Aviseringar
Rensa alla

Har arbetsgivare ställt politiska frågor till dig?


Ämnesstartare

Jag undrar om det förekommer.. Om det gör, ungefär i vilken omfattning det rör sig om.  

Har ni varit med om att en arbetsgivare kanske har ställt politiska frågor under arbetsintervju eller dyl? 

Dela gärna med er av positiva såväl som negativa erfarenheter kring det här!   


   
Citera
Ämnesstartare

Aldrig under intervju
Tror inte som anställd heller iofs
Tror nästan att det är lite som med att fråga om någons läggning?
"Tja, eru bög elr?!" hahaha hade fan skrattat ihjäl mig om nån sa det på ett glatt sätt när man kommer nervös till en intervju Mycket glad "Eh, va? Näj de tror jag inte Gråter"

Alltid varit väldigt lite politiksnack på alla jobb jag varit på. Oftast snackas det bara om vad som är fel och vad som borde göras åt det i så fall, men inte så mycket djupare än så.  Men det hade nog inte så mycket med din fråga att göra. Rodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej det har aldrig hänt mig under intervju. Men sedan har jag säkerligen pratat politik med arbetsgivare som anställd, men jag ser inget problem med det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man ska inte prata religion, politik eller sexuell läggning med en arbetsgivare eftersom det är ens arbetsplats.

Framförallt inte när man är på en intervju, man borde kanske inte säga att man är en kristen kommunist bög som tycker att kapitalet ska dö när man vill ha ett jobb på en fabrik.


   
SvaraCitera

Havererar dagligen on politiska grejer på jobbet känner jag, men har aldrig blivit tillfrågad något sådant av chefen tror jag om det inte varit för att förtydliga något jag redan sagt 


   
SvaraCitera
reben

har fått fråga kring vilket parti jag satt i fullmäktige för pga skrivit på cv att jag haft förtroendeposter. men de tar ju 2sek o googla så


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:
har fått fråga kring vilket parti jag satt i fullmäktige för pga skrivit på cv att jag haft förtroendeposter. men de tar ju 2sek o googla så

Gissar på KD..? Söt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, men en gång tog en arbetsgivare, på ett för mig nytt jobb, för givet att jag hade en viss politisk åsikt på sättet hon talade. Jag tog inte illa upp men blev ganska irriterad då jag anser att man lämnar politik utanför en politiskt obunden arbetsplats.


   
SvaraCitera
reben

Niklas:

Gissar på KD..? Söt

fan googla du nu


   
SvaraCitera

Det får de väl inte göra? Hade sett det som åsiktsregistrering och blivit rätt illa till mods. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt: Det får de väl inte göra?

Klart de får fråga, men de kan inte ställa några krav på att du svarar.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Klart de får fråga, men de kan inte ställa några krav på att du svarar.

jag hade nog gjort en grej av det, utöver att inte svara. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt: jag hade nog gjort en grej av det, utöver att inte svara.

Jag hade nog ärligt talat inte brytt, dels så har jag inga problem att berätta var jag står politiskt för vare sig arbetsgivare eller andra, dels så kan jag ju helt enkelt strunta i att svara om jag känner för det. Gör de bort sig i en intervju till den grad att jag inte vill ha jobbet så är det deras förlust, inte min.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

absentthinking:
Nej, men en gång tog en arbetsgivare, på ett för mig nytt jobb, för givet att jag hade en viss politisk åsikt på sättet hon talade. Jag tog inte illa upp men blev ganska irriterad då jag anser att man lämnar politik utanför en politiskt obunden arbetsplats.

Uuuuuh :((


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ser grupperingar framför mig, kränkningar och utanförskap. Särskilt frikyrkomedlemmar och KD-anhängare emellan.


   
SvaraCitera