Aviseringar
Rensa alla

Gyn-besök med mens?


penja

har aldrig lagt mig i en gynekologstol. när jag var liten trodde jag att alla skulle behöva gör det med jämna mellanrum. är det vanligt att folk gör det?

har bara tagit ett klamydiatest, dvs kissat i en burk och topsat lite. 


   
SvaraCitera

penja:
har aldrig lagt mig i en gynekologstol. när jag var liten trodde jag att alla skulle behöva gör det med jämna mellanrum. är det vanligt att folk gör det?

har bara tagit ett klamydiatest, dvs kissat i en burk och topsat lite. 

Alla behöver göra det med jämna mellanrum, men vissa behöver förstås inleda vanan tidigare än andra. Du kommer också hamna där. 


   
SvaraCitera

penja:
har aldrig lagt mig i en gynekologstol. när jag var liten trodde jag att alla skulle behöva gör det med jämna mellanrum. är det vanligt att folk gör det?

har bara tagit ett klamydiatest, dvs kissat i en burk och topsat lite. 

"Alla kvinnor mellan 23 och 60 år kallas regelbundet till provtagning." enligt vårdguiden


   
SvaraCitera
penja

framtidsmord:

Alla behöver göra det med jämna mellanrum, men vissa behöver förstås inleda vanan tidigare än andra. Du kommer också hamna där. 

tänker ibland att det är något man kanske borde göra. men så kommer jag på att man kanske inte får göra en undersökning bara för att, om inge verkar stå knasigt till. 


   
SvaraCitera

Jag tycker det är lite jobbigt att ha en fitta. Som kukbärare skulle man kunna bära kalsongerna en vecka i sträck utan en enda fläck, så länge man är en hygienisk pojke. Med fitta vill man ju inte precis flasha smutstvätten för obehöriga och sånt där. 


   
SvaraCitera

penja:

tänker ibland att det är något man kanske borde göra. men så kommer jag på att man kanske inte får göra en undersökning bara för att, om inge verkar stå knasigt till. 

Hur gammal är du? När du fyller 23 får du ju ändå besöka gynstolen. Man får säkert göra en koll på om fittan mår bra om man vill. 


   
SvaraCitera
penja

framtidsmord:

Hur gammal är du? När du fyller 23 får du ju ändå besöka gynstolen. Man får säkert göra en koll på om fittan mår bra om man vill. 

okej jag 18 fyller 19, så jag är inte så gammal ännu. även om jag känner mig som det ibland. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

penja:
har aldrig lagt mig i en gynekologstol. när jag var liten trodde jag att alla skulle behöva gör det med jämna mellanrum. är det vanligt att folk gör det?

har bara tagit ett klamydiatest, dvs kissat i en burk och topsat lite. 

var på sjukhuset förra sommaren med oförklarliga magsmärtor, de typ VA ÄR DU 19 ÅR OCH HAR ALDRIG GJORT EN GYNUNDERSÖKNING?! OCH SEXUELLT AKTIV SEDAN FLERA ÅR TILLBAKA? DET ÄR NOG DAGS HÖRREDU GUMMELUMMAN.

gjorde typ 4 gynundersökningar på 2 veckor då, nu är jag härdad och tycker inte det är jobbigt längre 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

penja: men så kommer jag på att man kanske inte får göra en undersökning bara för att, om inge verkar stå knasigt till.

kan man göra på um när man får nya ppiller etc, "för att kolla att allt ser ut som det ska". mig har de försökt övertala sedan jag var 16. "men det är bra IFALL du kommer in med besvär nån gång, att man vet hur det ser ut när det är normalt" osv.


   
SvaraCitera

det känns som att jag är hos gyn lika ofta som jag dricker kaffe


   
SvaraCitera
penja

elverpigen:

var på sjukhuset förra sommaren med oförklarliga magsmärtor, de typ VA ÄR DU 19 ÅR OCH HAR ALDRIG GJORT EN GYNUNDERSÖKNING?! OCH SEXUELLT AKTIV SEDAN FLERA ÅR TILLBAKA? DET ÄR NOG DAGS HÖRREDU GUMMELUMMAN.

gjorde typ 4 gynundersökningar på 2 veckor då, nu är jag härdad och tycker inte det är jobbigt längre :

elverpigen:

kan man göra på um när man får nya ppiller etc, "för att kolla att allt ser ut som det ska". mig har de försökt övertala sedan jag var 16. "men det är bra IFALL du kommer in med besvär nån gång, att man vet hur det ser ut när det är normalt" osv.

alltså va? ingen har nånsin frågat mig om jag vill göra en undersökning. äter minipiller så har ju kontakt med ungdomsmottagningen. iof vill jag byta till nått annat preventivmedel snart. får väl höra med dom då kanske.
kommer göra det på nytt ställe, eftersom att jag flyttar, så de kanske är annorlunda där. 


   
SvaraCitera
penja

elverpigen: HÖRREDU GUMMELUMMAN

.... 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

penja:

alltså va? ingen har nånsin frågat mig om jag vill göra en undersökning. äter minipiller så har ju kontakt med ungdomsmottagningen. iof vill jag byta till nått annat preventivmedel snart. får väl höra med dom då kanske.
kommer göra det på nytt ställe, eftersom att jag flyttar, så de kanske är annorlunda där. 

jag vågade inte förnya mitt första recept pga de sa "nästa gång du kommer hit på kontroll av viktoch blodtryck tar vi en gynundersökning också".

kanske bor i klamydiatätt län eller nåt. skönt för dig att slippa, även fast det bara är nåt ma skjuter upp

penja:

.... 🙁

ah de sa inte så ordagrant. men kändes så 🙁


   
SvaraCitera
penja

elverpigen:

jag vågade inte förnya mitt första recept pga de sa "nästa gång du kommer hit på kontroll av viktoch blodtryck tar vi en gynundersökning också".

kanske bor i klamydiatätt län eller nåt. skönt för dig att slippa, även fast det bara är nåt ma skjuter upp

ah de sa inte så ordagrant. men kändes så 🙁

va, får ni göra sånt också? kolla vikt och blodtryck? mig frågade de bara om nån i familjen har högt blodtryck eller har fått en stroke nån gång. och typ om jag äter några mediciner. 

tror de skiter i oss här i dalarna haha 🙁


   
SvaraCitera

penja: va, får ni göra sånt också? kolla vikt och blodtryck? mig frågade de bara om nån i familjen har högt blodtryck eller har fått en stroke nån gång. och typ om jag äter några mediciner. 

tror de skiter i oss här i dalarna haha 🙁

Oj, jag måste kolla blodtrycket samt vikt någon gång då och då för att få nya recept på p-piller så att de har koll på att mitt blodtryck inte höjts eller liknande.


   
SvaraCitera