Aviseringar
Rensa alla

Hämden är ljuv... Eller?


Ämnesstartare

Väckarklockan piper och jag drar mig i sängen...
- Inte än... säger jag och gäspar, och somnar om. Jag vaknar av att solen hittat en springa bredvid min gardin så att det lyser in. Jag ställer mig upp och rufsar till mig i håret. På bordet ligger det en lapp som min storasyster la dit igår kväll innan hon åkte ut till en kompis. På lappen står det "Jag har lagt dina kläder i vardagsrummet. Kom ihåg att din nya skolans upprop är klockan 11.30!"
- Shit! säger jag och tittar på klockan, hon är 11.10. Jag måste skynda mig! Jag springer ut i vardagsrummet och hittar mina kläder. Jag tar på mig den gula tunikan och mina tights som är svarta. Jag kastar i mig frukosten och borstar sedan slarvigt tänderna. Jag ställer mig i spegeln och borstar ut mitt mörkbruna hår som når ner till midjan. Jag hämtar mitt smink och ramar in mina bruna ögon med mascara. Klockan tickar allt närmare 11.30... Om 10 minuter så kommer jag möta min nya klass. Jag sätter på mig skorna och går ut. Det är tur att jag bor så nära skolan, faktum med att jag behöver bara gå 1½ kvarter! När jag kommer fram till skolan så ser jag ett stort gult tegelhus, på huset så står det med stora svarta bokstäver: STOCKESKOLAN. Barn och ungdomar går ut och in genom de stora dörrarna i glas. Jag går bakom ett tjejgäng som stöter på lite killar på vägen. De öppnar dörren och precis när jag ska gå in, slår den igen framför näsan på mig.
- Jaha... säger jag och puttar upp den tunga dörren. När jag äntligen hittat ett ledigt skåp och lagt in min väska och så då ringer skolklockan. På dörren till klassrummen står det vilken klass det är till.
- Här är det! Säger jag. Klass 8 C! När jag kommer in i klassrummet så spanar jag över klassen. Alla blickar tittar stint på mig. Alla!
- Ja! Vad bra! Detta är Josefine Sund, hoppas ni hjälper henne komma in i klassen, Melissa och Sanna, ni kan väl hjälpa henne? Säger den nya läraren, Göran.
- Tss... Jaja! Säger Melissa och Sanna ser ut som att hon inte bryr sig.
- Såå... Berätta nu för klassen vem du är! Säger Göran. Jag tittar på honom och sedan på klassen, på några snygga killar, på några bitchiga tjejer och några tråkiga persorner, och kanske någon som vill vara med mig?
- Jaha... Jag heter Josefine... Jag är 14 år och jag bor på Stenvägen 42... Något mer? Frågar jag Göran.
- Nej. Inte omm du inte vill! Säger Göran. Du kan sätta dig brevid Christoffer!
Jag går bort till bänken som står mot Christoffers och sätter mig.
- Hej... säger jag. En tjej i blont hår stirrar på mig och jag vänder bort blicken.
- Heej... säger Christoffer och blinkar mot mig. Jag rodnar... Han var ju faktiskt ganska söt.
Efter den första lektionen så går alla ut på gården och tar över lekplatsen från småungarna.
Jag var tvungen att se om mitt smink såg bra ut och jag var lite toanödig så jag gick in på toaletten. Inne på toaletten så satt ett tjejgäng från klassen jag nyss börjat i och i mitten satt tjejen som tittade på mig på lektionen. Jag gick in på en toa och låste. Då hörde jag att någon höll på med något och vips så stod tjejgänget och skrattade åt mig, jag satt på toa, de hade låst upp dörren utifrån och de bara stod och skrattade.
- HAHAH! Där fick du för att du stöter på min kille! säger tjejen som tittade på mig. Jag skrek och tog på mig byxorna och knuffade en av tjejerna så att jag kom ut från toan sedan sprang jag ut från skolgården och satte mig i parken utanför skolan, bakom ett träd och grät.
- Fan! Jag hatar redan denna jävla skolan! Ska sluta här! Kommer det fram i min gråt. Jag ser någon som rör sig i ögonvrån, snabbt, mot mig.
- Fan, inte hon igen, säger jag och kryper ihop så att jag nästan inte ska synas, tror jag.
- Hej. Är det ok? Vill du ha något? frågar... Christoffer!
- Neej... svarar jag.
- Vad har hänt? frågar Christoffer.
- Din flickvän öppnade dörren när jag satt på toa och jaa... hon sa att det var för att jag stötte på dig. Men jag sa ju bara "hej", svarar jag.
Christoffer biter sig i läppen och svär.
- Men du e ok va? Du vet... Cecilia kan vara en bitch! säger han.
- Mm... Tack. Säger jag och ger honom en kram.
Vad jag inte visste var att någon iakttog oss. *RIIIING*
Nu är det engelska. Jag och Christoffer går bredvid varandra in till lektionen. Cecilia och Melissa, Sanna och de andra tjejerna satt i en klunga och fnissade när jag kom in. Men inte Cecilia, hon blängde på mig med en elak blick. Jag visste att jag inte skulle gått in i klassrummet brdvid Christoffer. Jag försöker se oskyldig och glad ut men innerst inne vet jag att Cecilia kommer aldrig låta mig vara.
Jag sätter mig på den kalla trästolen och suckar djupt och tänker på vad som kommer hända sedan. Slagen? Dränkt? Mord? Nej, så kan det inte sluta. Men hon är galen. Vad jag än gör så kommer hon vara på mig.
- Welcome, to the Englishlesson! Säger Joel. Can... Cecilia tell us a new thing that you have learn today.
- Att Josefine är en mes? Säger Cecilia.
- VAD SA DU?! DETTA ÄR OACCEPTABELT! Skriker Joel.
- Hmpf! Det var Melissa som kom på det! Säger Cecilia. Plus att det är sant!
- En sak till så blir det kvarsittning! Säger Joel och fortsätter engelska lektionen.
Efter lektionen blir det ingen paus. Det blir direkt matematik. Vi ska göra ett test. Jag var riktigt sur på Cecilia så jag skrev hennes namn på pappret och gjorde alla uppgifter fel och kladdade lite. Det var riktigt kul! Men jag visste inte vad som väntade...

