Aviseringar
Rensa alla

Har börjat gymnasiet, hjälp!


Ämnesstartare

Nu är det så att jag började gymnasiet igår och det känns väl sådär. Studiemässigt sätt verkar det bra men det jag är orolig för är kompis biten. På högstadiet hade jag kompisar som jag tyckte om mycket men vi umgicks aldrig på fritiden. Detta är något jag saknar. Under hela sommaren har jag tänkt "Vad bra, nu när jag börjar gymnasiet kommer jag få starta om på ny kula". Men nu känns det inte riktigt så. Det är absolut ingen som har varit taskig mot mig men jag är nervös att jag ska bli utan vänner då de flesta redan känner varandra eller så har vi väldigt lite gemensamt.
Idag, som var den första gången vi åt på skolan, så satt jag med en från min förra skola och hans vänner. Och allihopa av dom spelar hockey och jag satt där i princip tyst hela tiden. Jag är väldigt mogen i mitt sätt och jag umgås mycket bättre med vuxna människor än med folk i min egna ålder. Jag bor lite avsides också (inte långt bort) och när jag var mindre lekte jag med min tio år äldre syster och min faster samt en grannunge. Jag är ingen jätte social person men att umgås med vänner på fritiden gör jag gärna. Har pratat med min mamma om allt och hon sa att hon stöttar mig i vad jag än gör. Och det känns ju bra. Jag har börjat kolla på om man kan byta skola och linje om det skiter sig. Går det? Är det komplicerat? Tar det lång tid? Alla andra skolor börjar på måndag så det känns bra att man inte blir alltför utanför om man skulle byta skola.
Så hur ska jag göra för att folk ska se mig som en intressant person och vilja ta kontakt med mig? Eller är det jag som är för feg och inte vågar ta kontakt med andra? Kommer detta gå "över" och alla blir mer bekväma i klassen? Hur var det för er när ni började gymnasiet? Var det liknande eller sa allt bara klick på en gång?
Vad ska jag göra?


   
Citera

FearsomeSwede:

Vad ska jag göra?

Snälla du, det tar lite tid att lära känna nya människor. Jag ska börja sista året på gymnasiet om knappt en vecka. Har aldrig haft en såhär bra klass. Och i ettan var det många som inte kände varandra alls. Men vi satte oss med varandra i matsalen, pratade med varandra varje dag osv.

Kom ihåg att gymnasietiden kan vara den bästa tiden i ditt liv om du gör den till det [smile]


   
SvaraCitera

men snälla nån du har varit där i två dagar. så fort kan man inte lära känna nya människor


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag hade en kompis med mig när jag började.
det roliga är att de tjejerna jag tyckte såg elakast ut är helt underbara tjejer men det tog några veckor att inse det.
och de två killarna längst bak jag trodde skulle vara omogna och jobbiga är världens bästa killar!


   
SvaraCitera

Som sagt du har vart där i ett par dagar bara, det kommer, var lugn.


   
SvaraCitera

Creator:

Kom ihåg att gymnasietiden kan vara den bästa tiden i ditt liv om du gör den till det [smile]

Stämmer inte direkt, finns rätt mycket som kan göra att det blir det värsta/inte så bra, fast man själv är positivt inställd till det hela tiden/från början.

FearsomeSwede:

?

Det kommer kanske ta tid innan du blir bundis med någon men låt det ta den tiden det tar. Det brukar bli bra av sig självt så tänk inte för mycket på det utan försök bara vara social med folket i klassen.
Det var en i klassen jag lärde känna ganska så sent i 1.an men som jag fortfarande är väldigt bra vän med, fast vi inte direkt har så mycket mer än kanske fotbollen gemensamt.

somkärlekenpåfilm:

och de två killarna längst bak jag trodde skulle vara omogna och jobbiga är världens bästa killar!

Jag var en av dessa killar nu under folkhögskoletiden [cool] Kändes coolt att sitta längst bak [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hade min första dag, det var hemskt. Fan vad deppig jag är nu [cry]


   
SvaraCitera

Creator:

Kom ihåg att gymnasietiden kan vara den bästa tiden i ditt liv om du gör den till det [smile]

jag tycker dte där känns lite hånfullt mot de som faktiskt försöker och kämpar med sin skolgång. Alla har inte möjlighet att göra sin gymnasietid till något fantastiskt, hurmycket de än kämpar. Däremot kommer man längre med en positiv inställning, men en positiv inställning enbart gör inte automatiskt världen till ett kalas med fiskdamm.


   
SvaraCitera

Som tidigare sagts är två dagar en väldigt kort tid, så det kommer nog så småningom. När jag bytte klass så kändes det som alla kände varandra, men man kommer in efter ett tag.

Amboshed:

Hade min första dag, det var hemskt. Fan vad deppig jag är nu [cry]

Vad hände?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cornucopia:

Vad hände?

Besök min tråd här och peppa mig, nu.
http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=313557


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för alla svar. Jag börjar inse nu att jag drog alldeles förhastade slutsatser. Kanske har låga testosteronhalter. [smile]
Imorgon ska jag gå till skolan helt positiv och vara så trevlig jag bara kan!
Vi ska ha någon klasskamp imorgon där vi möter andra ettor, känns som ett bra tillfälle att "connecta" med andra människor. Och jag ska fanemig inte byta skola. Nu jävlar kör vi! [bigcheers]


   
SvaraCitera

Amboshed:

http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=313557

Juste, glömde att det var du (har postat där). Ska skriva nått peppigt. [y]

FearsomeSwede:

Kanske har låga testosteronhalter. [smile]

Även män har en cykel för könshormoner sägs det (ca. 40 dagar), så det är ju inte omöjligt.

FearsomeSwede:

Nu jävlar kör vi! [bigcheers]

Rätt inställning [party]! Följ gärna upp i tråden hur det går.


   
SvaraCitera

FearsomeSwede:

Vad ska jag göra?

Läs första boken

http://ungdomar.s​e/forum.php?thread_id=313557&page=2#11623867

Teori+Praktik=profit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cornucopia:

Rätt inställning [party]! Följ gärna upp i tråden hur det går.

Japp, det ska jag göra. Återkommer imorgon efter skolan!

Bajwa:

Läs första boken

http://ungdomar.s​e/forum.php?thread_id=313557&page=2#11623867

Teori+Praktik=profit.

Har beställt boken nu. Har klarat mig genom högstadiet utan och läsa en enda bok (trotts ett par MVGn på bokrecensioner) men nu vore det fint och få hem den innan helgen så man kan komma på måndag med lite mer erfarenhet.


   
SvaraCitera

FearsomeSwede:

Har beställt boken nu. Har klarat mig genom högstadiet utan och läsa en enda bok (trotts ett par MVGn på bokrecensioner) men nu vore det fint och få hem den innan helgen så man kan komma på måndag med lite mer erfarenhet.

Du kunde ha lånat den på biblioteket och spara studiebidrag [chocked]


   
SvaraCitera