Aviseringar
Rensa alla

Handtecken för möten.


Ämnesstartare

Känner du till eller har använt detta handtecken vid någon form av möte?

Detta:

*håller upp händer och skakar* Dold text: = Håller med.

Vet du vad det betyder och/eller hur det används?

Funderar på hur många som träffat på detta. [blush]


   
Citera

Ensamvargen:

Såklart. (Du röstade på detta alternativ)

Jag blev introducerad för detta i Grön Ungdom för några år sedan, då med betydelsen "tysta applåder", men, ja, det brukas ofta när man vill visa att man instämmer i vad någon säger. Det är smidigt och kan brukas under möten medan folk talar, et cetera. Mycket gott när man inte vill/har tid att sitta i möte i sjuttioelva långa tidsenheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Jag blev introducerad för detta i Grön Ungdom för några år sedan, då med betydelsen "tysta applåder", men, ja, det brukas ofta när man vill visa att man instämmer i vad någon säger.

Jag blev nog introducerad till det på war starts here. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mm mötesformalia. [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Såklart. (Du röstade på detta alternativ)

Tysta applåder ju.

Finner att detta dock skulle vara svårt att tillämpa i vardagen, om någon gjorde denna gest mot mig skulle jag bli lite "okeeej" och tappa spåret. Går ju inte på möten [sad] Vill dock.


   
SvaraCitera

genus:

Finner att detta dock skulle vara svårt att tillämpa i vardagen, om någon gjorde denna gest mot mig skulle jag bli lite "okeeej" och tappa spåret.

Gör alltid detta i vardagen när jag vet att folk är införstådda i vad det betyder. [crazy] Så lätt att avstämma vad alla är överens om snabbt!

genus:

Går ju inte på möten

Va'fö'nte? Klart det går!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blir så förbannad på folk som gestikulerar istället för säger vad dem tycker usch


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Gör alltid detta i vardagen när jag vet att folk är införstådda i vad det betyder. [crazy] Så lätt att avstämma vad alla är överens om snabbt!

Föredrar good 'ol utdragna långa diskussioner [wink]

Ögon i en plåthink:

Va'fö'nte? Klart det går!

Våga'nte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Njae, är ej säker. (Du röstade på detta alternativ)

asså, försöker förstå hur detta ser ut men alla sätt jag kan tänka mig som stämmer in på beskrivningen ser bara jätteknäppt ut :S

finns det nån film där de gör det eller nåt?[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

asså trooor jag fattar hur det ser ut nu efter att ha läst en massa beskriviningar på internet :c men liks... måste ju se helt random ut?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, brukar ofta den gesten, även med folk som kanske inte förstår.
Det känns naturligt att göra den.


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Såklart. (Du röstade på detta alternativ)

Mötte detta första gången på RBUF-möte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag såg det på TV för många, många år sen. Det var en sammankomst för döva och efter att någon hållt tal applåderade hela församlingen på det där tysta sättet. Jag tror sammankomsten var i USA.

Senare i programmet var det döva i Sverige som applåderade på samma sätt.

När jag bodde ett tag i England fanns det i staden där jag bodde ett gymnasium för döva. På bussen en dag var det två elever från den skolan som pratade (med tecken) med varandra. Mitt i konversationen började de dövapplådera.Tydligen hade något roligt sagts [smile]

Väl i Sverige fick jag höra nu på senare år att Djurens rätt har anammat detta på sina kongresser och konferenser för att saker och ting ska gå snabbare under förhandlingar och sånt. En klappande applåd stör ganska mycket i det att ingen kan prata samtidigt.

Och senare att Miljöpartiet också sysslar med sånt här.

Ganska intressant. Jag räknar med att det kommer införlivas i mainstream-kultur mer och mer [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

*håller upp händer och skakar*

Exakt hur? Har man öppen eller knuten hand? Är det en "vinkande" eller "tillbedjande rörelse" (fast i mindre rörelser). Är armarna sträckta mot den som pratar eller lodrätt upp?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Exakt hur? Har man öppen eller knuten hand? Är det en "vinkande" eller "tillbedjande rörelse" (fast i mindre rörelser). Är armarna sträckta mot den som pratar eller lodrätt upp?

Tänk dig att du gör vågen. Du har händerna som när du är färdig med vågen (uppe i luften ovanför axlarna) och sen vrider du vristerna fram och tillbaka snabbt.

Typ?


   
SvaraCitera