Aviseringar
Rensa alla

Haft finnar i 2-3 år, försvinner ALDRIG!


Ämnesstartare

Jag har haft problem med finnar sen jag gick i grundskolan och nu idag är jag 19 år och dom är fortfarande kvar. Det första medlet jag använde var Basiron (10%) men jag var väldigt slarvig vid den tiden och jag tog det aldrig på allvar vilket ledde till att produktens datum gick ut. Efter det blev det någon annan salva som jag inte kommer namnet på, men det hjälpte iaf inte det heller.. när jag verkligen ville börja få i ordning på finnarna och huden så fick jag nåt flytande med en grej på flaskan som man duttade på huden (JAG SUGER PÅ NAMN ;D) men jag såg verkligen ingen skillnad där heller. Provade även Apoteteks "3-stegsbehandling" som innebar Scrub och återfuktningsgél 2 gånger om dagen vilket inte heller gav nåt bra resultat.

För ungefär en månad sen så gick jag och mamma till hälsokost och där fick vi hjälp av en tjej som sa att Mivi Total Flex (nåt på en flaska som man dricker varje dag, antingen 30ml på morgonen eller 15ml morgon och kväll) och en annan typ av scrub och återfuktningsgél (Australian Care med Tea Tree Oil i) kunde vara bra. Jag har även slutat dricka mycket dricka och äta skräpmat såsom ostbågar och choklad. Hon i butiken sa att det vore bra om man bytte handduken man torkade ansiktet med varje dag samt påslakanen på kuddarna i sängen. Detta har jag gjort men jag ser fortfarande inte den där förändringen jag skulle vilja se..

Jag har alltid varit fet och glansig i huden och det kvittar hur många gånger om dagen jag tvättar mig, de döda hudcellerna finns alltid där.

Vad ska jag göra?

SRY FÖR DÅLIG SVENSKA


   
Citera

johant0r:

Vad ska jag göra?

Ring din vårdcentral och boka tid [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Ring din vårdcentral och boka tid

Och vad kan dom göra för mig som jag inte redan gjort själv? 🙁


   
SvaraCitera

Mja. Kanske att en tid på vårdcentralen är en idé, i alla fall om du har väldigt mycket "svullna" områden med svinnar... har hört att de kan skriva ut nån sorts tabletter som man kan knapra. Huruvida det hjälper har jag ingen aning... Har själv provat nån kräm från Apoteket, kommer inte ihåg vad den hette heller, men inte hjälpte den i alla fall (det enda den gjorde var att bleka fläckar på ett par handdukar o örngott) >.<

För min del blev det bättre när jag började med p-piller, kanske ingen lösning för din del dock 😀 😀 😀 men lite knottrig i pannan är jag fortfarande o lite enstaka finnar poppar upp ibland... o då är jag idag 22.

johant0r:

SRY FÖR DÅLIG SVENSKA

Jämfört med många andra på det här forumet skriver du som en gud!


   
SvaraCitera

Du kanske tvättar för mycket? [crazy][crazy][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur mycket finnar har du? Testat att sluta använda några produkter och bara låta huden ta hand om sig själv? Jag använder inget och tvättar inte ansiktet, förutom när jag duschar.. har inga finnar längre!


   
SvaraCitera

johant0r:

Och vad kan dom göra för mig som jag inte redan gjort själv? 🙁

Väldigt mycket faktiskt. Eftersom du redan testat de receptfria krämerna från apoteket (Basiron, Stioxyl) utan resultat så kommer din läkare med största säkerhet skriva ut en receptbelagd kräm, exempelvis Dalacin eller Epiduo. Skulle den i sin tur inte hjälpa lär du få antibiotika, typ Tetralysal, utskrivet och det är väldigt effektivit mot måttliga besvär. [y]


   
SvaraCitera

Det som fungerar ordentligt är Roaccutan. Tar du det så försvinner finnarna till typ 95 % sannolikhet och håller sig borta for ever till c:a 75 % sannolikhet.

Det är dock rätt tungt för levern bland annat.

Annars kan du gå på antibiotika och differin, det funkade ok för mig men fick absolut inte bort all acne.

Ska själv börja med Roaccutan om en vecka, har som du haft acne i c:a 3 år och prövat allt annat i princip.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blodbad:

Du kanske tvättar för mycket? [crazy][crazy][crazy]

Det är möjligt.

WITLo:

Hur mycket finnar har du?

Typ måttligt, men det är mycket rött och irriterat i ansiktet som gör att det ser värre ut än vad det egentligen är. Som mest på en dag har jag väl ett par på kinderna och några på hakan (börjar försvinna därifrån nu).

André Vifot Haas:

Text

Dalacin var det medlet jag hade en gång, äntligen fick jag det på plats. Det fungerade typ inte alls för var jag kommer ihåg så rekommenderade dom att man tvättade huden med vanlig tvål innan man använde det (katastrof......) och därav blev det skit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Glömde även skriva att jag har rätt mycket pormaskar (inte så mogna ännu) på näsan, dom har börjat komma fram mer och mer efter jag började dricka Mivi Total Flex vilket enligt mig låter positivt 🙂


   
SvaraCitera

Om jag var du så skulle jag äta Roaccutan, har hört att det ska ta bort alla finnar för gott men att det finns ungefär en miljard biverkningar, men det är det väl ändå värt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karaktär:

Om jag var du så skulle jag äta Roaccutan, har hört att det ska ta bort alla finnar för gott men att det finns ungefär en miljard biverkningar, men det är det väl ändå värt?

Tror jag skippar Roaccutan när jag läste biverkningarna och grabben som tog självmord p.g.a det ;(


   
SvaraCitera

johant0r:

Tror jag skippar Roaccutan när jag läste biverkningarna och grabben som tog självmord p.g.a det ;(

Jag tror det är rätt så överdrivet men ok


   
SvaraCitera

johant0r:

Vad ska jag göra?

Du kan sluta använda hårvårdsprodukter så som hårvax och dyl och se till att ansiktet får mycket solljus när du är ute. Men det bästa är nog som redan sagts att gå till en läkare och få receptbelagd salva och/eller tabletter med antibiotika, det kan kräva flera besök om du inte har "allvarliga" problem, typ mycket finnar på hela överkroppen. Här kan du också ljuga och säga att du provat de salvor läkaren kommer vilja att du testar först, men då måste du memorera ett par namn. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

superlative:

Du kan sluta använda hårvårdsprodukter så som hårvax och dyl

Använder aldrig varken hårgéle eller vax, får vänta ett tag och se vad det jag använder just nu ger annars är väl det väl hudläkare som gäller..


   
SvaraCitera