Aviseringar
Rensa alla

Hantera ångest!


Ämnesstartare

Tula: Har du återkommande eller ständig ångest tycker jag du ska söka hjälp. Ju längre man går desto värre blir det. Själv höll jag inne med alla problem så länge att jag hamnade i en fas där jag får ångest över att ha ångest. Jag vill verkligen avråda ifrån att ignorera problemen och hoppas på att saker bara ska försvinna. 

Är ångesten på en hanterbar nivå så tycker jag att promenader och avslappningsövningar gör väldigt mycket. 

Tack för dina kloka ord!Jag har sökt hjälp tidigare, inte för ångesten utan för en annan problematik. Jag blev då diagnosticerad med en sjukdom och i behandlingen (KBT bl.a.) fick jag ångestattacker dagligen och mådde verkligen piss. Trodde att mitt liv var över på riktigt ett tag. Numera är jag dock mer eller mindre fri ifrån det jag sökte hjälp för men ångesten blev kvar. Kanske ska jag söka hjälp igen, men det tar emot. Det är jobbigt och jag kan inte riktigt acceptera att jag mår dåligt. Jag känner mig även självisk och jag skäms.. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smephine: Tack för dina kloka ord!Jag har sökt hjälp tidigare, inte för ångesten utan för en annan problematik. Jag blev då diagnosticerad med en sjukdom och i behandlingen (KBT bl.a.) fick jag ångestattacker dagligen och mådde verkligen piss. Trodde att mitt liv var över på riktigt ett tag. Numera är jag dock mer eller mindre fri ifrån det jag sökte hjälp för men ångesten blev kvar. Kanske ska jag söka hjälp igen, men det tar emot. Det är jobbigt och jag kan inte riktigt acceptera att jag mår dåligt. Jag känner mig även självisk och jag skäms..

Jag känner igen mig! Usch 🙁 Jag sökte också (släpades dit av min älskade och kloka mamma) för annat till att börja med. Ångest är svår att beskriva och inte alla psykologer börjar att nysta i den änden. Jag förstår att det känns otroligt tungt och jobbigt att be om hjälp men faktiskt så finns det människor som har betalt för att hjälpa dig. De har valt att utbilda sig för att de vill hjälpa dig. 
Många gånger är det något bakomliggande som orsakar ångesten. Själv har jag ADD som uttrycker sig som så att allt bara blir en enda röra i mitt huvud. Allting känns övermäktigt och jag tar in precis ALLT. En läkare beskrev det så bra för mig: "du har ingen sil som silar bort onödig information. Allting rinner rakt igenom". Tack vare att jag vet detta kan jag jobba med grundorsaken och även få mediciner. Tror du att det kan finnas något som ligger bakom din ångest? Det kan ju vara allt ifrån dålig hemsituation till dyslexi som gör många små uppgifter till ett rent helvete. Vad sökte du för förra gången?
Att man skäms och anklagar sig själv för sitt mående är så himla vanligt. Det är hemskt att det är så! Här känns det som att du behöver ytterligare KBT för att ändra dina tankemönster, för faktiskt så är det INTE ditt fel över huvud taget. 
Jag vet inte hur man vanligtvis tar en kontakt med "psyk" men jag tror du kan gå via vårdcentralen? Kanske kan du boka en tid med en doktor och beskriva precis hur du känner och tala om att du vill ha en kontakt? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tula:

Jag känner igen mig! Usch 🙁 Jag sökte också (släpades dit av min älskade och kloka mamma) för annat till att börja med. Ångest är svår att beskriva och inte alla psykologer börjar att nysta i den änden. Jag förstår att det känns otroligt tungt och jobbigt att be om hjälp men faktiskt så finns det människor som har betalt för att hjälpa dig. De har valt att utbilda sig för att de vill hjälpa dig. 
Många gånger är det något bakomliggande som orsakar ångesten. Själv har jag ADD som uttrycker sig som så att allt bara blir en enda röra i mitt huvud. Allting känns övermäktigt och jag tar in precis ALLT. En läkare beskrev det så bra för mig: "du har ingen sil som silar bort onödig information. Allting rinner rakt igenom". Tack vare att jag vet detta kan jag jobba med grundorsaken och även få mediciner. Tror du att det kan finnas något som ligger bakom din ångest? Det kan ju vara allt ifrån dålig hemsituation till dyslexi som gör många små uppgifter till ett rent helvete. Vad sökte du för förra gången?
Att man skäms och anklagar sig själv för sitt mående är så himla vanligt. Det är hemskt att det är så! Här känns det som att du behöver ytterligare KBT för att ändra dina tankemönster, för faktiskt så är det INTE ditt fel över huvud taget. 
Jag vet inte hur man vanligtvis tar en kontakt med "psyk" men jag tror du kan gå via vårdcentralen? Kanske kan du boka en tid med en doktor och beskriva precis hur du känner och tala om att du vill ha en kontakt? 

Jobbigt det där med din ADD, men som du skriver kan du ju tack vare att du sökte hjälp jobba på det och må bättre!Jag vet inte vad som är orsaken till min ångest faktiskt. Förra gången sökte jag för en ätstörning och tiden på ätstörningscentret kan jag nog utnämna till den värsta tiden i mitt liv. Trots att jag fick panikångest hela tiden i samband med måltid osv lärde jag mig aldrig hantera det på ett bra sätt som fungerade. Jag mår idag fysiskt bra, men psykiskt är jag nog fortfarande sjuk, inte som för 15kg sen...men nästan. Det känns dock faktiskt inte som om ångesten idag är matrelaterad längre. Till viss del kanske, men inte alls som förut. Å andra sidan var ju ätstörningen en effekt av andra problem som kanske kan vara boven till ångesten.Kanske ska jag försöka fixa en psykologkontakt igen som du säger. Du har rätt i att det är deras jobb att hjälpa andra.. men som sagt är det oerhört svårt att be om hjälp. Det är så svårt att inte anklaga sig själv. Det känns som om allt är mitt fel och jag nu får stå mitt kast.
Tack så mycket igen!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smephine: Du har rätt i att det är deras jobb att hjälpa andra.. men som sagt är det oerhört svårt att be om hjälp. Det är så svårt att inte anklaga sig själv. Det känns som om allt är mitt fel och jag nu får stå mitt kast.
Tack så mycket igen!

Tycker att det är sjukt dåligt att de inte har sett till att hålla kontakten med dig med tanke på tidigare problem. Ätstörningar är ju ingen liten grej och något man väl bör jobba med långt efteråt. Samla kraft och ta hjälp av någon som står dig nära och se till att du får en kontakt som sagt.
Lycka till och, framförallt, hoppas att det blir bra snart! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är också diagnotiserad GAD och jag brukar städa så fort jag känner känningar för att undvika en attack. Så länge jag inte är still och blir ensam med tankarna brukar det gå bra. Under attackerna är det bara att härda ut och efteråt försöka analysera vad det var som utlöste, ibland är det ingenting men då vet man det. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vardaglig ångest har jag lärt mig att försöka sålla bort. Att inte lyssna. Det sitter bara i huvudet. Fungerar för mig i alla fall. Jag har en sjukdom, jag är inte sjukdomen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hänga med kompisar funkar typ bäst för mig

Annars: lyssna på bedhead, käka benso.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är inte okej att må såhär 

sen släpper jag känslan 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten:
Är också diagnotiserad GAD och jag brukar städa så fort jag känner känningar för att undvika en attack. Så länge jag inte är still och blir ensam med tankarna brukar det gå bra. Under attackerna är det bara att härda ut och efteråt försöka analysera vad det var som utlöste, ibland är det ingenting men då vet man det.

Okej, problemet med mig är att jag bara vill ligga still när jag känner att det är påväg. Jag orkar liksom inte röra på mig och måste koncentrera mig för att inte bli galen. Oftast kommer det på kvällar, nästan aldrig på dagarna. Vad det beror på vet jag inte, kanske är det klokt att försöka analysera orsaken precis som du säger.. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smephine:

Okej, problemet med mig är att jag bara vill ligga still när jag känner att det är påväg. Jag orkar liksom inte röra på mig och måste koncentrera mig för att inte bli galen. Oftast kommer det på kvällar, nästan aldrig på dagarna. Vad det beror på vet jag inte, kanske är det klokt att försöka analysera orsaken precis som du säger.. 

Okej.. Min ångest blir inte bättre om jag bara ligger still. Vill ju egentligen bara gräva en grop och bo där tills allt är över men mår bara sämre av att ligga still. Jag får också oftare ångest på kvällarna men tror det är för att man blir själv med sina tankar då.


   
SvaraCitera
Mooze

Får panik ångest varje gång vi har ett nytt räkne sätt i skolan. Och vi har en varje dag ;(


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten:

Okej.. Min ångest blir inte bättre om jag bara ligger still. Vill ju egentligen bara gräva en grop och bo där tills allt är över men mår bara sämre av att ligga still. Jag får också oftare ångest på kvällarna men tror det är för att man blir själv med sina tankar då.

Aha jag förstår. För mig känns det som att jag ska bli galen och om jag står upp känns det nästan som om jag ska svimma. Det är galet hur hjärnan kan spela ett såg spratt. Angående GAD, hur blev du diagnosticerad? Vet du vad anledningen var till att du fick det? Eller kom det bara som en blixt från klar himmel en dag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smephine:

Aha jag förstår. För mig känns det som att jag ska bli galen och om jag står upp känns det nästan som om jag ska svimma. Det är galet hur hjärnan kan spela ett såg spratt. Angående GAD, hur blev du diagnosticerad? Vet du vad anledningen var till att du fick det? Eller kom det bara som en blixt från klar himmel en dag?

Okej. Du kan alltid försöka lyssna på lite mer peppig musik, gör ihop en lista på youtube, spotify eller vad du använder och sätt igång när ångesten kommer. Kan kanske fungera.
Jag har gått hos många olika doktorer och psykologer i 8 år, dock bara blivit kallad deprimerad. Men nu när jag fått träffa en KBT-terapeut och en doktor som tar mig lite mer på allvar har vi förstått att jag är deprimerad på grund av ångesten och inte tvärtom. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten:

Okej. Du kan alltid försöka lyssna på lite mer peppig musik, gör ihop en lista på youtube, spotify eller vad du använder och sätt igång när ångesten kommer. Kan kanske fungera.
Jag har gått hos många olika doktorer och psykologer i 8 år, dock bara blivit kallad deprimerad. Men nu när jag fått träffa en KBT-terapeut och en doktor som tar mig lite mer på allvar har vi förstått att jag är deprimerad på grund av ångesten och inte tvärtom. 

Känner igen det där! En psykolog sa en gång att hon trodde att jag är deprimerad när jag berättade om min ångest. Tack för tipsen om musiken, ska testa det!:) 


   
SvaraCitera