Aviseringar
Rensa alla

Halvsystemkamera


Ämnesstartare

Hejsan!
Någon som kan ge tips på någon bra kamera?

Jag funderar på en s.ka halvsystemkamera.
Jag är väldigt sugen på en systemkamera, men jag är ju ingen proffsfotograf, så då känns det som lite för mycket.
Men tycker det är väldigt kul att fota och vill få fina bilder.

En kamera som man får fina bilder på människor, fina närbilder, men gärna lite mer zoom ochså, haha!

Någon som har tips? 🙂


   
Citera

BornForThis:

men jag är ju ingen proffsfotograf, så då känns det som lite för mycket.

Tror du kan få det mycket roligare med en "riktig" systemkamera.
Dem är inte svåranvända, du kan ha den på helautomatisk inställning med automatisk skärpa osv. Dessutom, om du har ett bra kamerahus kan du vid behov köpa ett bättre objektiv och på så sätt utveckla ditt fotografi utan att behöva köpa en ny kamera 🙂
det finns ju faktiskt billiga systemkameror nu för tiden, exempelvis Canon 1000D och Nikon D60(jag har den). Det är schyssta kameror som man kan köpa ett lite bättre objektiv än kitobjektivet till om man vill det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag körde på Panasonic Lumix DMC-FZ8, 12x optisk zoom, den var helt underbar när jag var nybörjare och jag lärde mig massa. Nu har ju den ett par år på nacken, men titta på uppföljarna!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej, tack båda två! 😀 jag ska kolla upp detta!


   
SvaraCitera

Jag köpte en så kallad bridge camera/halvsystemkamera och den visade sig vara helt värdelös. Bildkvalitén var inte bättre än på vanliga kameror och den hade en massa döda pixlar. Den enda fördelen över en vanlig kamera jag kan komma på är zoomen, vilken renderar i att bildkvalitén blir ännu sämre.

Jag önskar att jag hade köpt en riktig systemkamera istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vill inte:

Jag köpte en så kallad bridge camera/halvsystemkamera och den visade sig vara helt värdelös.

jo, jag har sökt igenom på internet, och det verkar som dom där halvsystemkamerorna har fått rätt dåliga recensioner.
provade min kompis kamera, den var rätt kass, ljuset blev inte alls bra, och dom var suddiga..
får se hur det blir med ny kamera 🙂


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera