Aviseringar
Rensa alla

Halsband med religiös mening?


Ämnesstartare

http://heronini.appee.com/media/18to1.​jpg
Jag har ett sånt här halsband, fast med bruna pärlor och det har nog suttit ett kors där men det är borta. På den där andra grejer är det Jesus på ena sidan och Jungfru Maria (antar jag, ett kvinnohuvud med långt hår iaf) på den andra sidan.
Halsbandet har en väldigt personlig betydelse för mig och jag är inte troende, men min fråga är då om någon vet vad såna här halsband betyder egentligen?
Och kan jag ha det utan att det är konstigt? Korset är ju borta iaf men jag vill inte att nån kristen ska ta illa upp.


   
Citera
Ämnesstartare

Ha ditt halsband om du vill! Ingen har rätt att ta illa upp av det. Sålänge du inte har ett halsband som skändar Jesus på något sätt så kommer nog ingen att ta illa upp heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Ha ditt halsband om du vill! Ingen har rätt att ta illa upp av det. Sålänge du inte har ett halsband som skändar Jesus på något sätt så kommer nog ingen att ta illa upp heller.

Låter ju vettigt.. Tack. [smile]


   
SvaraCitera

loom:

men min fråga är då om någon vet vad såna här halsband betyder egentligen?

Det är ett radband, ett band som används som hjälpmedel vid bön.

Men jag håller med Isola; gillar du det - använd det! Om någon undrar om det är det ju bara att du förklarar att det för dig inte har någon religiös betydelse utan en annan, personlig betydelse. Det är ju många som bär kors och liknande utan att vara troende, så jag tror inte att någon kommer att ta illa upp.


   
SvaraCitera
leafar

isola:

Ingen har rätt att ta illa upp av det.

Det gäller, enligt mig, oavsett hur skändande halsbandet hade varit, vilket kanske du också menar. Men det hade givetvis varit lite onödigt rent praktiskt med sådan provokation, oavsett om man har rätt till den eller ej.[smile]


   
SvaraCitera

Självklart har du rätt att använda det, men var bered på att folk kan tro att du är troende. Jag har själv ett antal kompisar som har kors runt halsen fast dom är lika icke troende som mig.


   
SvaraCitera