Aviseringar
Rensa alla

Håller du med Kakan?


Ämnesstartare

Greken:
Vad är en rasifierad person förresten? Är det ett kodord för svart eller?

Det betyder flera grejer egentligen men oftast någon som förknippas med en stereotyp bild pga sitt ursprung. Dock används det oftast om ickevita för att stereotyparna de förknippas med ofta är negativa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken:

Alltså, den extremt feta Kakan Hermansson;
cake.gif

vad har hennes vikt med detta att göra?


   
SvaraCitera
time
 time

Tycker hon har en poäng i att ifrågasätta antalet rasifierade men att börja klaga på blomsterkransar känns helt överdrivet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Detta är ett vanligt argument från anti-feminister (alltså en grupp som utgår från att alla är lika privilegierade). Sålänge det finns folk som värderar folk efter deras sexualitet/nationalitet/annat så kan man tyvärr inte tänka såhär utan har ett ansvar att lyfta fram utsatta grupper och inte anta att alla som blivit valda till någonting blev valda för sin person. 

Jag ser det som att två fel inte gör ett rätt. Idioter som behandlar kvinnor eller mörkhyade illa kommer det alltid finnas. Då ska staten och civilsamhället markera, tydligt ta ställning mot. På gator och torg säga att det där inte är okej. I rättsamhället döma folk som diskriminerar.

Men vi ska inte gå till ett samhälle där vi börjar behandla vita eller män sämre. Det kan sluta mer illa än vad situationen är idag. Då har vi missat hela poängen från början. Två fel gör inte ett rätt.

Det är lite som "öga för öga tand för tand"-argumentet. Slår någon dig ska du slå tillbaka, eftersom "det är ju orättvist ifall han slår mig och jag inte får slå tillbaka", utan att inse att det är lika fel. Istället ska vi bemöta sådant som vi alla tycker är fel med moral och etik. Säga, du slog mig men jag kommer inte slå tillbaka för att jag är en bättre människa. Jag tror inte på våld. I det här fallet, inte diskriminera åt andra hållet, eftersom diskriminering ALLTID är FEL.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken: Vad är en rasifierad person förresten?

Aldrig hört talas om det. Låter som något man i vissa kretsar kallar för ett "påhitt från PK-vänstern". Känns ganska tramsigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knekten:

Jag ser det som att två fel inte gör ett rätt. Idioter som behandlar kvinnor eller mörkhyade illa kommer det alltid finnas. Då ska staten och civilsamhället markera, tydligt ta ställning mot. På gator och torg säga att det där inte är okej. I rättsamhället döma folk som diskriminerar.

Men vi ska inte gå till ett samhälle där vi börjar behandla vita eller män sämre. Det kan sluta mer illa än vad situationen är idag. Då har vi missat hela poängen från början. Två fel gör inte ett rätt.

Det är lite som "öga för öga tand för tand"-argumentet. Slår någon dig ska du slå tillbaka, eftersom "det är ju orättvist ifall han slår mig och jag inte får slå tillbaka", utan att inse att det är lika fel. Istället ska vi bemöta sådant som vi alla tycker är fel med moral och etik. Säga, du slog mig men jag kommer inte slå tillbaka för att jag är en bättre människa. Jag tror inte på våld. I det här fallet, inte diskriminera åt andra hållet, eftersom diskriminering ALLTID är FEL.

Ja och därför måste vi ju se det istället för att alltid anta att alla är valda pga sin person.
Och nä, jag påstår inte att vi ska behandla vita eller män sämre. Dock måste privilegierade ibland stå undan för att mindre privilegierade ska få kunna komma fram.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Håller med Kakan bara för att ni inte gör det. *surar över legaliseringstråden*

Mvh Fett mog1 bryyyd


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Ja och därför måste vi ju se det istället för att alltid anta att alla är valda pga sin person.
Och nä, jag påstår inte att vi ska behandla vita eller män sämre. Dock måste privilegierade ibland stå undan för att mindre privilegierade ska få kunna komma fram.

Om du tror att sverigesradio är en rasistisk organisation som diskriminerar folk med utländsk bakgrund har du fel. Det finns inget problem i SRs urval. Det finns ingen som helst grund i att prata om diskriminering. Börjar du prata om att "privilegierade ska stå över" är det du själv som diskriminerar. Dessutom kan sådan makt att bestämma över vem som är privilegierad eller inte aldrig lämnas över till privatpersoner. Folk är korkade, blinda och fyrkantiga och kan alltså inte avgöra sådana saker. Kakan är ett bevis på det. Du kanske? är ett bevis på det.

SR diskriminerar inte. Skulle någon diskrimineras får man tydligt visa hur och isåfall kritisera detta. Är det regelrätt rasism ska personer lagföras. I vilket fall som helst ska man inte hålla på att börja räkna och analyser folks hudfärg. Vi har som sagt kommit längre än så. Det är dags att se människorna, ignorera kön eller hudfärg, det är endast så vi kan nå sann jämställdhet. Föregå med gott exempel. Gör du fel, ska inte jag göra fel åt andra hållet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knekten:

Om du tror att sverigesradio är en rasistisk organisation som diskriminerar folk med utländsk bakgrund har du fel. Det finns inget problem i SRs urval. Det finns ingen som helst grund i att prata om diskriminering. Börjar du prata om att "privilegierade ska stå över" är det du själv som diskriminerar. Dessutom kan sådan makt att bestämma över vem som är privilegierad eller inte aldrig lämnas över till privatpersoner. Folk är korkade, blinda och fyrkantiga och kan alltså inte avgöra sådana saker. Kakan är ett bevis på det. Du kanske? är ett bevis på det.

SR diskriminerar inte. Skulle någon diskrimineras får man tydligt visa hur och isåfall kritisera detta. Är det regelrätt rasism ska personer lagföras. I vilket fall som helst ska man inte hålla på att börja räkna och analyser folks hudfärg. Vi har som sagt kommit längre än så. Det är dags att se människorna, ignorera kön eller hudfärg, det är endast så vi kan nå sann jämställdhet. Föregå med gott exempel. Gör du fel, ska inte jag göra fel åt andra hållet.

Det har jag aldrig påstått utan bemötte endast det du skrev, som jag antar var allmänt menat. Nej det är inte diskriminerande att se till att alla får en chans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: vad har hennes vikt med detta att göra?

Det finns ett delforum på Flashback som heter "Kändisskvaller", de flesta trådarna heter bara till exempel "Skvaller om Pelle Pellesson" "Skvaller om Linda Johnsson" o.s.v. - men just Kakan Hermanssons tråd heter "Skvaller om den oerhört feta Kakan Hermansson". Varje gång jag ser tråden så garvar jag på grund av att trådskaparen kände sig manad att använda det där adjektivet. Rodnar

Nä men Kakan är en riktigt dryg inskränkt typ som bara gnäller ur sitt överviktiga HBTQ-genus-rasifierad-perspektiv hela dagarna som man får eksem i öronen av.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför gnäller inte den oerhört feta Kakan Hermansson om SVT:s VM-studio istället? Det fanns inte en enda vit man i studion. Det var en svart man, en mörkhyad man, en mörkhyad kvinna och en vit kvinna. 4 personer, ingen vit man, och bara en vit person totalt.

Det är lika "upprörande" det, d.v.s. inte alls. Men den oerhört feta Kakan Hermansson ser bara det hon vill se.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men sluta hänga upp dig på hennes vikt. Du vinner ingenting på det utan får bara folk att tycka att du är otroligt jävla töntig som inte kan skilja hennes vik från hennes åsikter. 
Sedan är mig veterligen majoriteten av våra sportsnubbar (ja snubbar) i tv vita.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Sedan är mig veterligen majoriteten av våra sportsnubbar (ja snubbar) i tv vita.

Ja, eftersom vi bor i ett land där majoriteten av snubbarna är vita. Därför är det ju "oerhört" kränkande att det i VM-studion bara var mörkhyade och kvinnor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Det har jag aldrig påstått utan bemötte endast det du skrev, som jag antar var allmänt menat. Nej det är inte diskriminerande att se till att alla får en chans.

Alla ska få en chans. Det får man också idag. Vi ska inte börja lägga vikt i folks hudfärger. Det hör till historien.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Det har jag aldrig påstått utan bemötte endast det du skrev, som jag antar var allmänt menat. Nej det är inte diskriminerande att se till att alla får en chans.

Vadå alla får en chans? Det är inte konstigt att det är fler svenskar som sommarpratar än invandrare eftersom det bor fler svenskar i det här landet. Dessutom så kommer svenskarna vara än mer överrepresenterade eftersom det finns fler framgångsrika svenskar i samhället än framgångsrika invandrare, och det är just framgångsrika människor som får sommarprata i P1.


   
SvaraCitera