Aviseringar
Rensa alla

Gymnasiumval - Huddinge vs Sjödal


Ämnesstartare

Ja, letar efter folk som kan ge sin åsikt på Sjödal- och Huddinge Gymnasiet.
Planerar att gå NV linje på någon av dem, vill dock se om jag kan få lite rekomendationer eller varningar från elever som går där.

Tack på förhand!


   
Citera

Jag kan rekommendera It-gymnasiet I södertörn (flemingsberg). Jag går där och är väldigt nöjd. Jag går iofs inte nv programmet men skolan har ett sådant och det verkar bra.


   
SvaraCitera

Sjödal gick min syrra i ett tag. Men den skolan verkade väldigt stor och opersonlig.


   
SvaraCitera

egil:

It-gymnasiet I södertörn

funderade på att söka in där men ångrade mig såfort jag kom in i skolan. Lokalerna var inte alls fina, tjejen som visade oss runt var allmänt flummig och visste ingenting alls, rektorn (tror jag..?) fattade inte vad en annan familj snackade om utan svarade på helt andra frågor och hans dator var verkligen jätteseg (med tanke på att namnet är "it-gymnasiet" så trodde jag att de skulle ligga lite i framkant inom it, men det kändes som om han aldrig hade rört en dator förr). osv osv.
Dessutom kändes det lite waste när han sa att "vi tar in alla som fått g i svenska, engelska & matte"... jag började undra lite hur människorna där egentligen var. Samtidigt satt det en massa killar runt datorer och programerade och såg allmänt smarta ut haha.

Sjödal är lite.. ja.
Standardskolan att söka till om man bor i huddinge typ.
I allmänt så har sjödal rykte om sig att ha alla huddinges fjortisar samlade på ett och samma ställe, och huddingegymnasiet har lite invandrarstämpel.
Sjödal ville jag absolut inte gå, verkade bara som en skola vilken som helst. Inget speciellt alls med den, och eftersom typ alla jag känner ska gå där (inräknat alla som jag inte vill gå tsms med) så njaaa.
Huddinge räknade jag iskallt bort först.. hade hört från andra att det bara gick en massa nyinvandrare där som inte kunde svenska och som snackade arabiska typ på rasterna. Min kompis var dock där på öppet hus och hon blev enormt positivt överaskad. Blev t.o.m. hennes förstahandsval trots alla fördomar hon hade innan. Lokalerna renoverades på löpande band, och den negativt klingande invandrarstämpeln var helt oförtjänad.
Har själv inte besökt skolan, men huddinge vinner stort för mig från allt vad jag hört.
Men rykten är alltid rykten och kan vara missvisande as hell :p


   
SvaraCitera

Pest VS kolera


   
SvaraCitera

stenmjuk:

funderade på att söka in där men ångrade mig såfort jag kom in i skolan. Lokalerna var inte alls fina, tjejen som visade oss runt var allmänt flummig och visste ingenting alls, rektorn (tror jag..?

nope, rektorn är en man.

stenmjuk:

ans dator var verkligen jätteseg

Lärarna, 2:orna och 3:orna har lite äldre datorer. De vi har och du, om du väljer skolan, kommer att få är riktigt bra om jag får sägga det själv. Även mycket fin programvara.

stenmjuk:

med tanke på att namnet är "it-gymnasiet" så trodde jag att de skulle ligga lite i framkant inom it, men det kändes som om han aldrig hade rört en dator förr). osv osv.

hm, skumt då datorn används mycket i skolarbetet. Vet inte jättemycket om nv-spåret dock.

stenmjuk:

essutom kändes det lite waste när han sa att "vi tar in alla som fått g i svenska, engelska & matte"...

Haha, det gäller nog mest det programmet jag går, sam-linjen.


   
SvaraCitera

egil:

visste ingenting alls, rektorn (tror jag..?

ah, förlåt för att jag var otydlig.
Man fick en elev som visade runt en (grymt bra sätt att visa skolan btw) och hon var flummig. Rektorn (eller vem det nu var.. kan ha varit någon studievägledare eller något också..) var en man.

egil:

riktigt bra

låter super!

egil:

skumt då datorn används mycket i skolarbetet

ja, jag var ju bara där en halvtimme/en timme eller så. Mycket mycket möjligt att jag fått helt fel uppfattning. haha (:

egil:

Haha, det gäller nog mest det programmet jag går, sam-linjen.

ah, okejj, det var samlinjen jag var intresserad av så... hihi


   
SvaraCitera