Aviseringar
Rensa alla

Hantera ångest & tillhörande illamående?


Ämnesstartare

Vision:

Ej menat som tips till TS

Då förstår jag inte varför det var relevant, om du inte ens har samma problem. [shake]


   
SvaraCitera
Vision

isola:

Då förstår jag inte varför det var relevant, om du inte ens har samma problem.

Jag är sällan relevant på um. Dock kan jag ibland ha samma problem, fast antagligen i mindre grad, och då promenerar jag. Men jag tror inte att det var menat som tips [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förresten, en annan grej, tankeblockering. Lite hela poängen med att hålla sig sysselsatt. Att upprepa fraser eller dylikt om och om igen ska tydligen vara effektivt (sekter och dylikt brukar ägna sig åt den metoden).

Står lite andra grejer som kan funka om du får ångest över saker här: http://www.1therapyplace.com/Articles/185/Anxiety-Panic/Thought-stopping-techniq...

Går att hitta rätt mycket om du googlar på thought stopping techniques.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mablethorpe:

Om du inte redan gjort det så föreslår jag att du kontaktar en läkare, som kan skriva ut lämpliga mediciner eller ordinera annan behandling.

redan gjort det sen en tid tillbaka men allt jag fått är atarax som inte verkar hjälpa ett dugg [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stray:

redan gjort det sen en tid tillbaka men allt jag fått är atarax som inte verkar hjälpa ett dugg

Nej, atarax är ju egentligen en histaminblockerare, som de flesta inte verkar hjälpas så mycket av vid ångest. Säg att det inte fungerar och be att få byta medicin.


   
SvaraCitera

Har också fått Atarax utskrivet och det är en skitmedicin enligt mig, iallafall i syfte att den ska dämpa ångest och oro, det hjälper inte ett dyft.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har ibland samma problem. I mitt fall blir det inte bättre av att det som skapar ångesten är att jag är dödsrädd för att kräkas. Det är liksom mitt "problem".

Problem med illamående är dock vanligt i alla typer av ångestsjukdomar. Egentligen inte konstigt alls, då vagusnerven löper genom hela magen.

Atarax som du fått är tyvärr inte effektiv mot illamående. Det som fungerar väl på illamående är bensodiazepiner; t ex Sobril eller Stesolid (a.k.a Valium). Men: de är narkotikaklassade, svåra att få utskrivna och beroendeframkallande. Och inte alls en långsiktig lösning. Man fuskar bort sin ångest och sitt illamående med dem, men inte orsaken.

Jag var nära att torska dit på Valium för ca 6 månader sedan. Kände mig tvungen att ta 1-2 tabletter dagligen för att bli kvitt illamåendet och rädslorna. Jävligt fail. Beslutade mig för att lägga ner den där skiten, och började gå i terapi istället. Bra val. Så - satsa långsiktigt på terapi, och kortsiktigt på lugnande tabletter. Men som sagt: pass på!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blev inlagd nu i veckan på sjukhus pga uttorkning, fick stanna över natten. Har också fått magkatarr nu pga att jag inte kunnat äta ordentligt, gastroskopi är inget jag rekommenderar till er. 🙁

UnclePadda:

Så - satsa långsiktigt på terapi

Funkar det då? Jag inte ens vad det är som triggar igång ångesten. 🙁

(Hört från kompis som gått till BUP att dom var helt ointresserade av en, det vara "tidsfördriv'(Min kompis sa något sånt) om ens barndom och sånt)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lär dig ignorera dina känslor och fastna i evig bliss[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

lär dig ignorera dina känslor och fastna i evig bliss[party]

Har försökt ignorera men går ej.

Ilska - går hur bra som helst att 'ignorera'(Trycka undan)
Ledsamhet - går hur bra som helst att 'gnorera'det med
Ångest - Går inte så bra, bara kommer tillbaka om och om igen, starkare för varje gång tills jag spyr, brukar försvinna för ett tag(Allt från nån timme till någon dag) efter jag spytt dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stray:

brukar försvinna för ett tag(Allt från nån timme till någon dag) efter jag spytt dock.

försvinner det om du spyr med flit också?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

försvinner det om du spyr med flit också?

Kan inte spy med flit hur mycket jag än försöker. :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stray:

Kan inte spy med flit hur mycket jag än försöker. :/

jodå alla kan[party] handlar bara om teknik typ. tror jag iaf[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

handlar bara om teknik typ. tror jag iaf

Jag får ingen sån där "kräk-reflex" som dom flesta verkar få om jag kör in något till halsen typ. [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har lärt mig leva med det, skönt.


   
SvaraCitera