Aviseringar
Rensa alla

Hålla tal om vad?


Ämnesstartare

Ska hålla ett tal på svenskan om någon dag som ska vara i 5 minuter och jag har ingen aning om vad jag ska prata om. Meningen med talet är att jag ska höja mitt betyg till A så min lärare vill höra ett strukturerat tal men ämnet spelar ingen roll.

Så nu när jag har helt fria händer och får prata om vad jag vill så kan jag inte bestämma mig! Vad ska jag prata om? Har ingen större lust att läsa på massor om något ämne pga att jag har flera nationella prov den här veckan som kommer så behöver plugga på det. 

Tips på ämnen som man kanske inte behöver veta så mycket om?
Jag gillar att analysera! 😉


   
Citera

Snacka o babbla om sånt som du gillar, kan mycket utav och som är intressant!
  Kommer att göra det grymt mycket mer säkrare i rösten, informationen, ämnet ja... talet!


   
SvaraCitera

det behövs fler preventivmedel för män


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xuzkie:
Snacka o babbla om sånt som du gillar, kan mycket utav och som är intressant!
  Kommer att göra det grymt mycket mer säkrare i rösten, informationen, ämnet ja... talet!

Problemet är att jag vet inte vad jag gillar.. eller jo det vet jag men inget av det känns som ett lämpligt ämne att prata om. Funderar att kanske prata om att mensskydd borde va gratis för kvinnor (pengar till de kan man få av tex gå ur EU) eller "vad är skönhet?" haha två olika ämnen men jag bollar bara lite mellan olika idéer 😉


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

Håll ett tal till dig själv som 10åring eller låtsas att din bästa vän/syskon ska gifta sig och skriv ett bröllopstal. Eller ett tal om varför en viss låttext tilltalar dig. Eller är det ett argumenterande tal du ska hålla?


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

prata om att prata inför andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bell:
Håll ett tal till dig själv som 10åring eller låtsas att din bästa vän/syskon ska gifta sig och skriv ett bröllopstal. Eller ett tal om varför en viss låttext tilltalar dig. Eller är det ett argumenterande tal du ska hålla?

bra tips! 🙂 det får vara vilket tal som helst, men undviker  helst argumenterande tal 🙂


   
SvaraCitera

maxianne:

Problemet är att jag vet inte vad jag gillar.. eller jo det vet jag men inget av det känns som ett lämpligt ämne att prata om. Funderar att kanske prata om att mensskydd borde va gratis för kvinnor (pengar till de kan man få av tex gå ur EU) eller "vad är skönhet?" haha två olika ämnen men jag bollar bara lite mellan olika idéer 😉

Galant kör på det.


   
SvaraCitera