Aviseringar
Rensa alla

Här är vinnarordet som ska ersätta "våldtäkt"


Ämnesstartare

Nachac:

Vad är det för fel på dig?

Fuck Yes, ja fick en reaktion, men jag tog juh bort den Ledsen de var dumt, kunde inte låta bli Ledsen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sägmig: de var dumt.

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men jag tycker att motiveringen håller. 

Ordet våldtäkt signalerar att det skulle behövas våld för att en händelse ska anses vara just våldtäkt. Verkligheten däremot visar att många övergrepp sker helt utan våld eftersom det inte behövs om offret är tillräckligt rädd, drogad osv.

Och jag tror att med tiden så kommer "samtyckesbrott" och "samtyckesförbrytare" också bli lika hårt laddat som våldtäkt och våldtäktsman med åren. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vilken korkad definition av våld, blir lite arg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sägmig:
Men jag tycker att motiveringen håller. 
Och jag tror att med tiden så kommer "samtyckesbrott" och "samtyckesförbrytare" också bli lika hårt laddat som våldtäkt och våldtäktsman med åren. 

fast nä
att droga offret ÄR våld och att skrämma offret är våld det med, så motiveringen håller nog inte riktigt. det enda det nya ordet verkligen gör är att avdramatisera den egentliga definitionen av våldtäkt, för som sagitta sa, en brutal handling ska ha ett brutalt ord.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Attitydinkontinent:

fast nä
att droga offret ÄR våld och att skrämma offret är våld det med

eller hur.


   
SvaraCitera

Håller med om vad Sagitta skrev.


   
SvaraCitera

täckning kontra precision

håller nog med attitydinkontinent, även om jag har spekulerat kring nyansskillnaden mellan till exempel "rape" och "våldtäkt" tidigare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Attitydinkontinent:

fast nä
att droga offret ÄR våld och att skrämma offret är våld det med, så motiveringen håller nog inte riktigt. det enda det nya ordet verkligen gör är att avdramatisera den egentliga definitionen av våldtäkt, för som sagitta sa, en brutal handling ska ha ett brutalt ord.

valid point


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om jag förstått saken rätt, mildare version av våldtäkt ska istället heta samtyckesbrott, medan överfallsvåldtäkter fortfarande ska heta våldtäkt?

Isåfall är tanken väldigt god, alltså att skilja på överfallsvåldtäkter och andra mildare handlingar som idag klassas som våldtäkt. Dock är själva ordet "samtyckesbrott" uselt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:
Man behöver ett ''brutalt'' ord för en brutal handling, och det är just vad ordet våldtäkt signalerar. Om de byter ord blir jag fan lack.

+1 ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Vad är det för fel på dig?

http://quran.com/4/34

http://quran.com/2/223


   
SvaraCitera
reben

vet fan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ifall överfallsvåldtäkter ska börja klassas som "samtyckesbrott" så är det ju en genom idiotisk idé. 

Gissar att det hela i grunden kommer från vissa feministers extrema tanke på att våldtäkter ska bagatelliseras. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

N.W: Gissar att det hela i grunden kommer från vissa feministers extrema tanke på att våldtäkter ska bagatelliseras.

Det finns ingen feminist som tycker att våldtäkt ska bagatelliseras.


   
SvaraCitera