Aviseringar
Rensa alla

Har blivit onödigt självgod på sistone


Ämnesstartare

komplicerad:

Jag har försökt med det men kan nästan aldrig ångra det jag gjort/sagt för jag tänker alltid att allt har en anledning & jag älskar mig själv allt mer varje gång jag inser att allt har minst en anledning.

Det lät helt klart lite jobbigt. Varit så länge? Kunde nämligen själv hamna i såna perioder tidigare men det kom och gick för att till slut inte återkomma alls. Förmodligen för att jag under de sista åren lärt känna mig själv bättre och insett att jag är på samma nivå som de flesta andra och inte 12 klasser över dem som jag gärna ville tro ibland. 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nate:

Det lät helt klart lite jobbigt.

Varför ska det vara jobbigt att tycka om sig själv?

Nate:

Förmodligen för att jag under de sista åren lärt känna mig själv bättre och insett att jag är på samma nivå som de flesta andra

Jag vet redan det, anser dock att jag kommit längre då jag är expert på att förlåta och förstå.

Nate:

och inte 12 klasser över dem som jag gärna ville tro ibland

Man behöver faktiskt inte ens tro att man är ~12 klasser över alla andra bara för att man älskar sig själv väldigt mycket.

Jag tycker om mig själv för att jag förstår mig själv.
Händer ofta att folk utnyttjar mig och då är det upp till mig själv att finnas där för mig själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

du är nu jude, och har således inget val.

Eftersom jag konverterat till judendomen, har jag nu ett flertal viktiga sysselsättningar att ägna mig åt som förhoppningsvis överskuggar min självgodhet. T.ex. att sörja förintelsen, förstöra lite för Europas rättmätiga härskare genom att köpa upp väl utvalda mediaföretag etc.

Tack Leijonsparf!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hugrmunr:

Eftersom jag konverterat till judendomen, har jag nu ett flertal viktiga sysselsättningar att ägna mig åt som förhoppningsvis överskuggar min självgodhet

det där var ju bara första steget. att bli jude gör att man blir mindre självgod, som en rent personlig egenskap, och snarare övergår till att vara en jämlike inom ett kollektiv som i sin relation till omvärlden beter sig som självgoda klappmongon.

nästa steg är att ifrågasätta israels existensberättigande som judisk stat, och judarnas överlägsenhet i alla frågor, och absoluta tolkningsföreträde gällande all mänsklig historia. då kommer du genast att betraktas som en självhatande jude, vilket innebär att såväl judar som ickejudar kommer anklaga dig för att vara nazist, vilket kommer drabba din självkänsla negativt.

det hela är mycket enkelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEVER FORGET, NEVER FORGIVE!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

det hela är mycket enkelt.

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

komplicerad:

Varför ska det vara jobbigt att tycka om sig själv?

Det är inte jobbigt men det finns gränser. Och eftersom trådskaparen upplevde sig som onödigt självgod uppfattade jag det som att du också tyckte det var ett problem. Är det inte så är det ju perfekt.

komplicerad:

Man behöver faktiskt inte ens tro att man är ~12 klasser över alla andra bara för att man älskar sig själv väldigt mycket.

Självklart inte man ska tycka om sig själv annars är man illa ute men det finns som sagt gränser och jag menade bara att jag under vissa perioder klivit över den och blivit en dryg fåne som ingen ville ha att göra med då jag alltid enligt mig själv hade och tyckte rätt.

lellepuff:

Sug på din snopp lite så ska du se att det går över 🙂

Tror ärligt det skulle få motsatt effekt. Kunde man göra det skulle man nog älska sig själv ohälsosamt mycket!


   
SvaraCitera

Nate:

Tror ärligt det skulle få motsatt effekt. Kunde man göra det skulle man nog älska sig själv ohälsosamt mycket!

Inte om personen ifråga har väldigt dålig hygien [no-no]


   
SvaraCitera

Du får berömma både dig själv och andra. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lellepuff:

Inte om personen ifråga har väldigt dålig hygien [no-no]

Nej det har du rätt i. Får ärligt erkänna att jag inte tänkte så långt! Blir säkert en helt annan upplevelse då. Dumt av mig att ta för givet att alla sköter sin hygien. Mycket dumt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nate:

det finns gränser.

Du menar att det kan uppfattas som jobbigt av omgivningen?
Ja, man ska söka efter kontroll när det kommer till en själv.

Nate:

Är det inte så är det ju perfekt.

I närheten av perfekt vid vissa tillfällen.
Självgoda människor tenderar dock att ta åt sig mer än människor som inte älskar sig själv lika mycket.

T.ex. om någon klankar ned på en person som dyrkar sig själv, blir det även svårare för personen att acceptera att någon ogillar honom/henne.
Är oftast så.

Har själv varierade känslor för mig själv vid olika perioder.

Nate:

jag menade bara att jag under vissa perioder klivit över den och blivit en dryg fåne som ingen ville ha att göra med då jag alltid enligt mig själv hade och tyckte rätt.

Förstår, sådant är jobbigt men det är därför man ska söka kontroll (som jag redan skrivit).

Jag själv nästan strålar ut självhat för att få folk att tro att jag är sårbar och blåögd.
Det fungerar men nackdelen är väl dock att jag blir utnyttjad.
Men utnyttjarna har inte räknat med att jag blir djävligt hämndlysten ibland[badgrin][cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

komplicerad:

Du menar att det kan uppfattas som jobbigt av omgivningen?

Ja, ungefär så. Människor som inte kan kontrollera det där så bra och alltid tydligt visar att de anser sig själva bättre än andra tröttnar man på till slut och det kan gå så långt att man bryter kontakten med dem. Då spelar det nog ingen roll hur mycket man älskar sig själv när man en dag inser att ingen annan längre gör det utan istället tar avstånd ifrån en. Då kommer det troligtvis gå utför för personen.

Sen behöver man naturligtvis inte tycka att man är bättre än alla andra bara för man tycker mycket om sig själv väldigt mycket men det finns människor som man lätt uppfattar gör det när man möter dem.

komplicerad:

Självgoda människor tenderar dock att ta åt sig mer än människor som inte älskar sig själv lika mycket.

Ja, så är det nog. Men jag skulle tro att de flesta utav dem också på sikt har lättare att reparera skadan. När mindre självgoda människor väl tar åt sig av någon skit så kan det nog sitta i och påverka deras sätt att vara en väldigt lång tid framöver. Men det där varierar väl säkert.

komplicerad:

Jag själv nästan strålar ut självhat för att få folk att tro att jag är sårbar och blåögd.
Det fungerar men nackdelen är väl dock att jag blir utnyttjad.
Men utnyttjarna har inte räknat med att jag blir djävligt hämndlysten ibland[badgrin][cute]

Hehe så kan man ju också göra. Men är balansen så bra då om du visar dig så sårbar att de utnyttjar det? Det beror ju i och för sig på vem som utnyttjar det, vissa mindre bra människor man ändå inte har några högre tankar om är väl skitsamma så länge de som är bra och man själv trivs med det.

Det blev mycket det här. Det som från början nog var en ganska oseriös tråd har utvecklats så pass mycket att jag måste tänka till innan jag skriver. Men det är bara trevligt, inte ofta jag gör det nu för tiden. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nate:

🙂

ooo vad nice med text 😀 återkommer med svar! ska kolla tv snart & vill ej avbryta mitt i allt :p
kram!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

komplicerad:

ooo vad nice med text 😀 återkommer med svar! ska kolla tv snart & vill ej avbryta mitt i allt :p
kram!

Hehe okej gör så! Dagen är ung så det är ju inte bråttom. 😀


   
SvaraCitera