Aviseringar
Rensa alla

har blivit creepy nätpedofil


Ämnesstartare

folk hade reagerat annorlunda om det inte vore för att du är ''känd'' här

jag tycker inte att det låter bra att du ska träffa en 14åring som du kanske  attraheras av. chatta då och då är okej, men att träffa henne ensam låter konstigt, inte för att hon är ung och att d vore  bättre om du umgicks med folk i din egen ålder osvosv, men också d att tar hennes familj/vänner osv reda på det kan du få problem.

hade jag haft en lillasyster på 14år som träffar män som är 13 år äldre än henne  hade jag gjort något åt det

backa innan d e försent. peace


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

nä, men vet vilka varandra är pga landsbygd

då är det väl lite stelt, men... ja. dumt att avstå från grejer pga sociala stigman, egentligen. i synnerhet om man bor på landet och har begränsat urval, antar jag. eller inte dummare, men mer problematiskt.

aristoteles:
Jag tror att det som får folk att känna att det är lite creepy även i ickesexuella situationer är att folk nog har svårt att se vad anledningen är till "relationen". Det är svårt att sätta sig in i en situation där man känner att man vill umgås med en främmande och mycket yngre person, och det för folk direkt till en försvarsposition.

Jag känner själv att det är aningen konstigt just för att "vad kan man ha för utbyte med någon så mycket yngre". Samtidigt kan jag tycka att det är lite trångsynt att anta att någon ung inte kan ge social stimulans även för någon äldre på ett helt normalt och ickesexuellt sätt.

Jag skulle nog säga att jag tycker det är lite creepy, men tänkter inte döma såvida inget olagligt/obehagligt är kopplat till situationen. Skulle nog inte finna mig själv i den sitsen tror jag, mest för att jag är en hyfsat ointressant nörd utan stora sociala utflygningar.

tvärtom så är jag väl rätt öppen med att jag säkert har ett sexuellt intresse för henne, bara det att jag inte har för avsikt att agera på det. av fler anledningar än att hon är fjorton, egentligen, men just det är väl det enskilt största och enda definitiva hindret.
sen, jag har ju under perioder haft rätt obefintlig sexdrift, exempelvis kärleksrelationer kan ju förekomma oberoende av sex, på ett sätt som jag upplever som distinkt från vänskapsrelationer. och jag skulle inte säga att en sådan skulle passera någon gräns som jag inte är villig att passera, även om jag inte alls vet om jag skulle ha något intresse av en sådan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo:
folk hade reagerat annorlunda om det inte vore för att du är ''känd'' här

jag tycker inte att det låter bra att du ska träffa en 14åring som du kanske  attraheras av. chatta då och då är okej, men att träffa henne ensam låter konstigt, inte för att hon är ung och att d vore  bättre om du umgicks med folk i din egen ålder osvosv, men också d att tar hennes familj/vänner osv reda på det kan du få problem.

hade jag haft en lillasyster på 14år som träffar män som är 13 år äldre än henne  hade jag gjort något åt det

backa innan d e försent. peace

klart jag kan få problem. ännu mer genom att överhuvudtaget starta den här tråden. men jag har ju konstaterat att det bästa sättet att få till någon diskussion och eventuellt förändra läget är att vara öppen med saker, och jag tror att det skulle vara oärligt mot mig själv att avstå av någon slags rädsla för konsekvenser pga något som jag inte anser är fel, och som inte heller är olagligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf: och huruvida det är ömsesidigt. det är väl det en dejt är, egentligen?

Isf utgår du ju från att det skulle kunna urarta till knull, vilket blir en annan sak. Din formulering först gjorde att jag antog att det var ngt du inte ville, skumläste nog.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Känner lite såhär. Skulle noh dock inte tycka att det vs helt okej att sexa med henne även om hon var med på det. I yngre tonåren så kan hjärnan va ganska suspekt, så känns som det finns en stor risk att hon skulle ångra det senare.

ja, tänker inte ligga med henne även om hon är med på det. vet inte om jag håller med om ditt resonemang, dock, sex behöver väl inte vara dåligt även om man ångrar det senare. det är liksom en risk som finns oavsett ålder hos de inblandade, och jag är mer benägen att ångra sex som jag hade när jag var 20 än när jag var 14. inte ett särskilt bra argument, egentligen, men det är ju så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Järn:

Isf utgår du ju från att det skulle kunna urarta till knull, vilket blir en annan sak. Din formulering först gjorde att jag antog att det var ngt du inte ville, skumläste nog.

det tror jag inte, då jag är rätt övertygad om att hon saknar intresse och att jag inte vill bli dömd för våldtäkt mot barn. men intresse kan ju finnas även om inte intentionerna finns där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

verkligen inte. jag vet att inte jag tycker att det är fdl, men jag vet att andra tycker det. och anledningen till att jag inte tycker att det är fel är inte att hon är mogen för sin ålder, det hade inte varit fel även om hon hade varit en typisk fjortonåring, men det hade varit en komplicerande omständighet. jag menar, nu har jag hyfsat höga tankar om min egen förmåga att idka omdöme och säkerställa mig om att jag inte på något vis utnyttjar att jag i någon bemärkelse är en auktoritetsperson i och med att jag är rätt mycket äldre. men det blir ju avsevärt mycket enklare om personen i fråga faktiskt är både intelligent och självständig. detta gäller principiellt både i sexuella och ickesexuella sociala sammanhang, men i detta fall är det väl bara de ickesexuella som är en faktor.

