Aviseringar
Rensa alla

hade denna låt passerat feministisk kritik idag?


mynona

thl*kt N.: hur menar du med att feminismen var mer modern då? jag tror att radikalfeminismen var mer hipster-spjutspets-cool men mycket mindre mainstream och inflytelserik då än vad den är nu. så den är både mer och mindre modern beroende på tonvikt.

bra skrivet andra stycket.

är inte säker på hur väl jag kan konkretisera, för det är mest en diffuss känsla, och den här sortens attitydmässiga samhällsperioder, eller hur man ska benämna dem, brukar man inte kunna urskilja förrän decennier senare, men just nu känns det ungefär så här för mig: feminismen, vars "andra våg" dog ut efter 1970-talet, återupptväcktes i slutet av 1990-talet och var då populär i några år, då den nuvarande... diskursen eller vad det kallas introducerades. Kring 2010 eller så fick den ny fart och den offentliga debatten var igång på allvar och det blev modernt och pk att vara feminist. Nu känns det som att alla känner till "det feministiska språket/termerna", men majoriteten är mest agiterade och tror att man med "strukturellt ansvar" menar "alla män har personligt ansvar" och liknande missförstånd, och feminismen börjar återigen bli omodern, det verkar börjar komma en slags reaktion där feminismen åter börjar uppfattas som något som enbart gäller etablissemanget/eliten. Det har ju alltid gått i vågor: historiskt sett talar man om feminismen som "första vågen" (1860-1920) "andra vågen" (1960-och 70-talet) och "tredje vågen" (nu) - man har glömt feministvågen kring 1790 men det hör väl inte hit - och har något diffust intryck av att det kommer en reaktionär tid nu, men det är bara någon diffuss känsla så jag hoppas jag har fel. Man kan ju alltid problematisera bort allt sånt tänk genom att se på krets/sammanhang etc. 

Tack, jag tror inte att det spelar så stor roll om feministisk kritik inte påverkar konsumtionen, i alla fall inte i kort sikt, det viktiga är att människor får tillgång till så många olika synvinklar som möjligt, det är inte bra att vara svartvit.


   
SvaraCitera

thl*kt N.: men i princip så kan ett fiktivt verk mycket väl bli kraftigt kritiserat och nästan demoniserat för såna här grejer med hänvisning att det reproducerar en struktur, vilket kan få ett stort inflytande även om det inte påverkar popularitet och konsumtion direkt. ett exempel är anita sarkeesian som uppmärksammat könsstereotyper och representation i datorspel (dvs kritiserat att mario är en kille som räddar peach som är en tjej och det framställer kvinnor som offer och dylikt, vilket enligt mig är fullt jämförbart med temat för låten i fråga i termer av sexistisk stereotypreproduktion). jag tror inte att hon har lyckats få färre att köpa spelen (eftersom hennes huvudsakliga målgrupp inte är några betydande spelkonsumenter), men däremot så har hon blivit anställd av ett stort spelbolag, dice, för att agera något slags jämlikhets/representationskonsult till deras spel mirrors edge 2. 

Jo, jag känner till henne. Allmänt hatad och sedd som ett stort skämt bland gamers. Inte särskilt smart av DICE att anställa någon som verkligen griper efter halmstrån, vinklar och har sig så som hon gör.

Klart att personer som hon hade kunnat välja att attackera den här låten, men jag tror inte de hade åstadkommit någonting eller ens blivit tagna på allvar av andra än likasinnade (och med likasinnade syftar jag på en liten minoritet feminister som inte har något bättre för sig än att angripa något så harmlöst som det här).

thl*kt N.: och tidningen the guardian publicerade nyligen en dåligt researchad artikel proppad med faktafel vilken försöker problematisera att kvinnors könsorgan avbildades mindre noggrannt på antika grekiska statyer och påstår att detta utgör grunden till vår patriarkala kultur-

lol

thl*kt N.: det ligger definitivt makt och inflytande i den här typen av feministisk aktivism, även om den inte är så förhärskande att den underminerar populariteten hos sina föremål för kritik. den är mer av en parasit än ett rovdjur på det sättet.

Sant. Den här typen av feminism är samtidigt väldigt kontraproduktiv och gör bara att feminism i allmänhet får dåligt rykte, så jag stör mig nog nästan på den lika mycket som du gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att status och pengar är väldigt viktigt för många tjejer är väl inget konstigt? Tror oavsett vilket att ytterst få orkar bry sig ifall låttexters budskap är på det ena eller det andra sättet.


   
SvaraCitera
kook
 kook

blir så ledsen på hur detta är så jävla normaliserat och vanligt. så jääääääääääävla ofta ska kvinnor ses som ett objekt, ha mindre önskvärda egenskaper och bara förnedras, tyckas sämre om.

sen är väl låten inte hemsk, det är väl bara det att den bara är en i biljardensbiljarden. 

vilken jävla samhällsstruktur alltså


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Både och, en låt kan ju bli allmänt uppskattad samtidigt som andra låter den vara föremål för en problematisering som kanske musik inte alltid tjänar på, vilket förmodligen har ökat i omfång på senare även om jag tror att det allmänna mottagandet skulle vara ganska likt.


   
SvaraCitera