Aviseringar
Rensa alla

Håller på att svimma ofta.


Ämnesstartare

För ungefär 20 minuter sedan svimmade jag ett kort tag när jag ställde mig upp. Det händer sällan att jag svimmar men det händer flera gånger per dag att jag håller på att svimma när jag ställer mig upp. Det är inte bara när jag har tex. legat i min säng, utan också när jag bara har suttit på en stol och ställer mig upp. Jag vet att detta är vanligt, men det händer så otroligt ofta. Hela huvudet börjar dunka, det blir svart och jag ser som stjärnor framför mig. Då måste jag alltid sätta mig ner och ibland är jag tvungen att sätta mig ner på golvet och he mitt huvud mellan knäna för att det dunkar så mycket. Min mamma tar medicin mot högt eller lågt blodtryck, vet inte riktigt vilket av dom. Men tror ni att det är helt vanligt att detta händer eller att det är något med mitt blodtryck? Börjar bli riktigt less.


   
Citera
Ämnesetiketter
Draug

låter som blodtrycksfall eller värre eftersom du svimmar, kanske värt o gå iväg o kolla blodtrycket?


   
SvaraCitera

tycker också det låter som blodtrycksfall. det är ganska vanligt men om det är ett problem och det händer ofta är det nog värt att kolla upp.


   
SvaraCitera

Det hände mig väldigt ofta förr, dock gillade jag att svimma så kan väl inte relatera till obehaget. Det du kan göra är att försöka käka mer citrusfrukt osv för att gynna järnupptagning vilket skulle kunna höja ditt blodtryck, om du går på skola kan du gå och ta ditt blodtryck hos sjuksyster. Dock krävs det flera mätningar för att kunna få ett pålitligt resultat men sjukvården kan garanterat komma med bättre och mer personligt anpassade tips än någon här.


   
SvaraCitera
penja

Precis som de andra säger så låter det som att du har lågt blodtryck och får blodtrycksfall. Detta hände mig väldigt ofta förut (brukade dock inte svimma, men bli väldigt yr). Det har blivit bättre nu, men händer mig då och då fortfarande. 

Blodtrycket brukar höjas med åldern. Fördelen med att ha lågt som ung är att man kanske inte får för högt som vuxen. Många vuxna har för högt vilket kan orsaka hjärtsjukdomar. 


   
SvaraCitera

Blodet rusar för snabbt. Som andra säger, det skadar inte och kolla upp dig men det är ett vanligt fall.


   
SvaraCitera

kan vara blodtrycksfall som alla säger, kan vara mer specifikt näringsrelaterat också, kolla upp blodvärden och insulinrespons och skit, alt. testa att ta tillskott av järn och grejer och se vad som händer om du inte orkar testa dig för grejer. hur gammal är du och hur ser din kost ut rent allmänt?


   
SvaraCitera

var så väldigt mkt för mig i högstadiet, jag blev lång och smal, och såna har väl ofta problem med sånt. ät ordentligt och besök vårdcentral/skolläkare och kolla upp 🙂


   
SvaraCitera