odenplan) har sambet men höga intagningspoäng. annars ska thorildsplan vara bra, ligger däremot inte i innerstan. "storskolorna" kungsholmen, södra latin, norra real, östra real är förmodligen bland de bästa. har hört att thoren är bäst för ekonomi eftersom de skapar bra kontakter inom de. vet inget om rudbeck däremot.


   
SvaraCitera

Grillska Gymnasiet, ligger vid Liljeholmen typ


   
SvaraCitera

Välj INTE Grillskagymnasiet om du vill ha en seriös skoltid.

Södra Latin är också en rätt pk skola med mycket feminister och veganer etc.

Mitt tips är att du jobbar upp dina betyget bara ett snäpp så du kommer in på Blackeberg. Västerorts överlägset bästa gymnasium. Om du även ska gå samsam lär du bli extremt nöjd. De som går där brukar vara väldigt sköna personer som är väldigt trevliga, roliga och samtidigt bryr sig om skolan.


   
SvaraCitera