Aviseringar
Rensa alla

Har dåligt samvete nu


Ämnesstartare

Lounge fact:

hur klarar du av det, undrar jag

Klarar ej av att se dem lida, vill som sagt att de ska ha ett värdigt liv ända till slutet efter som att de förtjänar det. Man kan inte vara egoistisk en sekund när man har djur, då ska man inte ha djur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Klarar ej av att se dem lida, vill som sagt att de ska ha ett värdigt liv ända till slutet efter som att de förtjänar det. Man kan inte vara egoistisk en sekund när man har djur, då ska man inte ha djur.

är det egoistiskt och inte bara mänskligt att inte vara kapabel att bryta nacken på sitt djur trots att det lider... idk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

är det egoistiskt och inte bara mänskligt att inte vara kapabel att bryta nacken på sitt djur trots att det lider... idk

Ja, det tycker jag att det är. Djuret ska inte behöva lida för att ägaren inte klarar av det nödvändiga då djuret inte har valt att komma till en "sämre" ägare än det förtjänar. Självklart är det jobbigt som fan (speciellt när det är MINA möss) och självklart gråter jag, får ångest och spyr... Men sådant kan man göra efteråt, mår djuret akut dåligt så har man inte tid att vara allt för känslig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Men sådant kan man göra efteråt, mår djuret akut dåligt så har man inte tid att vara allt för känslig.

tycker inte det är egoistiskt eller mindre värdigt att be någon annan göra det [crazy] skulle aldrig klara av att göra det själv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag beundrar er som klarar av avlivning. Gråter som ett litet barn bara jag tänker på döden, nu ska en häst jag red under konvalecentperioden avlivas pga massa skit i "underkroppen" och det känns hemskt. Försöker tänka på att alternativet är att pumpa henne full med smärtstillande så kanske hon har ett drägligt smärtfritt liv, men så ska de ju inte behöva ha det. Skulle nog inte klara av att vara med vid avlivning dock. Eller jo. Skulle nog offra mig för mitt djur, om jag inte stressade det för mycket genom att vara upprörd.

Buhu, gråter.

Varför skriver jag hela det här inlägget. Det kan man undra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

tycker inte det är egoistiskt eller mindre värdigt att be någon annan göra det skulle aldrig klara av att göra det själv

Har man någon som man bor med och således kan göra det lika fort (om det handlar om en akutavlivning vid exempelvis allvarlig skada) så ser jag inget fel med det. Men jag skulle inte vänta en minut extra för att någon annan ska komma och göra det för min skull, djurets välmående går före ALLT, ALLT, ALLT!

nymfparanoia:

Eller jo. Skulle nog offra mig för mitt djur, om jag inte stressade det för mycket genom att vara upprörd.

Förstår att man inte avlivar en häst själv eller andra stora djur, eller djur som man inte får avliva utan vapenlicens (typ vuxna katter, hundar osv). För man kan inte kräva att alla djurägare ska ha vapenlicens. [crazy]

Har varit med när de avlivade ponnyn som jag brukade tävla, spydde och svimmade. [n] Förstår att det är massa jobbigt, blev tvungen att avliva tre av mina möss under en väldigt kort tid... Mådde/mår jättedåligt när jag tänker på det, men det var för deras eget bästa... Medicinen gjorde dem inte friska. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Förstår att man inte avlivar en häst själv eller andra stora djur, eller djur som man inte får avliva utan vapenlicens (typ vuxna katter, hundar osv). För man kan inte kräva att alla djurägare ska ha vapenlicens.

Får man avliva hästar/hundar/katter och sådana lite större djur själv om man har förutsättningarna för att göra det rätt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Jag avlivar själv då det är mycket humanare än hos veterinären

k, förstår varför.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Förstår att man inte avlivar en häst själv eller andra stora djur, eller djur som man inte får avliva utan vapenlicens (typ vuxna katter, hundar osv). För man kan inte kräva att alla djurägare ska ha vapenlicens.

alltså. Jag menade inte att jag skulle offra mig genom att avliva själv, utan närvara vid avlivning.

Jag tycker det är jättebra av dig att kunna vara så osjlvisk. Även fast det är döjobbigt.

Appropå maskar, jag stympade en nästan "mogen" maskros idag. Det hade blivit frön men ingen fröboll. Hittde två larver i botten av fröna. Blev äcklad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Får man avliva hästar/hundar/katter och sådana lite större djur själv om man har förutsättningarna för att göra det rätt?

Vet ej hur det är med häst, men hund och katt, ja. Finns regler om hur det ska gå till.

nymfparanoia:

alltså. Jag menade inte att jag skulle offra mig genom att avliva själv, utan närvara vid avlivning.

Ah, förstod det.

nymfparanoia:

Jag tycker det är jättebra av dig att kunna vara så osjlvisk. Även fast det är döjobbigt.

Ah, det är sjuukt jobbigt.


   
SvaraCitera