Om vi säger så här, jag skulle inte rekommendera att du hade sex med henne, även om hon aktivt vill det. Att vara platonisk med en 14 åring är inte kontroversiellt här på UM skulle jag tro. Vad som intresserar mig är varför du tror att dina handlingar är fel i andras ögon? För mig känns det dom du aktivt tar en naiv position, jag har inga intentioner att något sexuellt ska hända, jag frågar mig varför? 


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

ja, tänker inte ligga med henne även om hon är med på det. vet inte om jag håller med om ditt resonemang, dock, sex behöver väl inte vara dåligt även om man ångrar det senare. det är liksom en risk som finns oavsett ålder hos de inblandade, och jag är mer benägen att ångra sex som jag hade när jag var 20 än när jag var 14. inte ett särskilt bra argument, egentligen, men det är ju så.

fast att ångra det kan vara ganska ångestfyllt. vet bara med mig själv att jag var väldigt mycket mer nyckfull och inte tänkte på konsekvenser på samma sätt då som nu. att personer i yngre tonåren är sämre på att tänka efter innan är ett faktum, då det har med hjärnana utveckling att göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker det är bra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Personligen skulle jag vara skeptisk till dejt eller träff med någon som är 15-16, trots att det är lagliga åldrar, och jag själv är 23. Skulle typ vara orolig över att se deras pappor komma springande med gevär i hand.

14-åringar skulle gå fetbort direkt. Att bli misstänkt för att ha haft sex med en 15-åring kan jag leva med, men inte för att ha haft sex med en 14-åring, eftersom det skulle innebära att jag är misstänkt för våldtäkt.

Känner mig neutralt inställd till din träff i övrigt, gör du inget olagligt så ser jag ingen anledning till att protestera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Litar betydligt mer på dig än valfri fjortonårig pojk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brighter:

finns väl ett helt spektrum mellan platoniskt och sexuellt också, varav rätt mycket inte är olagligt. har faktiskt inga direkta föreställningar om vad hon är ute efter, men kan väl knappast utesluta att saker som inte är uteslutande platoniska kan vara/bli aktuella från hennes sida, och kan inte heller utesluta att de skulle vara intressanta från min sida. min fundering är hur folk ställer sig till dessa, om de nu skulle bli aktuella.

Blivande_japan:

fast att ångra det kan vara ganska ångestfyllt. vet bara med mig själv att jag var väldigt mycket mer nyckfull och inte tänkte på konsekvenser på samma sätt då som nu. att personer i yngre tonåren är sämre på att tänka efter innan är ett faktum, då det har med hjärnana utveckling att göra.

definitivt, och risken att ångra saker man gör är absolut större om man är 14, fast jag tror att benägenheten att faktiskt göra dessa saker är större när man blir äldre. jag hade aldrig haft lösaktigt sex med en främling när jag var 14, men jag har haft det sen dess utan att lyfta ett ögonbryn vid ett par tillfällen. sen har det ju inte varit så att jag faktiskt ångrat det, men jag vet andra personer som har haft en snarlik utveckling som faktiskt gjort det. 
kanske inte direkt relevant för situationen just nu, men fortfarande relevant för diskussionen i stort, antar jag.


   
SvaraCitera

Säker på att hon är 14?

QqEZVnI.jpg

Jag tycker det är okej om ni träffas som vänner, utan sexuella inslag. Inte annars. Litar på att du inte skulle göra något mot hennes vilja eller behandla henne dåligt på något sätt, men ser henne ändå som för ung.


   
SvaraCitera

Leijonsparf: definitivt, och risken att ångra saker man gör är absolut större om man är 14, fast jag tror att benägenheten att faktiskt göra dessa saker är större när man blir äldre. jag hade aldrig haft lösaktigt sex med en främling när jag var 14, men jag har haft det sen dess utan att lyfta ett ögonbryn vid ett par tillfällen. sen har det ju inte varit så att jag faktiskt ångrat det, men jag vet andra personer som har haft en snarlik utveckling som faktiskt gjort det. kanske inte direkt relevant för situationen just nu, men fortfarande relevant för diskussionen i stort, antar jag.

kanske! för mig tror jag det dock åt motsatt håll (menar då allmänt, inte nödvändigtvis sex)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zodd:
Personligen skulle jag vara skeptisk till dejt eller träff med någon som är 15-16, trots att det är lagliga åldrar, och jag själv är 23. Skulle typ vara orolig över att se deras pappor komma springande med gevär i hand.

14-åringar skulle gå fetbort direkt. Att bli misstänkt för att ha haft sex med en 15-åring kan jag leva med, men inte för att ha haft sex med en 14-åring, eftersom det skulle innebära att jag är misstänkt för våldtäkt.

Känner mig neutralt inställd till din träff i övrigt, gör du inget olagligt så ser jag ingen anledning till att protestera.

ja, det är klart. risker finns ju även om man inte faktiskt ligger med dem, men de är jag redo att ta, om inte annat för den goda sakens skull. har man inte gjort något fel så ska man egentligen inte ha något att skämmas över, och ett bra steg är väl att inte avstå från saker för att det finns moralister som misstycker. sen, juridiskt, jag vet inte, men jag har ändå lite större tilltro till vårt rättsväsen än att vara alltför rädd för att bli dömd för något jag inte gjort.

Nachac:
Litar betydligt mer på dig än valfri fjortonårig pojk.

vet inte om jag gör det egentligen, för att vara fjorton år är ett rätt effektivt preventivmedel i sig, jag vet att jag var helt tafatt när jag var 14, rent sexuellt. ville ha mycket mer sex än jag faktiskt hade, men socialt handikapp osv. även om mitt omdöme och min sociala förmåga var sämre så hade det liksom ändå inte blivit något av det.

ser dock din poäng.


   
SvaraCitera