Aviseringar
Rensa alla

Habemus Papam! Vi har en Påve!


unique we are:

Den helige Franciskus av Assisi var ju speciell på många sätt när det gäller kristusideal och förkunnelse.

Hur menar du med "kristusideal"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Hur menar du med "kristusideal"?

Det handlar om hur man menar att man bäst följer de ideal som beskrivs av och om Kristus. För Franciskus av Assisi handlade detta bland annat om att leva i enkelhet och fattigdom, att predika för alla (inklusive djur och växter) och tjäna sina medmänniskor. Typ. Han var ju även förebild för Franciskanerorden, som är känd som en fattigorden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zodd:

Meh, jag ville ju bli påve.

Bättre lycka nästa gång!
Han är ju 76 bast, så det lär kanske inte dröja alltför många år?

Lite tips, så du kan börja förbereda dig:

Hur Blir Man Påve?


   
SvaraCitera

unique we are:

Det handlar om hur man menar att man bäst följer de ideal som beskrivs av och om Kristus. För Franciskus av Assisi handlade detta bland annat om att leva i enkelhet och fattigdom, att predika för alla (inklusive djur och växter) och tjäna sina medmänniskor. Typ. Han var ju även förebild för Franciskanerorden, som är känd som en fattigorden.

Ah, på så vis.

En intressant fråga blir då vad tror du att Franciskus av Assisi hade tyckt om att dagens påve, i denna tid, tagit hans namn?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Ah, på så vis. En intressant fråga blir då vad tror du att Franciskus av Assisi hade tyckt om att dagens påve, i denna tid, tagit hans namn?

Bra fråga, svår att svara på måste jag säga. Får återkomma med tankar kring det. Vad tror du själv?[crazy]


   
SvaraCitera

unique we are:

Bra fråga, svår att svara på måste jag säga. Får återkomma med tankar kring det. Vad tror du själv?

Ptja, i och med att Franciskus av Assisi grundade den orden som betonade total fattigdom, han gick ju även så långt som att motsätta sig kloser av alla dess former. Skalade verkligen ner levnadsförhållandena till grunden - och idag har sitter det en på påvedömet, upphöjd, med hans namn. Kan nog tänka mig att Franciskus av Assisi skulle ha ett och annat att säga om det.

Dessutom skiljer sig väl Jesuitorden en del från Franciskanorden?


   
SvaraCitera

Image


   
SvaraCitera

Vatikanen är den största enskilda aktieägaren hos vapentillverkaren Beretta

Tänk på det innan ni inbillar er att någon iblandad där är fredlig och trevlig [smile]


   
SvaraCitera

vill ta hans oskuld


   
SvaraCitera

det borde ha varit en tjej på riktigt.. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luther Blissett:

Vatikanen är den största enskilda aktieägaren hos vapentillverkaren BerettaTänk på det innan ni inbillar er att någon iblandad där är fredlig och trevlig

Nu har vi väll kanske inte inbillat oss det, utan vi diskuterar snarare den intressanta frågan hur den nye påven verkar vilja bli uppfattad. Eller hur den katolska kyrkan, dvs de kardinaler som valt honom, verkar vilja bli uppfattad.


   
SvaraCitera

Jag tycker på något sätt att han verkar ganska jordnära om man tar hänsyn till hans roll, eller mänsklig ska man kanske säga. Sedan känns han också som att han går in rätt hårt för det hela, kan nog bli en hel del balla grejor kring honom - det är nog typ det jag hoppas på! 🙂


   
SvaraCitera