Aviseringar
Rensa alla

Håkan Juholts linjetal


Ämnesstartare

den länga omtalade förnyelsen får än en gång skjutas till framtiden.. socialdemokratin förblir i respiratorn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gillar att han skulle kunna passa som en Åsa nissekaraktär vid namn "juholtarn" och att han tycker att "Domus ska heta Domus och inte en massa andra namn" [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Du skulle lika gärna kunna vara socialdemokrat

I en annan tid hade jag förmodligen varit socialdemokrat. Sverigedemokraterna står socialdemokratisk politik på 50-60 talet närmare än dagens socialdemokrater.

framtidstron lever:

Men nu när du inte set detta själv: Om du menar att Juholts budskap och vad han nu uppmanar sitt parti och medborgarna att göra inte åtgärdar det splittrade samhället får du gärna förklara hur och varför.

Jag snackade om socialdemokratin överlag och inte specifikt på Johults tal, vart han står låter jag vara osagt tills vidare. Det ska sägas att socialdemokraterna inte är ensamma om att varit med och bidragit till ett allt mer splittrat samhälle, men det är inte heller varje parti som inte kan hålla ett tal utan att nämna solidaritet ett par gånger. Den splittring jag talar om i detta fall har kommit med den sinnessjuka invandringspolitiken som förts i Sverige dom närmaste 20 åren. Vi har levt i någon sorts sinnesställning där kulturell dynamik är jättehärligt, att vi ska blandas upp och ta åt oss av varandra och ha det roligt. Men verkligheten ser annorlunda ut, vi blandas inte upp och vi har det inte roligt ihop, och dom som tycker att vi gör det är svensson som tycker kebab är en härlig kontrast till vår sill och potatis men aldrig behöver bo nära dom och uppleva allt som dom som gör det får uppleva. Våra minoriteter segregerar sig och håller sig inom sina grupper, för att dom känner sig säkrast där.

En miljon människor befinner sig i sverige som är utrikesfödda, människor som gett upp allt i sina hemländer för trygga levnadsvillkor i sverige. En miljon människor som inte har ett förflutet i vårat land, med vår kultur, vår befolkning. Anledning till att vi lyckats bygga upp ett solidariskt samhälle är att vi kunnat identifiera oss med varandra. Socialdemokratiska politiker på 30-60-talen var nationalistiskt inställda, Per Albin Hansson var exempelvis öppet stolt över att vi svenskar var ett homogent folk.

För så kände man alla i kvarteret, man visste vilka som bodde i trappuppgången. Man gick mellan varandra och lånade socker, sylt och mjölk. Hansson, Svensson, Karlsson hette dom då, nu heter dom allt oftare Mohammed, Waberi, Saberi. Vad händer när du inte längre kan identifiera dig med dina grannar längre? Eller din omgivning? Ja, det är det samhället vi går mot just nu.

Nu kanske jag gick waaay of track här. Men hoppas du fick svar på din fråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Vad tror ni om gubben efter linjetalet? Vad tycker ni om den linje som han pekar ut?

orkar inte titta på det och bryr mig inte alls om hans politik. men ska rösta på honom då han verkar mysig :$


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lethuc:

Nu kanske jag gick waaay of track här. Men hoppas du fick svar på din fråga.

Ja, eftersom du tror att invandring är roten till allt ont så har du en vana att ofta göra så, även när det inte är särskilt relevant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Ja, eftersom du tror att invandring är roten till allt ont så har du en vana att ofta göra så, även när det inte är särskilt relevant.

Jag måste säga att det är väl intellektuellt ohederligt av dig att uttrycka dig sådär. Utlänningar utgör en stor del av vår befolkning och är involverade på varje plan i vårat samhälle. Dom är inga man kan utesluta ur ekvationen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lethuc:

Dom är inga man kan utesluta ur ekvationen.

Självklart inte. Men att de alltid är kärnan i problemet är direkt verklighetsfrånvänt. Det splittrade Sverige beror inte enbart på en misslyckad integrationspolitik, lika mycket på ökad segregation, ökade klyftor och minskat socialt skyddsnät överlag. Att invandrare blir en problematisk grupp är ytterst en klassfråga. Att verka för att minimera problematiken måste både involvera en förändrad integrationspolitik och en minskad fattigdom och segregation överlag.
Att tro att lösningen till att åter igen "ena Sverige" sitter i invandrarfrågan är intellektuellt ohederligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Det splittrade Sverige beror inte enbart på en misslyckad integrationspolitik, lika mycket på ökad segregation, ökade klyftor och minskat socialt skyddsnät överlag.

Du får läsa vad jag skriver. jag har inte påpekat att det skulle vara enbart integrationspolitiken. Men det är något som går att direkt relatera till socialdemokraterna och Juholt vilket är Topic. Det andra har mer med alliansen att göra, enligt mig. Därför var inte det relevant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lethuc:

Du får läsa vad jag skriver. jag har inte påpekat att det skulle vara enbart integrationspolitiken.

Du har rätt, du har inte uttryckt dig så att du menar att det enbart beror på integrationspolitik. Jag skulle ha tagit bort ordet "enbart" ur den meningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är väl på tiden att socialdemokraterna blir socialdemokratiska och inte populistiskt kvasi-socialdemokratiska som de har varit senaste decennierna.

För deras egen politik är det säkert skitbra. Frågan är vad väljarna tycker. För mig har avståndet till S ökat ännu mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hoppades på Veronica Palm, men vi får se vad denna lustigfabror går för när han faktiskt plockar fram lite åsikter.

Känns för övrigt som om sossarna plockat fram en pappa för att möta fadersgestalten Reinfeldt. Uppdykandet av dylika plakat skulle inte förvåna mig:

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Jag kan inte se hur sann socialdemokrati brister i att skapa social demokrati.

det skulle väl vara genom ekonomiskt misslyckande, förstås.

juholt verkar ju klart bättre än mona (mer intellektuellt grundad, inte lika otroligt känslomässig och gnällig, vilket förmodligen bäddar för en mer ordentlig och renodlad socialdemokrati i framtiden) men han låter väldigt osäker, vilket visserligen inte är konstigt, i detta tal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cool mustasch, bryr mig inte i övrigt. Skiter i om de så skulle välja Pichachu till ny partiledare. Socialdemokratin är död och ingen individ kommer att förändra det. Det är klasskampen som styr samhällsförändringar, inte ansiktet på de politiker som parasiterar på den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"florence nightinggale-inställning" fy fan vad billigt 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Socialdemokratin är död och ingen individ kommer att förändra det. Det är klasskampen som styr samhällsförändringar, inte ansiktet på de politiker som parasiterar på den.

Äh, låt nu inte det bästa bli det godas fiende. Det finns grader i helvetet, och även om han knappast lär stå på barrikaderna så är även återinförandet av LAS som det var före 2004 något som påverkar rejält för arbetare (om han nu skulle förespråka något sådant, tog bara ett exempel på en inte omöjlig reform).


   
SvaraCitera