Aviseringar
Rensa alla

Har du bytt gymnasieprogram?


Ämnesstartare

Skolverkets studie ”Gymnasieelevers byten av program och skolor” visar att mer än var tionde elev byter program under de första två åren. Orsakerna till varför elever vill byta program eller skola är många och komplexa. Det kan till exempel handla om ett svåröverskådligt utbud av utbildningar, otillräcklig vägledning, eller att eleven vill påbörja en utbildning för att pröva om den passar.
- I tidigare studier har vi även sett att elever ibland erbjuds att byta program istället för att få stöd på det program där de går, säger Charlotte Mannerfelt, undervisningsråd på Skolverket.

Många elever som byter gymnasieskola eller program får räkna med både fyra och fem år på gymnasiet, och av de elever som byter program får bara 29 procent slutbetyg efter tre års studier, visar undersökningen.
- De som bytt både program och skola har ännu lägre genomströmning, säger Charlotte Mannerfelt.

​​Här kan du läsa mer om rapporten.


   
Citera

Redaktionen:

Ja (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Redaktionen:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

vågaade inte


   
SvaraCitera

Redaktionen:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Ambivalensbytte från Estet musik till Samhälls. Ångrar det rätt ordentligt, faktiskt.

Jag fick inte slutbetyg, men jag bytte väldigt tidigt, bara några dagar in, så jag betvivlar att just bytet i sig spelade in så hemskt mycket. [crazy]


   
SvaraCitera

Redaktionen:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

tyvärr


   
SvaraCitera

Misstänker att jag måhända hade stannat hos flummusikplinkarna om inte mina föräldrar trakasserat mig så oerhört behandlande det. Jag var själv ambivalent från början behandlande programvalet, också, men, ack...


   
SvaraCitera

Redaktionen:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

[smile]


   
SvaraCitera

Redaktionen:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Bytte från sam till hotell och restaurang, och därefter tillbaka till sam fast på en annan skola.


   
SvaraCitera

Redaktionen:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Fast nej, bytte bara skola, men inte program.


   
SvaraCitera

Redaktionen:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Från bild till samhäll. Och sen till specialutformat program, antar jag. Det var en bra sak.


   
SvaraCitera

Redaktionen:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

trivdes bra på estet och hade jävligt kul dom 3 åren.[crazy]


   
SvaraCitera

Redaktionen:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Jag ville byta. Jag ville även gå om sista året.


   
SvaraCitera
time
 time

Redaktionen:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Bytte skola. Det var ett litet uppehåll mellan bytet för att skolan jag ville byta till hade högre intagningskrav, men sen kom jag in efter lite slit. [y] Bytte program också förstås.


   
SvaraCitera
KSENIA

Redaktionen:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

ESTET -> MEDIA -> SM/IT
GICK 4 ÅR OCH HAR 7KT MÅNGA KURSPOÄNG FRÅN GYMNASIET HEJ DÅ


   
SvaraCitera

Redaktionen:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Trivs jättebra med mitt förstaval.


   
SvaraCitera