Aviseringar
Rensa alla

hade denna låt passerat feministisk kritik idag?


Ämnesstartare


denna låt kom för fem år sedan och blev en stor hit som många nog minns. ingen klagade, alla var glada. det var en uppfriskande högkvalitativ och gedigen popdänga. men hade låten klarat sig undan en kritikstorm idag? den handlar om en kille som blir lämnad av sin tjej för någon rikare. låten kan tolkas som att tjejer bara är ute efter killars pengar, alltså att de är horor ungefär. det kan kallas för sexism.

vad tror ni? och är det bra eller dåligt om vi blivit mer uppmärksamma på kön i kulturprodukter?


   
Citera
Ämnesstartare

Han hade blivit publicly ostracized.


   
SvaraCitera

Den hade väl blivit något mer kritiserad, men ändå allmänt älskad. Att sjunga om att någon är en gold digger känns inte så farligt och behöver inte handla om hur kvinnor är generellt. Tror inte att låten hade orsakat någon större uppståndelse, bara lite gnäll på sin höjd (röstade blankt).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja det hade den inte blivit men samtidigt av kritik värd att bemöta så är svaret nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:
Han hade blivit publicly ostracized.

så extremt alltså?

Proteus:
Den hade väl blivit något mer kritiserad, men ändå allmänt älskad. Att sjunga om att någon är en gold digger känns inte så farligt och behöver inte handla om hur kvinnor är generellt. Tror inte att låten hade orsakat någon större uppståndelse, bara lite gnäll på sin höjd (röstade blankt).

låten behöver inte handla om hur kvinnor är generellt, men feminister är väldigt bra på att problematisera enskilda uttryck genom att hänvisa till strukturer.


   
SvaraCitera

thl*kt N.: låten behöver inte handla om hur kvinnor är generellt, men feminister är väldigt bra på att problematisera enskilda uttryck genom att hänvisa till strukturer. 

Tror bara att det finns bra mycket bättre måltavlor för det än just den här låten. Menar alltså att den kritik som hade yttrats förmodligen inte skulle ha påverkat låtens popularitet på något sätt.


   
SvaraCitera

thl*kt N.:

Vad tror du om den här? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hade blivit ett jävla ståhej idag om den hade släpps nu. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Proteus:

Tror bara att det finns bra mycket bättre måltavlor för det än just den här låten. Menar alltså att den kritik som hade yttrats inte skulle påverka låtens popularitet på något sätt.

jo, det tror jag också. cee-lo green känns lite för cool och härlig. men i princip så kan ett fiktivt verk mycket väl bli kraftigt kritiserat och nästan demoniserat för såna här grejer med hänvisning att det reproducerar en struktur, vilket kan få ett stort inflytande även om det inte påverkar popularitet och konsumtion direkt. ett exempel är anita sarkeesian som uppmärksammat könsstereotyper och representation i datorspel (dvs kritiserat att mario är en kille som räddar peach som är en tjej och det framställer kvinnor som offer och dylikt, vilket enligt mig är fullt jämförbart med temat för låten i fråga i termer av sexistisk stereotypreproduktion). jag tror inte att hon har lyckats få färre att köpa spelen (eftersom hennes huvudsakliga målgrupp inte är några betydande spelkonsumenter), men däremot så har hon blivit anställd av ett stort spelbolag, dice, för att agera något slags jämlikhets/representationskonsult till deras spel mirrors edge 2. och tidningen the guardian publicerade nyligen en dåligt researchad artikel proppad med faktafel vilken försöker problematisera att kvinnors könsorgan avbildades mindre noggrannt på antika grekiska statyer och påstår att detta utgör grunden till vår patriarkala kultur. bara ett par exempel. det ligger definitivt makt och inflytande i den här typen av feministisk aktivism, även om den inte är så förhärskande att den underminerar populariteten hos sina föremål för kritik. den är mer av en parasit än ett rovdjur på det sättet.


   
SvaraCitera
mynona

Rescensenterna (jag vet inte hur man stavar det) hade känt sig tvingade att betrakta den även ur feministisk synvinkel och därför gett den en stjärna mindre ("en stjärna mindre för sexismen dock"), en del andra hade också sett den ur den synvinkeln, särskilt om de nyligen blivit medvetna om det sättet att tolka saker på, men sedan hade man lyssnat till den ändå om man gillat själva musiken. Jag har en känsla av att feminismen var mer modern 2010 än vad den är nu, men vet inte om det stämmer.

