Aviseringar
Rensa alla

Hälften av toppjobben går till kvinnor


Ämnesstartare

Kagami:

Alla vet att DN är en moderattidning.

Det är inte DN som tagit fram det hela, det är Sveriges Radio (som är känt för att vara betydligt mer vänster än höger) som gjort det, hittade det efter att jag hade skapat tråden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kvotering är botten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sådant här borde ju iofs vara helt naturligt och ingenting man tar ett beslut om, men det är ju helt klart positivt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unexpected:

Sådant här borde ju iofs vara helt naturligt och ingenting man tar ett beslut om, men det är ju helt klart positivt.

Borde man inte hellre sträva efter att den som är bäst anpassad för jobbet får det, snarare än att låta vilket kön man har avgöra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, så går det om man släpper ut kvinnorna ur köket. [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

Källa?

http://www.sr.se/cgi-bin/norrbotten/nyheter/artikel.asp?artikel=2195958

Unexpected:

Sådant här borde ju iofs vara helt naturligt och ingenting man tar ett beslut om, men det är ju helt klart positivt.

Visst är det bra att politikerna äntligen gör något åt det!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Devon:

Borde man inte hellre sträva efter att den som är bäst anpassad för jobbet får det, snarare än att låta vilket kön man har avgöra?

Ehm, jo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Devon:

Borde man inte hellre sträva efter att den som är bäst anpassad för jobbet får det, snarare än att låta vilket kön man har avgöra?

Ehm, jo.


   
SvaraCitera

Unexpected:

Ehm, jo.

Är inte du för kvotering?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

brudar ska suga kuk o stanna i köket


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonte6:

Är inte du för kvotering?

Inte 50/50-kvotering i alla fall.


   
SvaraCitera

Btw, det är sjukt att det ens finns sån här statistik. Man borde få ett jobb för att man är mest kvalificerad för det. Inte för vilket kön man har. Det är samma sak som när vissa högskolor hellre ger en utbildningsplats åt t.ex. en tjej än en kille, även om killen har bättre betyg, bara för att det finns fler killar på utbildningen än tjejer. DET är könsdiskriminering. Det ska inte vara 50/50 kvinnor och män som är chefer. De som är bäst kvalificerad för jobbet ska få det. Därför är det sjukt att detta framläggs som om det vore något bra och rättvist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kagami:

Därför är det sjukt att detta framläggs som om det vore något bra och rättvist.

Du läser ju vad du vill läsa. Alltså, det är inte kvotering det handlar om.
Det är att moderaterna har avskaffat kompissystemet som sossarna hade, och infört ett system där man utgår efter kvalifikationer, sen att invandrare och kvinnor är kvalificerade lika ofta som män är väll knappast något konstigt eller överaskande?


   
SvaraCitera

wakajwaka:

Alltså, det är inte kvotering det handlar om.

Det tycker jag visst det handlar om. Missförstå mig inte, jag hatade sånt där då socialdemokraterna prackade på med det också. Det är inte moderaterna jag skyller på, det är politiker i allmänhet. Men vi kan ju komma överrens om att vi tolkar texten olika och ser den på olika sätt.[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

Vad tycker ni om denna förändring? Är den bra eller dålig?

Dålig. Man kan inte få bort orättvisa genom att tillföra annan orättvisa. Det alliansen pysslar med är självfallet etnisk kvotering och könskvotering. Det är fult att göra så och klart bättre att fortsättningsvis bara ge vita män jobb, om det nu är så att man måste reservera platser för kvinnor och invandrare bara för att de inte är lika meriterade.

Jakob_E:

Personligen är jag totalt emot kvotering, så vi får verkligen hoppas att inget sådant är inblandat, men det är det säkert.

Det ska tydligen räknas som en merit att ha utländsk bakgrund om man ska jobba med integrations- och jämställdhetsfrågor. Det är vad jag kallar för en dålig ursäkt för att få kvotera.


   
SvaraCitera