Aviseringar
Rensa alla

Hantera ångest


L Y S
Ämnesstartare

Hej,

Vad har ni för metoder, tekniker, vanor för att hantera ångest, från lättare oro till panikångest?

Grundläggande info på svenska om ångest:

5 tips för att hantera lättare till medelsvår ångest:

5 tips att hantera svårare ångest, panikångest:


   
Citera
L Y S
Ämnesstartare

En annan bra video med 10 tips mot lättare till medelsvår ångest:


   
SvaraCitera

Inga, varför skulle jag ha det


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

Bananlåda: Inga, varför skulle jag ha det

Menar du att du aldrig har ångest eller att den inte besvärar dig, eller hindrar dig från att göra saker i livet?


   
SvaraCitera

L Y S:

Menar du att du aldrig har ångest eller att den inte besvärar dig, eller hindrar dig från att göra saker i livet?

Nä asså varför skulle jag ha tekniker för det när det går över efter en stund


   
SvaraCitera

förutom dödsångest har jag inte haft någon sort ångest


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

Bananlåda: Nä asså varför skulle jag ha tekniker för det när det går över efter en stund

Ok, då har du förmodligen inga större problem med den. För andra kan den vara stark och ihållande. Själv har jag ett psyke som har svårt att slappna av, lättväckt ångest o.s.v. så det behövs tekniker för att jag inte ska bli tokig av det moderna samhället...


   
SvaraCitera
YungG

Ångesten finns i min vardag och det har tagit en fruktansvärt lång tid för mig att hantera den. Under en kort period i mina tonår fick jag panikångest av bara tanken att gå till butiken eller gå till skolan. Detta kanske kommer låta superignorant men det som har hjälpt mig är att bara kort och gott sluta tänka så jävla mycket. Om det är någonting som jag måste göra som triggar igång min ångest så tar jag bara och slänger mig ut och gör det på en gång. Ju mer man tänker och grubblar, desto värre blir det. Och det blir aldrig så illa som man tänker sig att det ska bli.

Bra trådstart med mycket bra information i de videos du har länkat till.


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

YungG: Ångesten finns i min vardag och det har tagit en fruktansvärt lång tid för mig att hantera den. Under en kort period i mina tonår fick jag panikångest av bara tanken att gå till butiken eller gå till skolan. Detta kanske kommer låta superignorant men det som har hjälpt mig är att bara kort och gott sluta tänka så jävla mycket. Om det är någonting som jag måste göra som triggar igång min ångest så tar jag bara och slänger mig ut och gör det på en gång. Ju mer man tänker och grubblar, desto värre blir det. Och det blir aldrig så illa som man tänker sig att det ska bli.

Bra trådstart med mycket bra information i de videos du har länkat till.

Jo du har rätt att tankarna ställer till mer än de löser, iaf de ostrukturerade kaostankarna. Sen har vi prestationsångest, existentiell ångest, ångest relaterad till nära relationer o.s.v. Livet är inte lätt.


   
SvaraCitera
YungG

L Y S:

Jo du har rätt att tankarna ställer till mer än de löser, iaf de ostrukturerade kaostankarna. Sen har vi prestationsångest, existentiell ångest, ångest relaterad till nära relationer o.s.v. Livet är inte lätt.

Absolut finns det många typer av ångest. Jag kan ju givetvis bara prata om min egna personliga erfarenhet. Men som sagt, bra trådstart. Finns nog många som kan behöva den information du har länkat till


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

Några av vanorna som hjälper mig är att vakna & lägga mig vid samma tid, mat vid samma tid o.s.v. Folk har kallat mig för Skalman (från Bamse) p.g.a. det...

En annan sak är promenader & styrketräning, skapar ro i kroppen efteråt.

En tredje är att skriva av mig tankarna och känslorna i ett dokument, helt ocensurerat...och sen radera allt.


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

En fjärde är att sjunga (läs: skrika) till dödsmetall. Glad


   
SvaraCitera

L Y S:

Ok, då har du förmodligen inga större problem med den. För andra kan den vara stark och ihållande. Själv har jag ett psyke som har svårt att slappna av, lättväckt ångest o.s.v. så det behövs tekniker för att jag inte ska bli tokig av det moderna samhället...

Nah asså jag vet inte vad jag snackar om. Lever förmodligen med konstant ångest, vet knappt vad det är. 
Det enda jag vet är att jag mår dåligt utan någon som helst anledning och har fuckat upp min framtid pga det


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

Höll på att glömma att nämna meditation i dess olika former. Det är ett bra sätt för att få lite distans till tankarna och känslorna så att man lättare får kontroll över dem.


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

Bananlåda: Nah asså jag vet inte vad jag snackar om. Lever förmodligen med konstant ångest, vet knappt vad det är.
Det enda jag vet är att jag mår dåligt utan någon som helst anledning och har fuckat upp min framtid pga det

Det kan bli så om man alltid haft den, man känner inte till nått annat. En dag frågade min läkare om jag hade ångest när jag beskrev alla fysiska åkommor (huvudvärk, magstrul, stelhet o.s.v.), och jag fattade noll. Sen började jag förstå lite i taget vad det var som hände i skallen. 

Din framtid är inte huggen i sten, men det behövs förmodligen en del arbete för att få ordning på psyket, kanske medicinering? Går du hos psykolog?

Sen om det är något fysiologiskt problem som autism, ADHD eller vad det kan vara, där handlar det mer om att lära sig tekniker, metoder o.s.v. för att kunna leva friare.


   
SvaraCitera