Aviseringar
Rensa alla

Har äntligen fått min bortskämda kampfisk att äta!


Ämnesstartare

Jag har under de senaste 12åren alltid haft kampfiskar, fött upp kampfiskar och har då fått uppleva hur fruktansvärt kräsna dessa små fiskar kan vara. Hanen som jag har nu är verkligen ett extremfall, han har bara ätit röda mygglarver som är väldigt ohälsosamt för både honom att äta och för mig att hantera. Men idag så hittade jag på ett recept som faktiskt fungerade! Jag kokade lax, räkor och crabsticks för att sedan finhacka det och mosa det till en smet, han åt med god aptit men jag blev dock tvungen att slå av innerfiltret och handmata honom för att han skulle äta (han vill att maten ska röra sig lite...). [y] Är jättenöjd.

Någon annan som har tips på bra kampfiskmat?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

En levande liten fisk?[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad är det för fel på vanlig fiskmat?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gibbs:

En levande liten fisk?[bigsmile]

Nej, en död såklart. [zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz]

Dan_the_ironman:

Vad är det för fel på vanlig fiskmat?

Är inte lika nyttigt som färskmat + att han inte äter det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Är inte lika nyttigt som färskmat + att han inte äter det.

Jag tror knappast att han svälter ihjäl hellre än att äta den maten faktiskt 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Jag tror knappast att han svälter ihjäl hellre än att äta den maten faktiskt 😉

Jo, han blev så mager att magen var helt insjunken när jag försökte. Men hur som helst så vill jag inte att mina djur ska äta helfabrikat när jag själv inte gör det, vill ge dem bra mat, är en bra djurägare.


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

fått uppleva hur fruktansvärt kräsna dessa små fiskar kan vara

jag hade en kampfisk för ett tag sedan, som vägrade äta av den nya maten ( som var betydligt billigare ) men den gav sej efter ett tag [y]


   
SvaraCitera

dåligt näringsvett på den där fisken tkr jag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tänk om äs-personer fick liknande vård! [cute]


   
SvaraCitera

Blir genuint glad när jag läser om ditt djurintresse. Så jäkla fint.


   
SvaraCitera

Det är fan djurplågeri att låta djur strida mot varandra. Skiter i om det är kamphundar, kamphönor eller kampfiskar. Du skriver på forumet och är nästan stolt över att du låter fiskar attackera varandra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Det är fan djurplågeri att låta djur strida mot varandra.

Det håller jag med om, men var i helvete har jag skrivit att jag låter mina kampfiskar slåss?! Arten heter så, siamesisk kampfisk "betta splendens". Håller mina hanar en och en, skulle ALDRIG I HELVETE hålla dem tillsammans. Uttala dig fan inte om saker du inte vet ett jävla skit om. [mad]

Honorna håller jag i grupp, efter som att det ENDAST är hanarna som slåss. Däremot skulle jag inte hålla fler än 3 honor tillsammans i ett 250L akvarium (och inte mer än en i akvarium mindre än så) efter som att de kan vara lite revirhävdande, skulle jag upptäcka att de bråkade/stressade varandra så skulle jag definitivt sära på dem. Mina yngel separeras och sätts i enskilda akvarier när de är 2v gamla, dels för att undvika bråk och dels för att undvika inavel.

Som sagt, jag har gjort detta i 12 jävla år, jag kan.

Siamesisk kampfisk (Betta splendens) är en art som odlats så länge att den kan sägas vara domesticerad och som förekommer i odlingsformer som knappast har en chans att överleva i naturen.

Samtidigt som den är en kombination av de mest vackra och imponerande som kan presenteras i fiskväg, är kampfisken den mest aggressiva och revirhävdande akvariefisken som existerar, varför den kom att bli så populär vid "fiskhetsning" på Thailändska marknader.
- Wikipedia

stereo total:

Blir genuint glad när jag läser om ditt djurintresse. Så jäkla fint.

[blush]

Postorderhoran:

tänk om äs-personer fick liknande vård! [cute]

Åh, ja, det hade varit fint.


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

är en bra djurägare.

Ja, det verkar du sannerligen vara. Fortsätt så [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

envitkossa:

Ja, det verkar du sannerligen vara. Fortsätt så [y]

Tack. [smile] Jag gör mitt bästa, alltid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

förstår ej hur du får plats med alla djur, bor inte du i lägenhet?


   
SvaraCitera