Aviseringar
Rensa alla

Hagamannen släpps fri efter bara 9 år i fängelse


Ämnesstartare

2006 dömdes den såkallade "hagamannen" till 14 års fängelse för en rad brutala överfallsvåldtäkter mot kvinnor. Så brutala att en av kvinnorna som blev utsatta var nära att mista livet. Nu har han suttit 2/3 av straffet och ska därför enligt svensk lag bli frisläppt. Alltså efter 9 år i fängelse.

Är det rätt att hagamannen blir fri och därmed får vandra fritt på Sveriges gator? Vad är er reaktion på saken?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6165063


   
Citera
Ämnesstartare

Eftersom Sverige inte straffar kriminella, de rehabiliterar dem. Men jag kan ha fel men jag trodde att man 2015 rehabiliterar istället för att straffa.


   
SvaraCitera
Exner

NiklasW: Ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lustig grej det där med att få ett straff på en viss tid, men bara sitta 2/3 av den tiden. Verkar urvattnat. Hårdare straff med mer rehabilitering. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fan har han redan suttit 9 år

lol


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Nnej

Sverige behöver pragmatiskt inriktade påföljder och satsningar som inte endast rehabiliterar brottslingar, utan omvärderar brottslighet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Nnej


   
SvaraCitera
Exner

Nachac:

Sverige behöver pragmatiskt inriktade påföljder och satsningar som inte endast rehabiliterar brottslingar, utan omvärderar brottslighet.

Ok. Tycker du att man ska omvärdera Haga-mannens handlingar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vi borde ha dödsstraff för vissa saker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inte nödvändigtvis våldtäkt men, om man typ snor nåns cykel etc


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner: Ok. Tycker du att man ska omvärdera Haga-mannens handlingar?

Jag tycker att om han av experter bedöms som tillräckligt frisk och säker att släppa ut ska man göra det. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Jag tycker att om han av experter bedöms som tillräckligt frisk och säker att släppa ut ska man göra det. 

Han anses av experter fortfarande vara benägen att begå liknande brott. 

Tycker för övrigt att straffen är för låga och det procentuella antalet lösta brott oroande få.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pannkakssmöörgåsen: Han anses av experter fortfarande vara benägen att begå liknande brott.

Ja, de har ju bara låst in honom i en betonglåda tillsammans med andra brottslingar i några år. En idiot skulle kunna räkna ut att de inte hjälper.


   
SvaraCitera
sudd
 sudd

Han ska brännas ihjäl - långsamtinför publik och tv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Ja, de har ju bara låst in honom i en betonglåda tillsammans med andra brottslingar i några år. En idiot skulle kunna räkna ut att de inte hjälper.

en idiot kan också räkna ut att det inte alltid kan vara ekonomiskt rimligt att rehabilitera en brottsling.


   
SvaraCitera