Aviseringar
Rensa alla

Haha och vem äre som röstar sd nu igen?[crazy]


notfallingapart:

Skulle han vara ickesvensk då menar du?

Ja, kommunister tolereras ej i min släkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Compton GangztaH:

Ja, kommunister tolereras ej i min släkt.

Så kommunister är inte svenskar då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

är från (eller bor i) Sverige (Du röstade på detta alternativ)

etnisk svensk är en annan sak


   
SvaraCitera

notfallingapart:

Så kommunister är inte svenskar då?

nej
endast folk som värnar om Sverige är svenskar


   
SvaraCitera

Utifrån dina alternativ så tar jag och väljer alternativet "annat". Det jag anser definiera ens tillhörighet och i grund och botten kulturen. Om man har annamat den svenska kulturen och är uppväxt med den så är man att betrakta som svensk, oavsett ens föräldrars härkomst. Detta förutsätter såklart att man själv är född i Sverige.

En människa som är född i Sverige, av utländska föräldrar, och fortfarande efter tjugo år pratar brokig och oförståelig svenska och samtidigt inte har en aning om något som rör svenska sedvänjor eller svensk kultur och historia är i mina ögon inte att betrakta som svensk, oavsett vad som står i personens pass.

Jag är bekant med båda dessa kategorier och jag tycker inte om en person mer eller mindre beroende på om jag kategoriserar dem som svenskar eller inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pajasen:

Om man har annamat den svenska kulturen och är uppväxt med den så är man att betrakta som svensk, oavsett ens föräldrars härkomst. Detta förutsätter såklart att man själv är född i Sverige.

Okej fair enough, men i så fall vad är den svenska kulturen? Något man kan testa? Något man känner? Har de med religion och göra? Vad är skillnad mellan en Svensk och en Norrman. Eller en Svensk och en Tysk?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det går inte att förklara något så abstrakt som svenskhet. Det vet man bara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

är från (eller bor i) Sverige (Du röstade på detta alternativ)

Alla som bor i Sverige/har bott under en längre period och känner sig som svenskar är svenskar.

Etniska svenskar är en annan sak, men de har inte mer rätt till Sverige än någon annan levande varelse.

Compton GangztaH:

endast folk som värnar om Sverige är svenskar

Vad är vi andra då? [sad]


   
SvaraCitera

BelongsToAnarchism:

Vad är vi andra då? [sad]

du är skånsk [no-no]


   
SvaraCitera

notfallingapart:

Okej fair enough, men i så fall vad är den svenska kulturen? Något man kan testa? Något man känner? Har de med religion och göra? Vad är skillnad mellan en Svensk och en Norrman. Eller en Svensk och en Tysk?

En kombination. Det jag tycker är ganska komiskt är just att det finns folk som tror att Sverige inte har någon "direkt" kultur. Vilket är så felaktigt det kan bli, vi har en av dom riktaste kulturer. Alla våra tradtioner/högtider, musik m.m. Och skillnaden mellan svenska kulturen med den norska skiljer sig inte mycket alls, skandinavien är och förblir ett, vi har mycket gemensamt, även resten av nordeuropa har en hel del gemensamt, och även länder som Tyskland.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pajasen:

En människa som är född i Sverige, av utländska föräldrar, och fortfarande efter tjugo år pratar brokig och oförståelig svenska och samtidigt inte har en aning om något som rör svenska sedvänjor eller svensk kultur och historia är i mina ögon inte att betrakta som svensk, oavsett vad som står i personens pass.

Om man är född i Sverige, av svenska föräldrar, men inte har någon kärlek till svensk kultur och traditioner eller deras bevarande, är man då svensk? [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Compton GangztaH:

du är skånsk [no-no]

Haha. [bigsmile]

Men vi har flest högerextremister i hela Sverige så jag passar ännu mindre in i Skåne ju. ;S


   
SvaraCitera

BelongsToAnarchism:

Men vi har flest högerextremister i hela Sverige så jag passar ännu mindre in i Skåne ju. ;S

cool pussy [party][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

är svensk medborgare (Du röstade på detta alternativ)

plus

notfallingapart:

är från Sverige

skulle jag nog påstå. Alltså är/har varit svensk medborgare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Compton GangztaH:

cool pussy [party][love]

Pussy puss? [blush]


   
SvaraCitera