Aviseringar
Rensa alla

Hål i örat blöder och är äckligt


Ämnesstartare

Jag tog ett andra hål i örsnibben för lite mer än två månader sen, hade det första örhänget i i åtta veckor innan jag bytte till ett nytt och det gick bra. Men nu har det börjat blöda och göra lite ont när jag tar ur och sätter i örhängen, what's wrong?
Jag har varit noga med att tvätta (med Studex after piercing lotion, är den bra?) och använt äkta örhängen. Visserligen sover jag ofta på det örat men så känsligt är det väl inte... och för nån vecka sen sov jag utan örhänge och när jag vaknade var det halvt igenväxt så jag fick ta i jättemycket, och då blev det svullet och ont.

Iallafall, hur ska jag sköta om det nu? Borde jag tvätta med nåt starkare? Och ska jag ta ur örhänget när jag tvättar, eller blir det ännu mer irriterat när man tar i och ur ofta?


   
Citera

Det tar ca ett år för ett hål att inte växa igen utan örhänge, så du skulle ej ha tagit ut örhänget.
Ha i örhänget och tvätta med alsolsprit om det vätskar nu.
Tror jag.
Har en massa hål men hade nog inga större problem med eftervården.


   
SvaraCitera

tvättar aldrig med annat än vatten. inte ens när jag piercade septum. :$
försök att inte pilla så mycket. tvätta försiktigt bort eventuellt var med en bomullstuss bara.

har varit med om krångliga hål (haha) och enbart väntat ut infektionen. fungerar.


   
SvaraCitera

tror det är bäst att inte ta ur och i örhänget för ofta, för om du gör det "sliter du upp" snibben igen och igen och igen kanske.

tvätta med tvål och vatten bara. eller vad fick du för skötselråd när du gjorde hålet?


   
SvaraCitera

+ tvätta alltid händerna innan du tar i örat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Det tar ca ett år för ett hål att inte växa igen utan örhänge, så du skulle ej ha tagit ut örhänget.

Oj, så länge? Kommer inte ihåg hur det var när jag tog de andra hålen.

enhimmelskdrog:

tror det är bäst att inte ta ur och i örhänget för ofta, för om du gör det "sliter du upp" snibben igen och igen och igen kanske.

Ja det låter ju rimligt faktiskt

enhimmelskdrog:

. eller vad fick du för skötselråd när du gjorde hålet?

Typ att tvätta morgon och kväll, men bara i åtta veckor innan jag tog ur det första


   
SvaraCitera

Rådjuret:

Oj, så länge? Kommer inte ihåg hur det var när jag tog de andra hålen.

Ah innan de är helt läkta tar det ett år. Men man kan kanske vara utan kortare stunder innan dess.


   
SvaraCitera

Rådjuret:

Typ att tvätta morgon och kväll, men bara i åtta veckor innan jag tog ur det första

aa men tänkte, sa dom vad du skulle tvätta med? för det brukar iallafall räcka med tvål och vatten [smile]


   
SvaraCitera

så går det när man kämpar emot kroppen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

aa men tänkte, sa dom vad du skulle tvätta med? för det brukar iallafall räcka med tvål och vatten

Jaha, jag fick med en vätska att tvätta med men jag tror inte den är så stark, den luktar liksom inget... så vet inte hur bra den är.
Image

OF 5:

så går det när man kämpar emot kroppen

Kroppen måste tuktas


   
SvaraCitera

Rådjuret:

Jaha, jag fick med en vätska att tvätta med men jag tror inte den är så stark, den luktar liksom inget... så vet inte hur bra den är.

aha, men tror det blir bra om du har örhänget i som sagt och tvättar som du gjorde under läkperioden typ :>


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

isola:

alsolsprit

hört att man inte bör använda något med alkohol då detta torkar ut och förlänger läkningstiden.

fast samtidigt vet jag att jag använde det (tror jag) och har aldrig haft några problem. så vet inte egentligen.


   
SvaraCitera

Kviq:

hört att man inte bör använda något med alkohol då detta torkar ut och förlänger läkningstiden.

Ja det är sant, man ska inte använda det för mycket, men när det blöder och varar mycket så kan man göra det.

Kviq:

fast samtidigt vet jag att jag använde det (tror jag) och har aldrig haft några problem. så vet inte egentligen.

Ja förr så sa de ju att man skulle använda det tre ggr om dagen lr så, om jag inte minns fel.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

isola:

Ja det är sant, man ska inte använda det för mycket, men när det blöder och varar mycket så kan man göra det.

ja, när det varar är det kanske bra att torka ut det lite. mer på öppna sår som det inte är så bra att använda. kan ha vart så.

isola:

Ja förr så sa de ju att man skulle använda det tre ggr om dagen lr så, om jag inte minns fel.

ja har för mig att de sa något sådant till mig. eller så var det mor som sa så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rådjuret:

Iallafall, hur ska jag sköta om det nu? Borde jag tvätta med nåt starkare? Och ska jag ta ur örhänget när jag tvättar, eller blir det ännu mer irriterat när man tar i och ur ofta?

Du ska inte tvätta med något starkare. Läs: http://www.barbarella.se/Public/Studio/studioCaretaking där under "Koksaltlösning" finns en beskrivning på hur man tvättar svårläkta piercings. Ta inte i och ur smycket, blir ju mer irriterat ju mer man pillar.[ops]


   
SvaraCitera