Aviseringar
Rensa alla

Här är vinnarordet som ska ersätta "våldtäkt"


Ämnesstartare

TW: Sexuellt våld

Linda Holmgren drog i slutet av oktober igång tävlingen "Våldtäktsbriefen" där en jury med kända namn från reklambranschen skulle prisa den som kom på ett alternativt ord får våldtäkt. Nu har vinnarordet korats.
Syftet med Våldtäktsbriefen var att hitta ett nytt ord för våldtäkt som inte skulle innehålla ordet våld. Genom tävlingen ville Linda Holmgren förändra attityder och värderingar kring sex, och förtydliga vad ett sexuellt övergrepp egentligen handlar om.

– ”Ordet våldtäkt signalerar att det skulle behövas våld för att en händelse ska anses vara just våldtäkt. Verkligheten däremot visar att många övergrepp sker helt utan våld eftersom det inte behövs om offret är tillräckligt rädd, drogad osv. Därför har vi efterfrågat ett ord som ersätter och/eller breddar ’våldtäkt’ och som förtydligar vad ett sexuellt övergrepp egentligen handlar om.”, skriver hon på tävlingssidan.

Det nya ordet som hon tillsammans med en jury tagit fram är ”samtyckesbrott”. Dessutom ska brottsutföraren kallas "samtyckesförbrytare"

http://www.metro.se/nyheter/ordet-som-ska-ersatta-valdtakt-framrostat/EVHnkA!bBLBdmHTeGm2/

Vad tycker ni? Är det bra att ordet är könsneutralt? Dåligt? Är det nya ordet verkligen en bättre definition av våldtäkt?


Den här tråden är taggad med taggen "Plusmoderering" vilket innebär att vi kommer att moderera hårdare i syfte att skapa trevliga trådar med givande diskussioner och debatter. Utöver våra allmänna regler innebär detta följande: Tagg för trådar där ni vill ha extra moderering.


   
Citera
NEMI
 NEMI

mja det låter väll inte så tokigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tkr det är tämligen fjantigt med ordbyte, ser inte det kontroversiella med den gamla varianten. dessutom har hon fel i sitt påstående, då våld inte enbart utförs fysiskt. psykiskt våld är också våld (t ex skrämmas osv).


   
SvaraCitera

Sexuella övergrepp heter det väl?


   
SvaraCitera

Tycker man kan kalla det för sexuella övergrepp.


   
SvaraCitera

Samtyckesbrott? Really? Really?  "Jag har blivit samtyckesbrottad" låter inte så bra. 
Kunde dom inte bytt ut det till något annat ord som är enklare ex. engelskans "rape"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HeyIJustMeetYou:
Samtyckesbrott? Really? Really?  "Jag har blivit samtyckesbrottad" låter inte så bra. 
Kunde dom inte bytt ut det till något annat ord som är enklare ex. engelskans "rape"

tkr nt man borde byta övh, finns viktigare saker man borde upplysa om


   
SvaraCitera

Man behöver ett ''brutalt'' ord för en brutal handling, och det är just vad ordet våldtäkt signalerar. Om de byter ord blir jag fan lack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta: Man behöver ett ''brutalt'' ord för en brutal handling, och det är just vad ordet våldtäkt signalerar. Om de byter ord blir jag fan lack.

Detta. "Samtyckesbrott" låter olämpligt milt. Som en byråkratisk teknikalitet. Ordet våldtäkt behöver inte bytas ut, förståelsen av våld behöver vidgas.


   
SvaraCitera

Nachac: förståelsen av våld behöver vidgas.

Spot on! Våld kan ske i alla dess möjliga former, samtyckesbrott låter oerhört vagt.


   
SvaraCitera
Kudhos

Sagitta:
Man behöver ett ''brutalt'' ord för en brutal handling, och det är just vad ordet våldtäkt signalerar. Om de byter ord blir jag fan lack.

100%


   
SvaraCitera
Yaren

Nej. Det är våld att tvinga till någon sex, ha sex med någon som inte vill, det måste inte innebära att man kastar sig över någon och slår denna person, det är ändå våld. Så jag skulle inte säga att det nya ordet är "bättre"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:
Man behöver ett ''brutalt'' ord för en brutal handling, och det är just vad ordet våldtäkt signalerar. Om de byter ord blir jag fan lack.

!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

byt ordet till mysning 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sägmig: byt ordet till mysning

Vad är det för fel på dig?


   
SvaraCitera