NÄSTA DAG

Idag är det IUP-samtal och mamma ska följa med på mitt. Vi har tid efter Cecilia klockan 9.00. När vi sitter i korridoren så kommer Celicia ut, hon såg inte så speciellt glad ut. Göran pratade om att hon fick 0 poäng på provet av 36 möjliga.
- JAG GJORDE INTE DET FÖRBANNADE TESTET! DET ÄR FAN INTE ENS MIN HANDSTIL! Skriker hon till Göran. Jag log inombords men jag varr allvarlig på utsidan. Mitt IUP-samtal gick oväntat bra, provet gick bra, alla rätt. Det kunde man inte tro va? På lektionen så skrev jag en lapp till Cecilia. På lappen står det "Jag hörde vad Göran sa, synd om dig!" Cecilia tog emot lappen med ett leende. Jag har fattat.
- Fan, viskade jag. Hon kände igen handstilen. Jag skulle inte ha skickat den! Nu vet hon, efter ha sett sitt eget prov. Det var ju jag, min handstil. Oj.. jag är död
Hela lektionen så satt jag och slog mig själv i huvudet. VARFÖR GJORDE JAG SÅ?!
- Nu är lektionen slut! Säger Göran. Fan också. Vad ska jag göra? Jag smet ut först av alla. Jag har två hålla att välja mellan. Gården eller matsalen... hmm... Jag gick fort mot gården men jag hann inte förän någon petade mig på axeln.
- Vad? frågade jag med en kaxig röst. Men till min lättnad så var det bara Christoffer.
- Du... jag vet att vi bara snackat på lektionerna och så men du är verkligen schysst! Säger han.
- Tack! Sa jag och gav honom en kram men det skulle jag inte gjort. Bakom stod Cecilia och tjejgänget och några andra som tyckte det verkade intressant.
- Och varför, står du och strular med min kille? Frågar hon.
- Eh... jag kramade bara honom! Säger jag.
- Mhmm.. säkert! säger hon. Jag fattar vad du gjorde med mitt test, bitch. Säger Cecilia.
- Du förtjänade det, plus att jag är jävligt modig som kramar din pojkvän och jag har inget gäng fullt av mesar bakom mig så tekniskt sett så är du mesen!
Det skulle jag inte sagt för då siktar hon in ett slag mitt i magen och det blir slagsmål. Christoffer sliter ifrån oss från varandra och säger:
- Vad har du i ditt huvud? Jag trodde du var snäll! Du är ju värsta häxan, jag gör slut! Säger Christoffer. Cecilia bryter ihop och Christoffer frågar hur jag mår.
- Det är inte slut än! Säger Cecilia och kastar en sko mot oss. Men hos missar. Jag fattar nästan själv att det kommer bli en för jävlig dag, vecka, månad, år! Jag vaknar av att min syster ropar på mig.
- Du har fått brev! Skriker hon. Jag går ut till henne och i brevet står det: IDAG ÄR DET KLASSDISCO! ALLA KOMMER VARA DÄR! SPECIELLT DU VA?! KLOCKAN 18.30-22.30 KOM NÄR DU VILL! GRATIS INTRÄDE! VÄLKOMMEN! Jag tar lappen och stoppar ner i den i väskan. Sedan byter jag om och sticker till skolan. På vägen dit möter jag Melissa och Sanna. Kanske de är snälla utan Cecilia.
- Hej! Jag tyckte det var coolt att du vågade stå för vad du gjorde igår och att du var ensam mot typ 7 tjejer! Säger Melissa och Sanna nickar instämmande.
- Tack, det var inget. Jag tycker bara att hon är jobbig! Eller?
