Aviseringar
Rensa alla

Har delat uppehovsrättskyddat material lagligt jättelänge...


Ämnesstartare

...då jag alltid läst mycket, och därför lånat massa på bibliotek. Över 1000 (Ja, tre nollor) böcker, har jag lånat, och nuförtiden kan man köpa en bok för ca 400 kr.
Alltså har jag lyckligt delat media för ca 400 000 kr, utan att uppehovsrättsmännen fått ett skit för det, allt med lagens stöd. Med tanke på hetsjakten som man får på sig då man bara delat ett fåtal filmer, förutsatt att man blir granskad dvs, är detta rätt knäppt.
Men jag är säker på att författarna protesterade mot biblioteken på den tiden då de infördes (menar folkbiblioteken), och att protesterna vi har mot fildelning idag kommer att glömmas bort i framtiden.


   
Citera

dom protesterade ju mot radion, tv, grammofonskivor, kassettband och cd-skivor så ja


   
SvaraCitera

Du är så cool, hoppas bara inte ipred kostymnisarna ser det här..[surprised]


   
SvaraCitera

jojOzZz:

uppehovsrättsmännen fått ett skit för det,

Får de visst, staten har ett riktat stöd som går till skribenter som har sina böcker på bibliotek. Skulle kunna tänka mig ett liknande för musiker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Får de visst, staten har ett riktat stöd som går till skribenter som har sina böcker på bibliotek. Skulle kunna tänka mig ett liknande för musiker.

eh, hur mycket ligger det på? För med tanke på det stora antal bibliotek, och de tusentals författare som har sina böcker på dem, kan det nog inte vara tillräckligt? Eller?


   
SvaraCitera

jojOzZz:

eh, hur mycket ligger det på?

google.

Vad är tillräckligt, enligt dig?

Sen verkar ju inte bokförsäljning påverkas nämnvärt av bibliotek, då många ser ett egenvärde i att köpa böcker som de kan använda som skrythylla. Det är ju dock inte samma sak med att köpa cd:skivor.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Sen verkar ju inte bokförsäljning påverkas nämnvärt av bibliotek, då många ser ett egenvärde i att köpa böcker som de kan använda som skrythylla.

Jag vet vissa som gör samma sak med cd-skivor/datorspel etc.

Anarkandi:

Vad är tillräckligt, enligt dig?

Jag är inte författare, men om man ska gå efter böterna som fildelningsrättegångarna ger upphov till borde det vara några tusen minst per författare.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Oväntad:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Biblioteksers%C3%A4ttning

jassåjasså, du har upplyst mig 🙂
Men det var tydligen inte överdrivet mycket, jag tror knappast skivbolagen/artister skulle gå med på en sådan summa för musik.


   
SvaraCitera

Image


   
SvaraCitera

jojOzZz:

Men jag är säker på att författarna protesterade mot biblioteken på den tiden då de infördes (menar folkbiblioteken), och att protesterna vi har mot fildelning idag kommer att glömmas bort i framtiden.

Ja, det gjorde man. Det sas att inga skulle köpa böcker och att ingen skulle skriva böcker eftersom det inte skulle gå att tjäna pengar på det osv. (samma sak när kopieringsmaskinen kom, den blev ju inte tillåten i sovjet förren 1989 eftersom de tyckte att det var en ond maskin [blush])
Nu får förvisso författaren/förlaget några ören varje gång någon lånar boken.


   
SvaraCitera

Nintendo:

(samma sak när kopieringsmaskinen kom, den blev ju inte tillåten i sovjet förren 1989 eftersom de tyckte att det var en ond maskin )

Kopieringsmaskinen borde väl snarare öka försäljningen? [rolleyes] Hur tänker du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Ja, det gjorde man. Det sas att inga skulle köpa böcker och att ingen skulle skriva böcker eftersom det inte skulle gå att tjäna pengar på det osv.

Var har man hört det innan? [rolleyes]

svartarosen:

Kopieringsmaskinen borde väl snarare öka försäljningen? [rolleyes] Hur tänker du?

Fanns folk som jobbade som skrivare innan dess, kan vara det.


   
SvaraCitera

jojOzZz:

Fanns folk som jobbade som skrivare innan dess, kan vara det.

Ja men hon skrev att man sa att inga skulle köpa eller skriva böcker (och jag antar att hon menade skriva som i författa?).


   
SvaraCitera

svartarosen:

Kopieringsmaskinen borde väl snarare öka försäljningen? Hur tänker du?

Man kopierar av böckerna istället för att köpa nya. [no-no]


   
SvaraCitera

Homunculi:

Man kopierar av böckerna istället för att köpa nya.

Hm, jaha, ja är det en dyr bok så kanske det kan vara värt det.


   
SvaraCitera