Aviseringar
Rensa alla

Halalslakt?


oatsreuvaue:

Jehovas tror också att själen finns i blodet, det är därför de inte vill låta sina barn göra blodtransfusion.

Utgår inte Jehovas från Bibeln? [shake] Varför anser inte kristna samma sak som Jehovas vittnen?


   
SvaraCitera

- Razorblade -:

Utgår inte Jehovas från Bibeln? Varför anser inte kristna samma sak som Jehovas vittnen?

Jehovas har valt att tolka det bokstavligt.


   
SvaraCitera

oatsreuvaue:

Jehovas har valt att tolka det bokstavligt.

Jag gissar att man inte kan veta vilken tolkning som är mest rätt?


   
SvaraCitera

Sålänge djuret är dött innan blodet tappas så.


   
SvaraCitera

pga det är de levande varelserna man måste ta hänsyn till och tänka på, inte några fjantiga mänskliga påhitt.


   
SvaraCitera

MY personal opinion är att halalslakt borde förbjudas och att det är djurplågeri.
Men innom vissa religioner och kulturer anses ickehalalslaktat kött orent.


   
SvaraCitera

Men ja, självklart bör sådant förbjudas om djuret inte dödats innan. Vidrigt att vidskepelse ska gå före varelses väl och ve.


   
SvaraCitera

- Razorblade -:

Jag gissar att man inte kan veta vilken tolkning som är mest rätt?

Får man väl avgöra själv, men att ta allt bokstavligt är lite korkat.


   
SvaraCitera

För att muslimer är störda i huvudet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ber om att få tråden låst innan den spårar [smile]


   
SvaraCitera

men herregu


   
SvaraCitera

oatsreuvaue:

Får man väl avgöra själv

Nej, nu får jag nog. Jag ser inget förnuftigt i religioner. Folk tolkar skrifterna lite hur de vill beroende på tidsålder, kultur, individer o.s.v. Det finns ingen substans i det hela, det resulterar i flum som inte är bättre än New Age.


   
SvaraCitera

- Razorblade -:

Nej, nu får jag nog. Jag ser inget förnuftigt i religioner. Folk tolkar skrifterna lite hur de vill beroende på tidsålder, kultur, individer o.s.v. Det finns ingen substans i det hela, det resulterar i flum som inte är bättre än New Age.

Ja det stämmer fast inte helt, vissa tolkar absolut in det de vill, men många försöker bara tolka det så som de tror det är meningen att det ska tolkas. Om det stod ''Ni ska vara som päron'' så betyder ju inte det att man ska hänga upp sig i träd och måla sig grön. Det behöver egentligen inte vara så svårt.


   
SvaraCitera

oatsreuvaue:

Det behöver egentligen inte vara så svårt.

Du menar alltså att Jehovas vittnen är idioter om det nu är så enkelt att skilja rätt från fel tolkning?


   
SvaraCitera

- Razorblade -:

Du menar alltså att Jehovas vittnen är idioter om det nu är så enkelt att skilja rätt från fel tolkning?

Nepp, bara att de har fel, man kan ha fel utan att vara en idiot.
Man kan ju vara ett jävla geni och fortfarande ha fel.


   
SvaraCitera