Aviseringar
Rensa alla

Håller det måttet?


Ämnesstartare

Hej, mitt namn är Robin och jag har tillsammans med min vän Oscar skrivit och spelat in en låt. Vi har fått bara positiv kritik från våra vänner men det vore ju nyttigt för oss att få lite perspektiv från människor utanför den krets vi möter vardagligen.

Vi undrar därmed om ni tror att låten håller måttet rent kvalitetmässig och musikaliskt i jämnförelse till svensk musik som till exempel spelas på modern radio? Vi vill också veta vilken genre ni tycker låten passar in i och vilka känslor ni får av att lyssna på den? Texten är rättså allmänt skriven så jag vill gärna veta hur ni uppfattar budskapet?

Det skulle bidra jätte mycket till vår utveckling om ni kunde svara på dessa frågor och vi vill gärna lyckas med musiken någon gång i framtiden. Konstruktiv kritik uppskattas!

Här är en länk till det på YouTube:

Tack så mycket!


   
Citera

Svar trots hög reklamfaktor:
Skriv texter på svenska istället. Det är uppenbart att ni inte behärskar engelska tillräckligt mycket för att kunna skriva en originell eller ens intressant text. Just nu känns det mest som osammanhängande klichéer vävda ihop till en "låttext".


   
SvaraCitera

Tyckte tyvärr den var ganska tråkig och intetsägande. Det är inget jag inte hört 100 ggr förut. Till och med melodin känns som en kopia av något jag hört. Texten likaså

för den sakens skull är inte ni dåliga! Men denna låt kommer ni nog inte speciellt långt med.


   
SvaraCitera

[n]


   
SvaraCitera

elitium:

Konstruktiv kritik uppskattas!

jag gillar denna inställning

tyvärr tilltalar låten inte mig. text, melodik och harmonik är förutsägbara, och helheten ännu mer så.

det bästa med låten är gitarrplocket (som låter lite the police) och mitt förslag är att ni utvecklar det, lyfter fram det i mixen och låter er influeras mer av det lite släpigare, atmosfäriska ljudet (experimentera med reverb och/eller anlita en producent) och den subtila lyriken i lo-fi/shoegazer-pop.

låttips:

per gessle bör ni också lyssna mer på för att öva upp hitkänslan:


   
SvaraCitera

[y][y][y][y][y][y] potential, testa att sjunga på svenska


   
SvaraCitera

Brk g:

per gessle

Image

EN SMILEY som f.ö. passar utmärkt för den s.k. MUSIKEN(?!) som herr trådskapare länkade till, såvida ni inte är ett band som aspirerar på att i smörighetsfaktor vida överträffa Takida o.dyl. dekadent smörja till musik.


   
SvaraCitera

Inte alls dåligt, men

Brk g:

tyvärr tilltalar låten inte mig. text, melodik och harmonik är förutsägbara, och helheten ännu mer så.

Literatus:

Just nu känns det mest som osammanhängande klichéer vävda ihop till en "låttext".

Ni kanske borde tänka mer på vilken genre ni vill spela och vad ni vill få fram av er musik, innan ni gör en låt. Ni spelar och sjunger bra i alla fall! [smile]


   
SvaraCitera

elitium:

Vi undrar därmed om ni tror att låten håller måttet rent kvalitetmässig och musikaliskt i jämnförelse till svensk musik som till exempel spelas på modern radio?

Vad gäller musiken, melodin etc. så tycker jag det är väldigt bra om det är radio ni satsar på. Det låter väldigt "genomsnittlig radiopop".

elitium:

Vi vill också veta vilken genre ni tycker låten passar in i och vilka känslor ni får av att lyssna på den?

Singer-songwriter (men det kanske är fel enligt definition om det inte är samma person som skriver och spelar?), eller bara "pop". Jag får inga direkta känslor utav låten, vilket är lite utav ett problem. Den känns inte unik, även om den är bra att nicka takten till.

elitium:

Texten är rättså allmänt skriven så jag vill gärna veta hur ni uppfattar budskapet?

Ni behöver träna uttal - även om det är bättre än de flesta svenskar så är det fortfarande bristfälligt för att era låtar ska kunna slå mainstream - och jag tror inte riktigt ni är mogna för att skriva på engelska rent generellt. Det finns ett par partier i texten som jag inte riktigt tycker makes sense överhuvudtaget. Mitt förslag är att ni provar att skriva på svenska.

I största allmänhet vill jag poängtera att detta är bättre än 95% av alla amatörmusikprojekt man hittar på på dylika forum. Det kanske inte säger så mycket, men ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack alla för era svar, ni kom många goda poäng som vi ska ta med oss till nästa projekt (vi tänker dock inte sjunga på svenska).

På fredag kommer vi också spela live på Västramalands P4 vid 11 tiden på morgonen om ni är intresserade, tack ännu en gång! 🙂

Vår youtube kanal:
http://www.youtube.com/rabiomusicempire


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elitium:

På fredag kommer vi också spela live på Västramalands P4 vid 11 tiden på morgonen om ni är intresserade, tack ännu en gång! 🙂

Korrektion: Västmaland (Västerås)


   
SvaraCitera

kör på säger jag!
Försök dock lägga upp låtarna på någon annan sida en youtube. Det spelar ingen roll hur mycket ni mixar låtarna, de kommer ändå låta skit på youtube...


   
SvaraCitera

elitium:

Konstruktiv kritik

Skit i vad alla andra tycker och kör på det som känns bra för er![cool]...

elitium:

Vi undrar därmed om ni tror att låten håller måttet rent kvalitetmässig och musikaliskt i jämnförelse till svensk musik som till exempel spelas på modern radio?

Ojdå... glöm det jag sa.
[cute]


   
SvaraCitera