Aviseringar
Rensa alla

Handling och ickehandling


Ämnesstartare

Detta är ett klassiskt problem inom moralfilosofin, många har säkert hört det eller läst om det förut, men det är ändå intressant.

Är en ickehandling likvärdig med en handling? Är att avstå från att handla en handling?

Klassiskt problem kräver klassiskt exempel:

En person ser någon som håller på att drunkna, är det då likvärdigt att sätta foten på vederbörandes huvud och påskynda det hela, och att gå därifrån eller rentav titta på, då båda valen leder till den andres död?

Eller är något av det mer fel än det andra?

Jag vill inte höra något i stil med "varken eller, då det inte finns någon objektiv etik." Även jag har den uppfattningen, men jag är intresserad av din moralkodex.

ÄNDRAT 2010-06-18 12:18
Torde vara självklart för de flesta, men motivering är också uppskattat.


   
Citera
Ämnesstartare

Nachac:

Är att avstå från att handla en handling?

Är väl snarare ett val skulle jag säga

Nachac:

Eller är något av det mer fel än det andra?

Om vi tar ditt exempel, då är det, i mina ögon, mer fel att dränka den personen än att bara gå därifrån


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker det känns mer fel att dränka än att gå


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker det känns mest fel att stå och titta på. Om man inte planerar att hjälpa till men ändå står kvar så vill man ju se personen dö?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Båda leder till samma resultat och är därför lika fel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bra fråga

skulle kännas bättre av att gå där ifrån och övertyga sig själv om att det är någons annans ansvar. (fast det i sälva verket inte är det)

inte sant?

[cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Själv tycker jag nog att det är mer fel att gå därifrån än att påskynda det. Jag menar, när man påskyndar det så "hjälper" man ju personen på något sätt. Det är ju värre med en utdragen död än en snabb död.

Intressant fråga men om man skulle kunna gå lite djupare i saken skulle det vara ännu intressantare. Kan dock inte komma på något djupare exempel, själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oavsett vad man gör så spelar det inte någon större roll i det stora hela


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att handla eller inte handla är båda handlingar. Man bidrar aktivt eller inaktivt till en händelse genom att skrida till handling eller att stå vid sidan av.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

Att handla eller inte handla är båda handlingar. Man bidrar aktivt eller inaktivt till en händelse genom att skrida till handling eller att stå vid sidan av.

Så det är likvärdigt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Så det är likvärdigt?

Menar du etiskt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

Menar du etiskt?

Har du sett något annat som tråden handlar om?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matt 5:28

"Men jag säger eder: Var och en som med begärelse ser på en annan hustru, han har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta."

[wink]


   
SvaraCitera

Enligt mig så är det lika fel att inte hjälpa någon som håller på att dö och att mörda någon.. Båda besluten resulterar ju i den andras död. :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Har du sett något annat som tråden handlar om?

Jag blev bara förvirrad angående om du menade att ickehandling och handling båda var lika mycket "handling", eller om du menade att båda bär samma etiska vikt vid ett dilemma. Och nu förvirrade jag kanske dig.

Men ja, visst, vi kör på att du frågade om de var likvärdiga etiskt. Och då beror allt på situationens natur, och en hel del andra omständigheter. Jag uppfattade hur som helst trådens fråga som "Är handling och ickehandling båda två handlingar?". Det är de.


   
SvaraCitera