Aviseringar
Rensa alla

HAHAHAHAHAHAHAHAH1!!!


Ämnesstartare

renesme:

ilken religion tänker du på nu? Kristendomen? Då är det ju bröllopet ett sakrament. Men säg mig, känner du till några som på senare tid, sagt att de gifter sig för deras tro skull? Detta tror jag är jätte ovanligt! Inget ont om det du trodde, dock. Helt ärligt så tror jag att människor finner en trygghet i att gifta sig i Svenska kyrkans regi, men att religiöst... njae. [smile]

Nu görs det ju av traditionella skäl, man "ska" gifta sig. Jag förstår dock ej hur man kan göra det utan någon gudstro då en massa religiöst brukar ingår i prästens prat. Ska man bara stå där och lyssna då fastän man inte tror på det? Ska jag gifta mig ska jag nog be om att sådant tas bort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Nu görs det ju av traditionella skäl, man "ska" gifta sig. Jag förstår dock ej hur man kan göra det utan någon gudstro då en massa religiöst brukar ingår i prästens prat

Du behöver inte en präst för att gifta dig.

isola:

Ska jag gifta mig ska jag nog be om att sådant tas bort.

Det är helt upp till dig.

isola:

Ska man bara stå där och lyssna då fastän man inte tror på det?

Skulle inte jag göra iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Ska jag gifta mig ska jag nog be om att sådant tas bort.

Då skulle ju jag hellre välja att gifta mig borgerligt.

isola:

Jag förstår dock ej hur man kan göra det utan någon gudstro då en massa religiöst brukar ingår i prästens prat

Ja, jag håller med. Det är ju samma sak vid dop och begravningar. Man gör väl det antagligen bara för att man i princip inte vet någonting annat, och jag tror att många många fler skulle tacka nej till prästens prat om man bara visste att det var ok att göra så. Svenska kyrkan i sig är så kommersiell att det finns inte. Så anser jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

renesme:

Då skulle ju jag hellre välja att gifta mig borgerligt.

Fast det tar kanske bort den högtidliga känslan. Eller så är jag sådär traditionell av mig innerst inne.
Nä på en fin strand ska jag nog ha mitt bröllop. Ett nudistbröllop med en blind vigselförrättare vill jag ha egentligen. Kanske.

aristoteles:

Du behöver inte en präst för att gifta dig.

Nä, men nu menade jag när det sker med en präst/biskop i kyrkan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Fast det tar kanske bort den högtidliga känslan. Eller så är jag sådär traditionell av mig innerst inne.
Nä på en fin strand ska jag nog ha mitt bröllop. Ett nudistbröllop med en blind vigselförrättare vill jag ha egentligen. Kanske.

Du behöver vittnen också, och hela grejen är väl att de skall se på?[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Du behöver vittnen också, och hela grejen är väl att de skall se på?[wink]

de får väl kännas sig fram [wink][wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

de får väl kännas sig fram [wink][wink]

Djäkla snuskhummer[no-no]


   
SvaraCitera