Aviseringar
Rensa alla

Halloween - skräckens helg... eller?


Ämnesstartare

I helgen är det Alla Helgons Dag eller Allhelgonahelgen som den också kallas. Dvs en helg när vi ska minnas alla döda och tända ljus på deras gravar. En minneshögtid som inom kristendomen har firats ända sedan medeltiden dvs sedan tidigt 600-tal.

Samtidigt har vi blivit pådyvlade Halloween - keltiska nyårets festivitet. Eller Samhuinn, det gaeliska ordet för novemberfest.

Varför helgen har blivit influerad av skräckfilmer är för mig tveksamt. Här är en klassiker.

HALLOWEEN regisserad av John Carpenter

I år 2018 har den 11:e långfilmen i serien kommit. I Sverige fick den titeln Alla Helgons Blodiga Natt.


   
Citera
Ämnesstartare

Halloween inträffar den 31:a oktober, alla helgona äger rum första lördagen i november
dem är inte detsamma


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Jung: Halloween inträffar den 31:a oktober, alla helgona äger rum första lördagen i november
dem är inte detsamma

Nej, de är naturligtvis inte samma men de har av någon oförklarlig anledning hamnat ungefär runt samma datum. På ett ungefär.


   
SvaraCitera

Tycker det är tråkigt att det ska blandas ihop med skräck osv. När det handlar om att visa kärlek till de i himmelen. 


   
SvaraCitera
time
 time

politisk realist:

 de har av någon oförklarlig anledning hamnat ungefär runt samma datum. På ett ungefär.

Den 31a oktober kan man inte flytta på men när den första lördagen i november är kan skifta lite. Det är inte så långt mellan de två datumen oavsett, så där har du en ganska enkel förklaring. Förstår inte vad du menar med oförklarlig anledning, vad är det som är oförklarligt?

SDniklas:
Tycker det är tråkigt att det ska blandas ihop med skräck osv. När det handlar om att visa kärlek till de i himmelen. 

Man ska nog vara bra förvirrad för att inte kunna skilja på Halloween och Alla helgons natt. Halloween är förknippat med skräck. Alla helgons är inte det.


   
SvaraCitera
Haien

time:

Den 31a oktober kan man inte flytta på men när den första lördagen i november är kan skifta lite. Det är inte så långt mellan de två datumen oavsett, så där har du en ganska enkel förklaring. Förstår inte vad du menar med oförklarlig anledning, vad är det som är oförklarligt?

Skulle gissa på att han syftade på hur de råkade hamna på just 31:a oktober och första lördagen i november, vilka alltid hamnar nära varandra. 


   
SvaraCitera
time
 time

Haien:

Skulle gissa på att han syftade på hur de råkade hamna på just 31:a oktober och första lördagen i november, vilka alltid hamnar nära varandra. 

Menar du way back när människorna bestämde att ena högtiden skulle vara på det ena datumet och det andra på det andra? Det är fortfarande inte oförklarligt, så jag hänger inte med i tänket. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: Förstår inte vad du menar med oförklarlig anledning, vad är det som är oförklarligt?

Man ska nog vara bra förvirrad för att inte kunna skilja på Halloween och Alla helgons natt. Halloween är förknippat med skräck. Alla helgons är inte det.

Du kanske missade lite av min poäng i mitt inlägg. Filmen jag länkade till dvs HALLOWEEN har fått det svenska namnet Alla Helgons Blodiga Natt. Bara det är väl en ganska märklig slump med tanke på att den som gett filmen sin svenska titel har 365 dagar på året att välja på. Dessutom - när tror du filmerna har haft sin svenska premiär? Jo, just på Alla Helgons Dag!


   
SvaraCitera
Haien

time:

Menar du way back när människorna bestämde att ena högtiden skulle vara på det ena datumet och det andra på det andra? Det är fortfarande inte oförklarligt, så jag hänger inte med i tänket. 

Ja, det är det jag skulle tro att personen menade. Nej det är inte oförklarligt, det är slump. 


   
SvaraCitera
time
 time

politisk realist: Dessutom - när tror du filmerna har haft sin svenska premiär? Jo, just på Alla Helgons Dag!

Det stämmer ju dock inte. Skeptisk Filmen Halloween hade USA-premiär den 25e oktober (alltså inte ens på Halloween) och den 6e augusti därpåföljande år i Sverige. Det här är väldigt lättgooglad information. 


   
SvaraCitera
time
 time

Och som sagt, folk har i urminnes tider förväxlat Halloween med Alla helgons dag men folk är för det mesta, generellt sett, inte särskilt smarta. När titeln skulle översättas i Sverige var Halloween som fenomen dessutom ännu mindre känt i Sverige (det är inte som att de hade tillgång till Google 1979) så det är inte särskilt konstigt att någon oupplyst människa trodde helgdagarna var samma sak. Det är de helt klart inte.


   
SvaraCitera