Aviseringar
Rensa alla

Hade israel ens rätt till landet från början?


Ämnesstartare

Judarna var där från början - så var motiveringen till att de skulle få ett land. Men innan de var där var ett annat folk där. Vi svenskar och europeér skulle då haft rätt till vårt urpsrungsland, indianerna skulle definitivt ha rätt till sitt eget land och vi skulle inte ha haft någon rätt att ta deras från början - kort sagt, kartan skulle omkullkastas.

Vad jag vill säga är att israel olovligen fick det landet - och idag så utnyttjar de den rätten, de dödar palestinier och bygger murar och hängnar in palestinierna, med målet att en dag låta hela israel vara styrt av judar - medans palestinierna blir den nya folkgruppen utan land.

Det är hemskt hur judar har behandlats genom historien - men vilken rätt har de fått att göra samma sak mot andra, som nazisterna gjorde mot dem?
Hur ska vi lösa konflikten? Tvåstatslösning? Ska israel få krossa palestinierna och på så sätt uppnå en enstatslösning?

(tyckte att det inte fanns så mycket debatt om det här på UM)


   
Citera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Men innan de var där var ett annat folk där.

men innan dem var judarna där igen. osv osv osv, man kan gå tillbaka hur långt som helst. är inte pro israel men att säga palestinerna var där före är fel. lolz. läs historia.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roslagsvatten AB:

men innan dem var judarna där igen.

Ja, jag har jag inte varit tydlig med det? Jag vet att det är en enda röra - men det är därför jag tycker att hela argumentationen är löjlig; man kan inte säga att man har "rätt till ett land" man inte bott i på under hur lång tid som helst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Judarna var där från början

Jag trodde att det var "det står i bibeln att det är vårat land" som var Israelernas argument.

OCH MAN KAN INTE GÅ EMOT GUDS ORD [mad][mad][mad][mad]

Anarkandi:

Nej (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

man kan inte säga att man har "rätt till ett land" man inte bott i på under hur lång tid som helst.

så du menar att pga diasporan så har dom inte rätt till marken? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Jag trodde att det var "det står i bibeln att det är vårat land" som var Israelernas argument.

Det är typ så det är 😛 Gud gav dem kanaans land(israel) trots att det redan innan ägdes av några andra.. [crazy]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Roslagsvatten AB:

så du menar att pga diasporan så har dom inte rätt till marken? [confused]

Nu när de väl är där går det inte att göra så mycket, men nej, vi hade inte rätt att ge dem någon annans land. Det var inte vår makt att ge heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Nu när de väl är där går det inte att göra så mycket, men nej, vi hade inte rätt att ge dem någon annans land. Det var inte vår makt att ge heller.

så om vi fördriver danskarna ur danmark o dom sedan inte kan erövra tillbaka det landet så tappar dom rätten till det? fast dom i stor utsträckning lever kvar utspridda över världen? trots att vi tvångsfördrivit danskarna? [confused]

Anarkandi:

Det är typ så det är 😛 Gud gav dem kanaans land(israel) trots att det redan innan ägdes av några andra..

fail, abraham var första som bebodde marken som var innan obebott. kan köpte marken. fick den sedan bestulen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Det är precis samma sak som om vi arier hade begärt tillbaka Indien och bombat sönder landets invånare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Nej (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Det är precis samma sak som om vi arier hade begärt tillbaka Indien och bombat sönder landets invånare.

nej. back to school


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roslagsvatten AB:

nej. back to school

Och hur menar du att det inte är samma sak?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roslagsvatten AB:

danskarna

jämför du danskar, vilket inte är en etniskt klar grupp, med en ganska svårdefinierbar kultur, med judar som är en religiös grupp? Varför inte kurder istället?

Roslagsvatten AB:

fail, abraham var första som bebodde marken som var innan obebott.

Källa på det? Abraham fick höra av gud att han skulle få ett land och bli stamfader till ett folk, vandrade sedan till kanaans land där det redan bodde ett folk sedan tidigare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

[cute]

Nintendo:

Jag trodde att det var "det står i bibeln att det är vårat land" som var Israelernas argument.

OCH MAN KAN INTE GÅ EMOT GUDS ORD [mad][mad][mad][mad]

Det är judarnas land av Gud givet, därför kan få judar ens acceptera Israel som "deras" land eftersom det inte är Gud som gett dem det denna gång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Jag tycker inte att de HADE rätt till det när landet skapades. Nu anser jag dock att de har rätt till att leva på den platsen. Inte att kasta ut alla andra, eller skapa en apartheidstat med olika körfält baserat på etnisk bakgrund, men nu har de rätt att leva där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Nej (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera