Aviseringar
Rensa alla

Håller ni med mig?


Ämnesstartare

Om man tänker ur individnivå, gruppnivå och samhällsnivå angående livstid fängelse vad ser ni för fördelar och nackdelar?

samhällsnivå, nackdel kostar jävligt mycket, fördel idioterna sitter inspärrade resten av sitt liv.

gruppnivå, nackel, ingen aning? fördel kan inte skada någon annan

individnivå, nackdel känner sig utanför, ensam, fördel tas bort från samhället

vad mer kan man tillägga?


   
Citera

vad ska vi tänka?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad mer finns det att tillägga på dessa tre punkter tycker ni när det handlar om livstid? det lär finnas mer?


   
SvaraCitera

skriv ut att det handlar om livstids fängelsestraff.
Anser det vara smått otydligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har gjort det nu, tack!


   
SvaraCitera

att det är ett föråldrat sätt att hantera oaccepterat beteende i samhället


   
SvaraCitera

tyst, rasförrädare![blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ur vilken nivå då? samhälls,grupp,individ?


   
SvaraCitera

Ett tips, vill du ha hjälp med läxan, formulera frågorna bättre så vi förstår vad det handlar om. Om du skriver HELA uppgiftsinstruktionerna lär du få mer hjälp.

Om inte detta är hela instruktionerna. Om de är, slå din lärare på käften.


   
SvaraCitera

Beror ju lite på vilket perspektiv man väljer, brottslingens eller offrets. Ur brottslingens och samhällets perspektiv, vilket är det jag brukar se det hela ur, så ser jag endast nackdelar med livstidsdom. Det är dyrt för samhället, det ger inte brottslingen möjlighet att återgå till ett normalt liv m.m. Enda fördelen skulle väl vara om brottslingen har sådana stora svårigheter att hen behöver ständig hjälp och stöd, det är ju något jag hoppas att hen då kan få i fängelset.

Ur offrets perspektiv är det klart att man vill att gärningsmannen ska låsas in för all framtid, det känns ju förstås tryggast för en själv.


   
SvaraCitera