Aviseringar
Rensa alla

Handels


Ämnesstartare

Tänkte utnyttja detta forum genom att försöka få kontakt med någon som antingen går, eller är sökandes till Handelshögskolan Stockholm eller Göteborg.

Någon som känner sig träffad?

Tack & hej


   
Citera
Ämnesstartare

Alla dessa ekonomer. Sök indek och bli något vettigt istället [y]

Tack och hej!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tyvärr. men har en kusin som pluggar på handels i Stockholm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, för jag är ju verkligen intresserad av industriell också....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet inte om du är ironisk eller inte.

Har du några specifika frågor kanske? Kan höra runt lite.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hehe, här kommer en liten idiotförklaring av mig själv: alltså jag är ju då inte intresserad av industriell ekonomi. Eller jag har inte ens funderat över saken någonting någon gång, så jag drog slutsatsen att jag inte är intresserad.. Och vet inte vad det är...

Ville mest prata snitt/merit/annat med någon som ska söka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

eller, som har sökt in.. Blir det ju nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men skit på er.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[love]


   
SvaraCitera

[cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gabrielle:

alltså jag är ju då inte intresserad av industriell ekonomi.

Hade för mig att du svarade i någon kemitråd, så antog att du kanske läste natur/teknik och hade övervägt civilingenjör. Meen det kanske var helt fel!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har kompisar på Handels. Tyvärr är medelIQ mellan dessa runt 140, eller var det 150? 150 kan det väl inte vara. Eller var det så?

Skitsamma, Handels är i alla fall svår att komma in på. Dessutom är miljön i Handels ej bra eftersom alla är vana vid att vara bäst i sin gymnasieskola och nu känner de behovet att hela tiden konkurrera ut sina medelever. Måste vara hemskt att gå där.

En snubbe bjöd mig på en dejt i förra veckan som pluggar... var det Handels? Min poängg är att han är ASIAN. Sådan lvl råder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Hade för mig att du svarade i någon kemitråd, så antog att du kanske läste natur/teknik och hade övervägt civilingenjör.

Ja, det är just det jag gör och det är just därför jag inte vill det.

mopsen:

Dessutom är miljön i Handels ej bra eftersom alla är vana vid att vara bäst i sin gymnasieskola och nu känner de behovet att hela tiden konkurrera ut sina medelever.

Håller med om att det är svårt att komma in där, men det finns ju en anledning till det. Och dessutom tror jag att man mår bra av att det är konkurrens och att man kommer lära sig mycket av det, för man måste vara bäst och är man inte bäst så måste man anstränga sig lite mer.

Och jag vet att konstiga asiater går där, men de går säkert på masterprogrammen eller vad det nu heter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gabrielle:

Och dessutom tror jag att man mår bra av att det är konkurrens och att man kommer lära sig mycket av det, för man måste vara bäst och är man inte bäst så måste man anstränga sig lite mer.

Lär sig av att folk är elaka och saboterar varandras utbildning för att få en fördel? Eleverna undanhåller för fan information från varandra.

jag infogar citat från min primära handelssnubbe

"tja, Masterutbildningen är betydligt tyngre än något annat jag har gjort tidigare, men jag går också det jobbigaste programmet"

"fast det är inte så mycket elitism
som typ Yale-syndromet
dvs att skolan bara består av folk som alltid varit "best-in-class""

"vilket gör att folk på den typen av skolor får en rätt skev verklighetsbild
sen är det ju av samma anledning en enorm hets på Handels, framförallt de första åren
eftersom alla varit bäst tidigare "måste" alla vara bäst på Handels också
och det är svårt för alla att vara bäst... så
som sagt, en rätt hetsig stämning"

"och mycket det här att man ska måla upp en positiv bild av sig själv
och "nätverka""

"jag har någonstans mellan 145 och 156 i IQ"

Håll tillgodo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

"tja, Masterutbildningen är betydligt tyngre än något annat jag har gjort tidigare, men jag går också det jobbigaste programmet"

mopsen:

"jag har någonstans mellan 145 och 156 i IQ"

De som läser ekonomi parallellt på KTH/CTH/annan teknisk utbildning lägger >80% av sin tid på ingenjörsämnerna. Vem som helst klarar av att läsa lite ekonomi om man är det minsta intresserad.

Däremot är det mycket konkurrens på dessa utbildningar, ja.


   
SvaraCitera