Aviseringar
Rensa alla

Halalslakt?


Ämnesstartare

Okej, så nu undrar jag VARFÖR halalslakt utförs.
Jag har googlat runt länge och förstår att det är någon process för att "rena" djuret. Någon som kan komma med ett mer motiverade svar än detta?:

"Kött från djur som inte har slaktats på föreskrivet sätt (medan det var vid liv) är även förbjudet liksom kött från djur som slaktats på hedniska offeraltare.

Enligt islamisk lag skall slakt av djur följa en föreskriven metod för rituell slakt för att djurets kött skall bli halal." - wikipedia

Rena mot vad? Hur kan det renas genom att få pulsådern avskuren och bli tappat på blod? Etc.
Och nej jag vill inte ha en diskussion hurvida det är humant eller inte, det tillhör inte topic. [smile]


   
Citera

själen är i blodet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

själen är i blodet

källa?


   
SvaraCitera

Izus:

källa?

min vän sa det till mig
har ingen aning om det är tillförlitligt eller ej

vet faktiskt inte är så tröttö ska sova kan citera in någon som vet mer än jag men är ej säkert svar kommer idag då jag tror personen sover

oatsreuvaue:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

min vän sa det till mig
har ingen aning om det är tillförlitligt eller ej

Ok, tack [smile]


   
SvaraCitera

tror de är typ att om djuren är rädd när de slaktas så får man i sig dem ämnena när man äter köttet ^^ o dfr vill dom döda den på ngt sätt ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snälla... förstör inte mina trådar med din horribla svenska. [sad]


   
SvaraCitera

Kenslan:

Snälla bevara Sverige Svenskt!

Tönt. Svenskhet förändras alltid.


   
SvaraCitera

Det är från början en judisk sed kallad kosher, att offra blod och liv för att göra den onde demiurgen Jehovah upphetsad


   
SvaraCitera

Izus:

Ok, tack

Ingen orsak. Ett förslag från mig är att du besöker biblioteket och frågar efter böcker om religion. (Du kan fråga specifikt efter böcker som förklarar halal och offringar)


   
SvaraCitera

För att dom är sadister... varför skulle man annars vilja se blodet spruta ur ett krampande kropp.


   
SvaraCitera
Czar
 Czar

Izus:

Rena mot vad? Hur kan det renas genom att få pulsådern avskuren och bli tappat på blod? Etc.
Och nej jag vill inte ha en diskussion hurvida det är humant eller inte, det tillhör inte topic.

Det är bättre att äta ljust kött än rött enligt läkare.


   
SvaraCitera

Står i Koranen att själen finns i blodet, de vill inte äta djurets själ.
Jehovas tror också att själen finns i blodet, det är därför de inte vill låta sina barn göra blodtransfusion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oatsreuvaue:

Står i Koranen att själen finns i blodet, de vill inte äta djurets själ.
Jehovas tror också att själen finns i blodet, det är därför de inte vill låta sina barn göra blodtransfusion.

Great, då har jag fått svar på min fråga. Tack så mycket [bigsmile]


   
SvaraCitera

Izus:

Great, då har jag fått svar på min fråga. Tack så mycket

Varsågod :›


   
SvaraCitera