- Ja faktiskt... Hon ska alltid bestämma och man måste alltid tycka som henne annars så blir man slagen, säger Sanna.
- Oj. Det verkar inte så kul... Säger jag och sedan går vi till skolan tillsammans. När jag kommer till skolan så var jag toanödig. Jag gick bort mot toaletterna. När jag kommer in så börjar jag med att tvätta händerna. Då kommer Cecilia och Sanna och Melissa in. Cecilia tar tag i mig och trycker ner mitt huvud i toaletten.
- Spola, säger hon till Sanna.
- Men måste... säger Sanna.
- SPOLA FÖR HELVETE! Skriker Cecilia. Sanna spolar, spolar och spolar och jag känner hur jag börjar dra in för mycket vatten och blir medvetslös...
Jag vaknar och hostar upp det sista vattnet.
- Hur mår du? Frågar Göran.
- *Host, host* Bra... tror jag, svarar jag. Hela klassen stirrar på mig och några står och fnissar. Cecilia ser jag dock inte men hennes kompisar och Sanna och Melissa ser jag, de ser livrädda ut.
- Hur kunde detta hända? Frågar Göran. Just då dyker Cecilia upp och ställer sig längst bak i klungan av stirrande ögon. Melissa tittar bakåt, hon ser Cecilias blonda hår och ett av hennes ögon, mer ser hon inte, men hon ser nervös ut i alla fall. Det kunde Melissa tyda.
- Cecilia är här... viskar hon till Sanna.
- Hrmm... Göran?! Det var... Cecilia, säger Sanna. Jag kunde inte tro det. Sanna hade avslöjat sin bästa kompis, om hon nu var det, men jag fattade inte varför.
- Jaha... Okej tack. Alla barn går tillbaks till sina klassrum. Alla förutom Cecilia då, och förresten, Josefine, du kan gå du också. Efter en kvart i klassrummet, av frågor och fnissningar så kommer Cecilia och Göran in. Cecilia var helt röd i ögonen, precis som man är när man gråtit och Göran ser sur ut.
- Nu ska Cecilia säga en sak till Josefine. Säger Göran och sätter sig på katedern.
- Öh... Jag är ledsen att jag tryckte ner ditt fula ansikte i toan, men det luktade som att du behövde en dusch. Och så är jag ledsen att du e så jävla dålig på att hålla andan! Säger Cecilia stöddigt och går till sin bänk och sätter sig och surar.
- Ja! Då är det disco ikväll! Jag räknar med att alla kommer, jag är där och några föräldrar så att det inte händer något oacceptabelt, säger Göran och kastar en snabb blick på mig och Cecilia och de andra tjejerna.
- Nu är det slut för idag va?! säger en kille med rödbrunt hår.
- Mm... mumlar Göran och öppnar dörren till klassrummet och säger hejdå till alla.
- JOSEFIIIINE!?!?!? Skriker Melissa och Sanna och skyndar sig mot mig.
- Mm... svarar jag. De viskar en sak i mitt öra och jag nickar och ler.
- Ikväll? Frågar Melissa. Jag nickar och börjar gå hem och förbereda mig för mitt livs kanske bästa disco!

KOMMENTERA OM DU VILL VETA MER.... [cute]


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Ingen som läser?!! [cry][censur][surprised][shake][confused][sad][chocked][tard][mad][tired][no-no][n]


   
SvaraCitera

den är sjukt lång..


   
SvaraCitera

Den var dåligt skriven.


   
SvaraCitera
Vision

orkante läsa [sad]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera