Aviseringar
Rensa alla

Håller ni med om att Sverige måste ta tag i det här med invandrarpolitiken ?



   
SvaraCitera

Proteus: Den fungerar för mig.

Funkar nu. Seriös artikel/undersökning vad det nu är. Tydligt tendentiös och allra minst har de gjort samma misstag som du med att likställa sexualbrott med våldtäkt. De tror på riktigt att det är vanligare att bli utsatt av någon okänd på offentlig plats än av någon bekant i hemmet eller dylikt

Proteus: https://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800012829/2005_07_valdtakt_kartlaggning.pdf

"Överfallsvåldtäkter definieras här som våldtäkter som begås av gär-
ningsmän som är obekanta för offret och som inleds med ett plötsligt an-
grepp. Överfallsvåldtäkterna utgör 12 procent av samtliga kartlagda våld-
täkter, en andel som är nästan lika stor för de två urvalsåren. De flesta av
dessa våldtäkter begås utomhus (78 procent) och många av dem under
veckosluten och under sommarmånaderna. Överfallsvåldtäkterna utgör 43
procent av samtliga våldtäkter som begås utomhus."

http://sv.gatestoneinstitute.org/5520/sverige-valdtakt

"2011 polisanmäldes 6 509 våldtäkter i Sverige – men bara 392 i Danmark som har ungefär hälften av Sveriges befolkning. Så även när man justerar för storleken är skillnaden signifikant."

http://www.metro.se/nyheter/darfor-anmaldes-fler-valdtakter-forra-aret/EVHoao!8y867xzmoN5YU/

"Totalt fick polisen in anmälningar om 6642 våldtäkter runt om i landet förra året. Det är 13 procent fler än 2013, då strax över 6 000 våldtäkter anmäldes, visar färsk statistik från Brottsförebyggande rådet (BRÅ)."

Var så god. Om vi utgår från att ungefär 12% av det totala antalet anmälda våldtäkter i Sverige utgörs av överfallsvåldtäkter blev de då 2011 nästan dubbelt så många som det totala antalet anmälda våldtäkter i Danmark. Litar du inte på Danmarks siffror så får du gräva fram egna.

Du blandar siffror, finns ingen anledning att tro att procentsatsen för överfallsvåldtäkter är densamma 2011 som 2005 och undersökningen från 2005 behandlar 2 370 stycken våldtäkter.

Amnesty konstaterar 2004 ungefär 500 våldtäkter i Danmark. Samma undersökning konstaterar också att Danmarks våldtäktslagstiftning är fullkomligt efterbliven (alltså bokstavligen, eftersom den inte nådde internationell standard, något som inte förändrades förrän 2013.) Denna lagstiftning gör bland annat att påtvingat sex i medvetslöst eller dylikt tillstånd inte gills som våldtäkt, att den vanligaste typen av våldtäkt (den där man känner varandra) i princip inte går att väcka åtal i och att giftermål är en förmildrande omständighet. Vidare hade Danmark år 2014 Europas högsta prevalens av kvinnomisshandel.

Proteus: Är det inte viktigt att kunna känna sig trygg på allmän plats? Borde kanske danskarna relativisera bort deras våldtäkter och fokusera på annat, med tanke på att Sverige får in så många gånger fler anmälningar per år?

Danskarna borde se över sin attityd och lagstiftning och ta våldtäkter på större allvar. Man bör kunna känna sig trygg på allmän plats då risken för överfallsvåldtäkt år 2010 var citat: Extremt liten.

Proteus: Jag menade endast att påståendet "överfallsvåldtäkter är ovanliga"

"Statistiskt låg prevalens" då. Men visst, det är ett problem oavsett om det bara skulle vara en enda.

Proteus: Det gör du väl oavsett.

Naturligtvis inte.

Proteus: Det finns över 20 miljoner muslimer i Västeuropa, så även om bara 0,1% av dessa tolkar det där stycket ur Koranen som att det är rättfärdigat att våldta "hedningar" vore de många till antalet.

Det finns drygt sju miljarder människor på Jorden, om så bara 0,1 procent av dem är tokiga är det illa nog. Håller inte riktigt som argument


   
SvaraCitera

AmenHoeStepp: Funkar nu. Seriös artikel/undersökning vad det nu är. Tydligt tendentiös

AmenHoeStepp: Amnesty konstaterar 2004 ungefär 500 våldtäkter i Danmark. Samma undersökning konstaterar också att Danmarks våldtäktslagstiftning är fullkomligt efterbliven (alltså bokstavligen, eftersom den inte nådde internationell standard, något som inte förändrades förrän 2013.) Denna lagstiftning gör bland annat att påtvingat sex i medvetslöst eller dylikt tillstånd inte gills som våldtäkt, att den vanligaste typen av våldtäkt (den där man känner varandra) i princip inte går att väcka åtal i och att giftermål är en förmildrande omständighet. Vidare hade Danmark år 2014 Europas högsta prevalens av kvinnomisshandel.

Artikelns agenda är uppenbar, ja, men det är ju i princip bara vinklade sidor som väljer att skriva om såna här saker. Bortsett från att de valt att tolka alla sexualbrott som våldtäkter verkar de ändå utgå från pålitliga källor. Att det totala antalet anmälda våldtäkter i Danmark år 2011 var 392 ser jag ingen direkt anledning till att tvivla på, i synnerhet inte när den statistik du själv hittar knappt skiljer sig. Wikipedia säger också att det rör sig om runt 500 anmälda våldtäkter per år, alltså inte ens en tiondel av hur många som anmäls i Sverige.

Att Danmarks våldtäktslagstiftning sedan varit av medeltida standard fram till 2013 gör dock förstås att man får ta statistiken med en stor nypa salt, men det hade jag ingen aning om. Du gör bra poänger.

AmenHoeStepp: allra minst har de gjort samma misstag som du med att likställa sexualbrott med våldtäkt.

Som sagt:

Proteus: Jag menade endast att påståendet "överfallsvåldtäkter är ovanliga" är felaktigt. Det var vad jag citerade och opponerade mig mot. Statistiken postade jag för att visa hur stor andel sexualbrott som begås på allmän plats av okänd förövare och tyckte man enkelt kunde dra slutsatsen att många (inte procentuellt, men till antalet) av dessa sexualbrott måste utgöras av överfallsvåldtäkter. Jag har aldrig trott eller påstått något så befängt som att överfallsvåldtäkter skulle vara vanligare än våldtäkter som begås i hemmet. Borde däremot ha tagit mig tiden att utveckla min tankegång i stället för att bara posta statistik och du är därmed i din fulla rätt att fortsätta utgå från att jag är en idiot.

Har aldrig likställt sexualbrott med våldtäkt, men förstår om du inte tror på det jag skriver.

AmenHoeStepp: Du blandar siffror, finns ingen anledning att tro att procentsatsen för överfallsvåldtäkter är densamma 2011 som 2005 och undersökningen från 2005 behandlar 2 370 stycken våldtäkter.

Jag kunde inte hitta någon färskare och lika pålitlig undersökning för överfallsvåldtäkter. Kan du? Tror du att procentsatsen har gått från 12 till 1? Måste vi utgå från att den har sjunkit så pass mycket från 2005 att det jag skrev helt saknar relevans?

Tidningsartikel från 2012:
http://www.expressen.se/nyheter/valdtaktsvag-i-sverige--21-fall-pa-tre-dagar/

"Hur vanliga är överfallsvåldtäkter?
– De utgör ungefär en av tio anmälda våldtäkter."

^ Någon av de polismyndigheter som Expressen ringt runt till har tydligen hävdat detta.

Hittar ingenting som talar emot. Upplever det vara rätt svårt att leta reda på ordentlig och pålitlig statistik om överfallsvåldtäkter, så om du inte anser det troligt att siffran fortfarande ligger på runt 10% får du gärna hjälpa till.

AmenHoeStepp: Det finns drygt sju miljarder människor på Jorden, om så bara 0,1 procent av dem är tokiga är det illa nog. Håller inte riktigt som argument

Nu är ju dock muslimer brutalt överrepresenterade i våldtäktsstatistiken, som sagt, så att endast 0,1% av muslimska våldtäktsmän skulle ha motiverats av saker som står i Koranen känns en aning osannolikt. Det kan omöjligt vara en slump. Jag vet inte hur många det rör sig om, bara att det är skrämmande vanligt bland troende muslimer att se ner på kvinnor med västerländsk klädsel och västerländsk livsstil. I mina ögon är det helt självklart att dessa kvinnor löper större risk att råka ut för överfallsvåldtäkter av muslimska våldtäktsmän än vad "rena" och "syndfria" muslimska kvinnor gör.


   
SvaraCitera

Proteus: Att Danmarks våldtäktslagstiftning sedan varit av medeltida standard fram till 2013 gör dock förstås att man får ta statistiken med en stor nypa salt, men det hade jag ingen aning om. Du gör bra poänger.

Tack.

Proteus: Har aldrig likställt sexualbrott med våldtäkt, men förstår om du inte tror på det jag skriver.

Ber om ursäkt, behandlar inläggen bit för bit, så när ditt förtydligande kom hade jag redan skrivit det där, vilket jag glömde bort.

Proteus: Jag kunde inte hitta någon färskare och lika pålitlig undersökning för överfallsvåldtäkter. Kan du? Tror du att procentsatsen har gått från 12 till 1? Måste vi utgå från att den har sjunkit så pass mycket från 2005 att det jag skrev helt saknar relevans?

Nej, det är knepigt. Nej, det måste vi inte, men jag ser det lite som att vi har ett gott samtal där vi stöter och blöter för att få fram en rimlig slutsats. Med detta i åtanke: 

Proteus: "Hur vanliga är överfallsvåldtäkter?
– De utgör ungefär en av tio anmälda våldtäkter."

Det kan ju tänkas att hen menar under sommaren när det fördubblas, men ja, det är troligare att det avses generellt. Emellertid, utifrån Danmarks lagstiftning stämmer det ju då ganska bra överens, eftersom vi är ungefär dubbelt så många och deras lagstiftning gjorde att nästan bara överfallsvåldtäkter gilldes.

Proteus: Nu är ju dock muslimer brutalt överrepresenterade i våldtäktsstatistiken, som sagt, så att endast 0,1% av muslimska våldtäktsmän skulle ha motiverats av saker som står i Koranen känns en aning osannolikt. Det kan omöjligt vara en slump. Jag vet inte hur många det rör sig om, bara att det är skrämmande vanligt bland troende muslimer att se ner på kvinnor med västerländsk klädsel och västerländsk livsstil. I mina ögon är det helt självklart att dessa kvinnor löper större risk att råka ut för överfallsvåldtäkter av muslimska våldtäktsmän än vad "rena" och "syndfria" muslimska kvinnor gör.

"Muslimer" finns det ingen statistik på, men jag förstår din poäng, och, som sagt, då rör det sig snarare om en korrelation än en kausalitet. Att någon ritualvåldtar känns osannolikt, att det finns högre tendenser till våldtäkt hos människor som kommer från ett samhälle med avsaknad av feministiskt inflytande desto troligare. Fortfarande är dock steget ganska långt mellan "se ned på" och överfalla, sedan hade ju andelen överfallsvåldtäkter under 2010 mer eller mindre stått still sedan mitten av nittonhundratalet, så av allt att döma är den graden av tokstollighet hyfsat global och statisk.


   
SvaraCitera

feminismens uppgift är att bagatellisera våldtäkt

oj pratade i sömnen nevermind


   
SvaraCitera
mynona

AmenHoeStepp: Att någon ritualvåldtar känns osannolikt, att det finns högre tendenser till våldtäkt hos människor som kommer från ett samhälle med avsaknad av feministiskt inflytande desto troligare.

Proteus: I mina ögon är det helt självklart att dessa kvinnor löper större risk att råka ut för överfallsvåldtäkter av muslimska våldtäktsmän än vad "rena" och "syndfria" muslimska kvinnor gör.

Kan inte låta bli att påpeka, hur det nu passar in i diskussionen; är det inte rimligt att tänka sig att de flesta våldtäkter i muslimska länder begås inom äktenskapet?I många av de länderna, särskilt på arabiska halvön, är det knappt möjligt för en kvinna att befinna sig i en sådan situation att hon har "tillfälle" att bli våldtagen av någon annan än av sin äkta make/ släkting.

Sedan är det ju också mycket olika beroende på vilket land man talar om. Iran blev brutalt tvångssekulariserat av Shahen på 1930-talet, och fram till 1979 var det i princip förbjudet att bära slöja där: därmed blev ju män i Iran lika vana vid att se kvinnor modernt klädda som västerländska män är. Samtidigt, jag har läst och sett en del om problemet med sexuella övergrepp i Egypten, ett land där det är fullt tillåtet för en kvinna att gå omkring ensam på gatorna i västerländska kläder, och där problemet med sexuella trakasserier är fullständigt enorma: kvinnor är vana vid att konstant utsättas för handgripliga trakasserier på gatorna, och om de protesterar och säger ifrån riskerar de misshandel eftersom en man inte accepterar att bli tillsagd av en kvinna, och det förekom flera fall där kvinnliga reportrar, som ställde sig framför kamerorna för att raportera från demonstrationerna på frihetstorget, blev omgivna av män och fördes bort mitt framför kamerorna och fick skyddas av sina kamerateam - det finns faktiskt klipp från de där reportageteamen på youtube.
Slöjan och hur vana män är vid att se kvinnor i moderna kläder skiljer sig ju också en del - på arabiska halvön ser män sällan kvinnor utan slöjor, medan i Marocko slarvade kvinnor med slöjan även "förr i tiden" och nu anses det inte pk att bära den där. Syrien är väl lite av ett mellanland - överklassen i Syrien har åtminstone inte burit slöja sedan 1920-talet. Man kan väl inte förneka att det finns en gemensam sexualsyn, men gradskillnader även där. 

Vet egentligen inte hur det passar in i diskussionen, men fick lust att skjuta in det, förhar läst en del om mellanösterns könsroller.  Det skiljer sig trots allt en del länderna emellan ändå, hur som helst. Ni kan se det som lite spam och ticksartat föreläsande om ni vill!   


   
SvaraCitera

mynona: Kan inte låta bli att påpeka, hur det nu passar in i diskussionen; är det inte rimligt att tänka sig att de flesta våldtäkter i muslimska länder begås inom äktenskapet?

Jo, mycket troligt och även här, något som om något gör svensk beboelse föredragbart.

mynona: fullständigt enorma: kvinnor är vana vid att konstant utsättas för handgripliga trakasserier på gatorna

Inte helt olikt till exempel USA, eller svenska krogar. Naturligtvis olika ställen på skalan, men icke desto mindre.


   
SvaraCitera

AmenHoeStepp: Ber om ursäkt, behandlar inläggen bit för bit, så när ditt förtydligande kom hade jag redan skrivit det där, vilket jag glömde bort. 

Lugnt!

AmenHoeStepp: Nej, det är knepigt. Nej, det måste vi inte, men jag ser det lite som att vi har ett gott samtal där vi stöter och blöter för att få fram en rimlig slutsats. 

Bra, det gör jag med.

AmenHoeStepp: utifrån Danmarks lagstiftning stämmer det ju då ganska bra överens, eftersom vi är ungefär dubbelt så många och deras lagstiftning gjorde att nästan bara överfallsvåldtäkter gilldes. 

Precis. Det rör sig troligtvis om minst 500 anmälda överfallsvåldtäkter per år, och då är det ju långt ifrån alla som anmäler, även om sannolikheten för det är större än vid andra fall av våldtäkt.

AmenHoeStepp: "Muslimer" finns det ingen statistik på

Män från Mellanöstern och Nordafrika*, då... Rullar ögonen 

ecSnKbP.jpg

AmenHoeStepp: men jag förstår din poäng, och, som sagt, då rör det sig snarare om en korrelation än en kausalitet. Att någon ritualvåldtar känns osannolikt, att det finns högre tendenser till våldtäkt hos människor som kommer från ett samhälle med avsaknad av feministiskt inflytande desto troligare. Fortfarande är dock steget ganska långt mellan "se ned på" och överfalla

Ja, men risken för överfall blir onekligen större om personen i fråga ser ned på sitt potentiella offer. Dessutom handlar det inte bara om att se ned på. Kvinnor utrustade med slöja/burka/hijab erhåller dessutom gudomligt skydd, vilket borde göra tanken på att våldta en sådan kvinna bra mycket mindre lockande för troende muslimer.

AmenHoeStepp: sedan hade ju andelen överfallsvåldtäkter under 2010 mer eller mindre stått still sedan mitten av nittonhundratalet

Okej. Var läste du det?

mynona: Kan inte låta bli att påpeka, hur det nu passar in i diskussionen; är det inte rimligt att tänka sig att de flesta våldtäkter i muslimska länder begås inom äktenskapet? I många av de länderna, särskilt på arabiska halvön, är det knappt möjligt för en kvinna att befinna sig i en sådan situation att hon har "tillfälle" att bli våldtagen av någon annan än av sin äkta make/släkting.

Definitivt. Att jag och Nachac diskuterar just överfallsvåldtäkter beror på att jag hävdat att risken för att muslimska män begår överfallsvåldtäkter är större i västvärlden än i deras hemländer, med tanke på de enorma skillnaderna vad gäller kvinnors klädsel och livsstil. 

mynona: jag har läst och sett en del om problemet med sexuella övergrepp i Egypten, ett land där det är fullt tillåtet för en kvinna att gå omkring ensam på gatorna i västerländska kläder, och där problemet med sexuella trakasserier är fullständigt enorma: kvinnor är vana vid att konstant utsättas för handgripliga trakasserier på gatorna, och om de protesterar och säger ifrån riskerar de misshandel eftersom en man inte accepterar att bli tillsagd av en kvinna, och det förekom flera fall där kvinnliga reportrar, som ställde sig framför kamerorna för att raportera från demonstrationerna på frihetstorget, blev omgivna av män och fördes bort mitt framför kamerorna och fick skyddas av sina kamerateam - det finns faktiskt klipp från de där reportageteamen på youtube.

Ja, ju mer västerländskt en kvinna klär sig och lever, desto större risk är det att hon (utanför hemmet) blir utsatt för sexuella övergrepp av muslimska män. Case closed.


   
SvaraCitera

Proteus: Ja, men risken för överfall blir onekligen större om personen i fråga ser ned på sitt potentiella offer. Dessutom handlar det inte bara om att se ned på. Kvinnor utrustade med slöja/burka/hijab erhåller dessutom gudomligt skydd, vilket borde göra tanken på att våldta en sådan kvinna bra mycket mindre lockande för troende muslimer.

Ja, är man ett religiöst nötfodral och överfallsvåldtäktsbenägen är det väl inte osannolikt att man tar någon man tror är mer syndig.

Proteus: Okej. Var läste du det?

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/bra-statistik-anmalda-valdtakter-okar


   
SvaraCitera

AmenHoeStepp: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/bra-statistik-anmalda-valdtakter-okar

Tack. Det står dock "mitten av 1990-talet", inte "mitten av nittonhundratalet".


   
SvaraCitera

man behöver inte ens argumentera för att de begår fler överfallsvåldtäkter här.

det räcker med att konstatera att mottagande till moderna civiliserade stater är ineffektiv humanitär hjälp och ineffektiv världsförbättring. detta resonemang gäller alltså även globalisten. 

sen är det ju förstås så att alla är egoistiska, by proxy i sjunkande grad varför globalisten är en hycklare.


   
SvaraCitera

Proteus: Tack. Det står dock "mitten av 1990-talet", inte "mitten av nittonhundratalet".

Hoppsan, givetvis, skrev fel.


   
SvaraCitera