Aviseringar
Rensa alla

Hade Sverige funkat som en Anarkism?


Hyfs
 Hyfs
Ämnesstartare

Anarkism betyder avsaknaden av härskare och statsmakt. Lite mer ingående kan man säga att anarkism är en politisk och filosofisk teori vars mål är att skapa ett samhälle i vilket individer fritt samarbetar som jämlikar. Anarkismen är därför mot all sorts kontroll.

Förenklat kan man säga att anarkismen bygger på tre grundpelare: frihet, jämlikhet och solidaritet.

Så hade Sverige kunnat va en Anarkism? Hade det funkat. Varför? Varför inte?
Är du för anarkism? Gillar du tanken av Anarkism?


   
Citera
time
 time

Tål också att tänkas på om Sverige hade fungerat som en Nationalism.


   
SvaraCitera

Nope, tror inte det. Vi kan inte ens få till jämställdhet mellan olika grupper, inte ens med lagar, propaganda och liknande.

Ta bort rättsväsendet och gissa vad som händer. Både oorganiserad och organiserad brottslighet skulle expandera kraftfullt.


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs
Ämnesstartare

time:
Tål också att tänkas på om Sverige hade fungerat som en Nationalism.

Absolut när Nationalismen hyllar nationen, kulturen, historien och slår vakt om nationalstaten och dess intressen.


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs
Ämnesstartare

Självklart men det är en fin tanke.

Razor:
Nope, tror inte det. Vi kan inte ens få till jämställdhet mellan olika grupper, inte ens med lagar, propaganda och liknande.

Ta bort rättsväsendet och gissa vad som händer. Både oorganiserad och organiserad brottslighet skulle expandera kraftfullt


   
SvaraCitera

Hoppas gladeligen på en klasslös framtid med en decentraliserad maktapparat, men jag tror nog ändå på att behålla en del garantier för folk vad gäller säkerhet, friheter och rättigheter med hjälp av våldsmonopolet. Med det sagt så är många anarkistiska tänkare spännande läsning och är du sugen på att fördjupa kunskaperna kan jag rekommendera texten An Anarchist FAQ. finns att läsa här:  http://www.infoshop.org/AnAnarchistFAQ

edit: bättre länk


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs
Ämnesstartare

Edinburgh:
Hoppas gladeligen på en klasslös framtid med en decentraliserad maktapparat, men jag tror nog ändå på att behålla en del garantier för folk vad gäller säkerhet, friheter och rättigheter med hjälp av våldsmonopolet. Med det sagt så är många anarkistiska tänkare spännande läsning och är du sugen på att fördjupa kunskaperna kan jag rekommendera texten An Anarchy FAO. finns att läsa här:  http://www.infoshop.org/AnarchistFAQIntro

Perfekt ska börja direkt!


   
SvaraCitera

Hyfs: Självklart men det är en fin tanke.

Jo, utopier är fina i tanken. Blink


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs
Ämnesstartare

Razor:

Jo, utopier är fina i tanken. Blink

Haha. Glad


   
SvaraCitera

Jo jag tror det politkarna och monarken (en härskaren) skapar inget av värde. Besöker du saudi arabien för deras absoluta monark nej tror inte det.


   
SvaraCitera

en nation kan inte vara en anarki.


   
SvaraCitera
time
 time

Hyfs:

Absolut när Nationalismen hyllar nationen, kulturen, historien och slår vakt om nationalstaten och dess intressen.

Menade mest att det inte funkar rent språkligt att säga att ett land ska vara "anarkism".


   
SvaraCitera

time:

Menade mest att det inte funkar rent språkligt att säga att ett land ska vara "anarkism".

Vi förstår vad han menar? Huvudsaken


   
SvaraCitera

time:

Menade mest att det inte funkar rent språkligt att säga att ett land ska vara "anarkism".

Nationalanarkism finns ju.


   
SvaraCitera