Det är bra att människor har lärt sig att lägga till även den feministiska synvinkeln att tolka fenomen på, ju fler synvinklar desto mer flerdimensionell blir vårt sätt att betrakta saker och dess mer förståelse borde vi få möjlighet till att ha, även om det blir/anses bli mycket Vargen kommer och inte så mycket att välja strider på ett smart sätt när det gäller feminismen, kanske för att det är ett relativt nytt sätt att se saker på och anhängare ofta är "nyfrälsta" och känner att de vill skrika ut allt de nu plötsligt ser, vare sig det är smart när det gäller att göra feminismen gångbar i icke feministers ögon, (som man måste för att det ska fungera) eller inte. Jag är ju feminist och ser inte varför man måste tolka ämnet som att alla kvinnor är golddiggers, man måste ju få tolka verkliga fenomen och golddiggers existerar ju

Obs: mitt ljud funkar tydligen inte så jag kunde inte lyssna, men dömde det utifrån din beskrivning och allmänt, kanske tillför nåt ändå =(


   
SvaraCitera
mynona

Proteus: (röstade blankt).

+1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
Rescensenterna (jag vet inte hur man stavar det) hade känt sig tvingade att betrakta den även ur feministisk synvinkel och därför gett den en stjärna mindre ("en stjärna mindre för sexismen dock"), en del andra hade också sett den ur den synvinkeln, särskilt om de nyligen blivit medvetna om det sättet att tolka saker på, men sedan hade man lyssnat till den ändå om man gillat själva musiken. Jag har en känsla av att feminismen var mer modern 2010 än vad den är nu, men vet inte om det stämmer.

Det är bra att människor har lärt sig att lägga till även den feministiska synvinkeln att tolka fenomen på, ju fler synvinklar desto mer flerdimensionell blir vårt sätt att betrakta saker och dess mer förståelse borde vi få möjlighet till att ha, även om det blir/anses bli mycket Vargen kommer och inte så mycket att välja strider på ett smart sätt när det gäller feminismen, kanske för att det är ett relativt nytt sätt att se saker på och anhängare ofta är "nyfrälsta" och känner att de vill skrika ut allt de nu plötsligt ser, vare sig det är smart när det gäller att göra feminismen gångbar i icke feministers ögon, (som man måste för att det ska fungera) eller inte. Jag är ju feminist och ser inte varför man måste tolka ämnet som att alla kvinnor är golddiggers, man måste ju få tolka verkliga fenomen och golddiggers existerar ju

Obs: mitt ljud funkar tydligen inte så jag kunde inte lyssna, men dömde det utifrån din beskrivning och allmänt, kanske tillför nåt ändå =(

hur menar du med att feminismen var mer modern då? jag tror att radikalfeminismen var mer hipster-spjutspets-cool men mycket mindre mainstream och inflytelserik då än vad den är nu. så den är både mer och mindre modern beroende på tonvikt.

bra skrivet andra stycket.


   
SvaraCitera

Med tanke på att artisten inte är en vit heterosexuell man så hade de knappast brytt sej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kalle97:
Med tanke på att artisten inte är en vit heterosexuell man så hade de knappast brytt sej

mm.


   
SvaraCitera

Jag själv ser inga större fel i låten egentligen. Han är jävligt bitter för att brudn stack iväg med en storfräsare.

Men om man ska hitta någon kritik så är det väl att kvinnan i detta fall är den som ställer till det och är den som felar. Det är ju ett synnerligt vanlig fenomen i populärkultur överlag. Sätt det fenomenet i jämförelse med killen som typ är ett ärkesvin i början, blir dumpad men sedan får tillbaka sin käresta p.g.a. vette fan vad, men det blir ett fint lyckligt slut på historien.

Å andra sidan om man skulle börja rensa upp bland alla alster som handlar om en man som är olyckligt kär/ blivit dumpad så skulle ju, som exempel, 2/3 delar av blueskatalogen försvinna.


   
SvaraCitera