Aviseringar
Rensa alla

Hantera ångest!


Ämnesstartare

Hur hanterar man ångest på ett ICKE destruktivt sätt?..


   
Citera

tips jag fick från bup:

- ta en iskall dusch
- stoppa en isbit i armhålan
- gå en promenad

(funkade inte bra på mig.) vilken typ av ångest menar du? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:
tips jag fick från bup:

- ta en iskall dusch
- stoppa en isbit i armhålan
- gå en promenad

(funkade inte bra på mig.) vilken typ av ångest menar du? 

Vet inte om det finns fler typer av ångest, men jag menar det som är till snudden till att panikångest ska bryta ut. Får trycka tillbaka tårarna, ont i bröstet, huvudet, klump i halsen. Olustig och nervös.. 


   
SvaraCitera

Smephine:

Vet inte om det finns fler typer av ångest, men jag menar det som är till snudden till att panikångest ska bryta ut. Får trycka tillbaka tårarna, ont i bröstet, huvudet, klump i halsen. Olustig och nervös.. 

ok, men distraktion är bra! hitta ett sätt som funkar för dig att distrahera hjärnan och samtidigt trötta ut kroppen. kanske boxa på en boxningspåse? göra 40 armhävningar? springa så fort du kan? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:

ok, men distraktion är bra! hitta ett sätt som funkar för dig att distrahera hjärnan och samtidigt trötta ut kroppen. kanske boxa på en boxningspåse? göra 40 armhävningar? springa så fort du kan? 

Ok, kan testa någon fysisk distraktion...ligger mest still och vrider på mig. Tack. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

också fått råd om att ta en kall dusch eller tex hälla i mig ett iskallt glas vatten för att distrahera hjärnan typ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gå ut och spring! Du får både motion och du kanske börjar tänka på annat då. 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

städa är bra när man har ångest, har man annat o tänka på så kan det kännas bättre när de är rent sen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

arbeta med händerna. 
jag brukar baka, gärna något där man ska knåda mycket. 
låt det bara dra förbi också, försök att inte fastna i det eller låta det gå över till "jag har ångest för att jag har ångest". det är okej och det är inte farligt. 


   
SvaraCitera

Smephine:

Ok, kan testa någon fysisk distraktion...ligger mest still och vrider på mig. Tack. 

hoppas att det funkar!


   
SvaraCitera
time
 time

Jag har generaliserat ångestsyndrom och får ibland stressanfall som kan övergå i fullskaliga panikattacker. Jag har provat en massa - att försöka distrahera mig, bland annat, men det har liksom inte funkat eftersom jag allt som oftast blir helt paralyserad och hjälplös om det gått "för långt".

Det som hjälpt mig allra, allra mest är att lära mig stanna i känslan. Att acceptera den. Veta att det inte håller på för alltid. Andas djupt och analysera ångesten, hur jobbig är den på en skala 1-10, har jag ont i kroppen, var i så fall, var kommer känslan ifrån och hur kan jag jobba på att det ska kännas mindre nästa gång och så vidare och så vidare. Bara tankesättet att det är OKEJ att må dåligt har hjälpt mig hundra gånger mer än att bara fly från ångesten. Prova det, kanske?


   
SvaraCitera
reben

distrahera kroppen sen distrahera dig m ngt annat för psyket o sen nåt som gör dig trygg


   
SvaraCitera

- lyssna på glad musik hjälper alltid mig, typ musik med fart i som jag tränar/festar till
- göra något annat, inte sitta kvar där man är
- kanske gå ut o springa eller träna, men då gäller det kanske att man känner av det innan det kommer så man orkar komma iväg
- umgås med någon ibland, varierat med att lära sig vara själv och hantera det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har precis som Time gad och det hon skriver om acceptans av känslor är väldigt bra. Mycket handlar om att acceptera situationen. Försöker man sig på en himla massa annat blir man lätt ännu mer ångestfylld för att det inte fungerar som man önskat. Har du återkommande eller ständig ångest tycker jag du ska söka hjälp. Ju längre man går desto värre blir det. Själv höll jag inne med alla problem så länge att jag hamnade i en fas där jag får ångest över att ha ångest. Jag vill verkligen avråda ifrån att ignorera problemen och hoppas på att saker bara ska försvinna. 

Är ångesten på en hanterbar nivå så tycker jag att promenader och avslappningsövningar gör väldigt mycket. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

koalan: låt det bara dra förbi också, försök att inte fastna i det eller låta det gå över till "jag har ångest för att jag har ångest".

Det där är så fruktansvärt svårt. Jag lyckas alltid få ångest över att ingenting fungerar. Så jagar jag upp mig och allt blir värre..

time:
Jag har generaliserat ångestsyndrom och får ibland stressanfall som kan övergå i fullskaliga panikattacker. Jag har provat en massa - att försöka distrahera mig, bland annat, men det har liksom inte funkat eftersom jag allt som oftast blir helt paralyserad och hjälplös om det gått "för långt".

Det som hjälpt mig allra, allra mest är att lära mig stanna i känslan. Att acceptera den. Veta att det inte håller på för alltid. Andas djupt och analysera ångesten, hur jobbig är den på en skala 1-10, har jag ont i kroppen, var i så fall, var kommer känslan ifrån och hur kan jag jobba på att det ska kännas mindre nästa gång och så vidare och så vidare. Bara tankesättet att det är OKEJ att må dåligt har hjälpt mig hundra gånger mer än att bara fly från ångesten. Prova det, kanske?

Tack för alla tips. Liksom du så fungerar det inte med distraktion. Jag mer eller mindre bara försöker ligga still och "stå ut"... jag kan inte koncentrera mig på någonting. Ditt tankesätt att det är ok att må dåligt och att det går över ska jag definitivt testa. Kanske blir jag lugnare. 


   
SvaraCitera